بریده جریده




تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

رئیس مؤسسه رازی
امتیاز ساخت انواع واکسن در جهان به نام ایران ثبت شد

ایران تنها کشور سازنده دونوع واکسن ضد سالک در جهان است. این واکسن‌ها به سفارش سازمان بهداشت جهانی در مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی ساخته شده و فرمول و امتیاز آنها به نام ایران به ثبت رسیده است. دکتر علی اکبر محمدی، رئیس مؤسسه تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی حصارک در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن اعلام این مطلب افزود: میزان تولید ۵۵ نوع واکسن در این مؤسسه، امسال به دو میلیارد و۵۰۰ واحد (دوز) می‌رسد که از لحاظ تنوع و میزان تولید، جمهوری اسلامی ایران مقام اول را در آسیا دارد و نیز در شمار ۱۰ کشور مهم تولیدکننده انواع واکسن در جهان است. تولیدات مؤسسه رازی و۵ شعبه آن در حال حاضر علاوه بر تأمین نیازهای داخلی، به کشورهای افغانستان، آذربایجان، تانزانیا، آلبانی، مجارستان و اسپانیا صادر می‌شود. همچنین تولید برای جایگزینی واردات، سالانه ۶۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی در پی دارد. امسال حدود ۴۵ میلیون واحد واکسن فلج اطفال تولید خواهد شد که بخشی از آن به دو کشور افغانستان و پاکستان صادر می‌شود. با مشارکت مؤسسه رازی و «بریو» فرانسه که یک مرکز تحقیقاتی است، قرار است یک بنیاد تحقیقاتی علمی در ایران ایجاد شود.
 روزنامه ایران - چهارشنبه 29 فروردین 1375

با تصویب مجلس شورای اسلامی
«قم» استان شد


لایحه یک فوریتی ایجاد استان قم دیروز از تصویب مجلس شورای اسلامی گذشت. به موجب این لایحه، استان قم به مرکزیت شهر قم، متشکل از بخش های مرکزی خلجستان، جعفرآباد و کهک ایجاد می شود.پرسنل سازمانی، وسایل و تجهیزات، بودجه و اعتبارات مربوط نیز به موجب این لایحه، به تناسب از محل امکانات استان تهران کسر و به استان جدید قم تخصیص و منتقل می شود.به موجب لایحه پیشنهادی دولت که جایگزین لایحه مصوب کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور شد، هیأتی به ریاست معاون اول رئیس جمهوری و عضویت وزیران کشور، امور اقتصادی و دارایی و رؤسای سازمان های برنامه و بودجه اموراداری و استخدامی کشور مسئول اجرای مفاد این لایحه می باشند.
روزنامه ایران- چهارشنبه 5 اردیبهشت 1375

نخستین نوزاد حاصل از جنین منجمد شده، در ایران به دنیا آمد

خبرگزاری جمهوری اسلامی: نخستین نوزاد حاصل از جنین منجمد شده در مؤسسه رویان وابسته به جهاد دانشگاهی متولد شد.
دکتر مجتبی رضازاده عضو گروه تخصصی مؤسسه رویان در بخش جنین‌شناسی گفت: «روش انجماد به عنوان روش کمکی برای لقاح خارج از رحم انجام می‌شود. در روش‌های لقاح خارج از رحم جنین‌های زیادی تولید می‌شوند که بعد از استفاده یکی از آنها بقیه از بین می‌روند و اگر جنین به هر دلیل از بین برود برای تولید تخمک‌های جدید، بیمار باید دارو استفاده بکند که این مسأله ضمن عوارض جانبی، هزینه زیادی  به همراه دارد؛برای جلوگیری از این ضررها در شهریورماه سال ۱۳۷۲ طرح انجماد جنین را با انجماد جنین‌های موش آغاز کردیم که بعد از مدتی به موفقیت‌هایی دست یافتیم. پس از اطمینان در این باره در سال گذشته این روش را روی چندین مورد انسانی انجام دادیم که با موفقیت همراه بود و جنین‌ها برای قرار گرفتن در رحم مادر آماده شدند و بدین ترتیب روز [شنبه 22 اردیبهشت 1375] نخستین نوزاد با این روش در بخش زنان مؤسسه رویان با عمل سزارین متولد شد. این نوزاد که پسر است بیش از سه کیلوگرم وزن دارد و وضعیت عمومی او رضایتبخش توصیف شده است.جنین‌های منجمد شده در نیتروژن مایع نگهداری می‌شوند و اگر جنین زن آبستن به هر طریقی از بین برود و یا بخواهد دومرتبه بچه‌دار شود، می‌تواند از جنین‌های منجمد شده ذخیره استفاده کند. نخستین نوزاد از جنین منجمد شده در دنیا در سال ۱۹۸۳ در استرالیا به دنیا آمد.»
روزنامه ایران - یکشنبه ۲۳ اردیبهشت 1375

راه آهن تاریخی مشهد ـ  سرخسـ  تجن
به بهره‌برداری رسید

قطعه اول راه آهن تاریخی مشهد- سرخس- تجن با حضور سران و رؤسای جمهوری کشورهای مختلف جهان، ساعت ۹ صبح دیروز [دوشنبه ۲4 اردیبهشت 1375] به بهره‌برداری رسید. در این مراسم آقای اکبر ترکان وزیر راه و ترابری طی سخنانی به تشریح سابقه تاریخی جاده ابریشم و تأثیر اهمیت ساخت راه آهن مشهد– سرخس- تجن پرداخت و در ادامه  گفت: با آغاز بکار این راه آهن در سال حدود ۸ میلیون تن بار و یک میلیون نفر مسافر جابه‌جا می‌شوند. سپس آقای اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری ایران به همراه صفرمراد نیازاف رئیس جمهوری ترکمنستان از لوح یادبود راه آهن مشهد – سرخس پرده‌برداری کردند. هاشمی رفسنجانی در مراسم گشایش خط آهن مشهد- سرخس و در جمع سران و مقام‌های بلندپایه بیش از ۵۰ کشور جهان تأکید کرد: این خط آهن نقطه عطفی در تاریخ تحولات همکاری‌های اقتصادی منطقه و تحولی شگرف می‌باشد.با گشایش خط آهن مشهد- سرخس - تجن جاده ابریشم احیا شده است. امیدوارم این راه موجبات گسترش ارتباطات ملل منطقه با سراسر جهان را فراهم کند.... رویداد تاریخی احداث خط آهن سرخس- تجن فردای روشن‌تری را نشان می‌دهد.آقای هاشمی رفسنجانی از همکاری صمیمانه مقام‌های جمهوری ترکمنستان بویژه آقای صفرمراد نیازاف رئیس جمهوری این کشور قدردانی کرد و خاطرنشان ساخت: انگیزه‌های فوق و همکاری صمیمانه میان مقام‌های دو کشور موجب شد تا طرح احداث راه آهن مشهد- سرخس- تجن مورد توجه دو کشور قرار گیرد. با احداث و تکمیل این خط آهن بندر لیان یونگ در شرق چین به بندرعباس متصل می‌شود و فاصله طولانی کشتیرانی بدین ترتیب تقلیل می‌یابد و ادامه این خط آهن از طریق ترکیه به بندر رتردام در ساحل اقیانوس اطلس متصل می‌شود.
 قطار ابریشم از مرز ایران گذشت
قطار مسافری حامل آقای هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهوری و سران عضو اکو و ده‌ها تن از مقام‌های عالیرتبه از 50 کشور جهان، بعدازظهر روز دوشنبه با عبور از خط آهن جدید سرخس- تجن وارد خاک ترکمنستان شد. با حرکت این قطار رسماً اتصال آسیای مرکزی و چین به اروپا و خلیج فارس از طریق این خط آهن تحقق یافت. در مرز ایران و ترکمنستان در نقطه اتصال خط آهن دو کشور، رؤسای جمهوری ایران و ترکمنستان نوار اتصال خط آهن را قطع کردند.
روزنامه ایران- سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت 1375









آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7522/16/563889/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها