امکانات برای جمع‌آوری آلاینده‌های نفتی میانکوه اردل محدود است




شهرکرد- بخشدار میانکوه چهارمحال و بختیاری گفت: جمع‌آوری آلاینده‌های نفتی رها شده در منطقه میانکوه اردل به تجهیزات فنی‌تر و بیشتری نیاز دارد و امکانات موجود جوابگوی حجم نفت پخش شده در منطقه نیست.
به‌ گزارش ایرنا، امام داد شهبازی افزود: در حال حاضر امکانات و تجهیزاتی که به‌کار گرفته شده، محدود و ضعیف است و همین موضوع جمع‌آوری آلاینده‌های نفتی را کند و زمان‌بر کرده است. وی ادامه داد: آلاینده‌های نفتی از محل حادثه (تلمبه‌خانه گندمکار) تا شهر سرخون به طول ۶ کیلومتر است که این آلاینده‌ها در بستر خاک نفوذ کرده و بخشی از آن وارد رودخانه سرخون شده و چنانچه بارندگی شدید در پیش داشته باشیم، چشمه‌های تأمین آب شرب شهر سرخون را نیز آلوده می‌کند.
شهبازی با بیان اینکه جمع‌آوری آلاینده‌های نفتی در منطقه تنگ گندمکار نیاز به امکانات و تجهیزات بیشتری دارد، تصریح کرد: در مناطق سخت‌گذر جمع‌آوری آلاینده‌ها به‌صورت دستی انجام می‌گیرد و در دیگر مناطق از تانکرهای مکش به طول ۱۰ متر استفاده می‌شود، اما چنانچه دستگاه‌های مکنده به طول ۱۰۰ تا ۱۵۰ متر به این موضوع اختصاص داده شود، روند پاکسازی منطقه با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد. بخشدار میانکوه در خصوص نگرانی‌های تأمین آب شرب مردم شهر سرخون نیز گفت: تاکنون آب شرب منطقه با مشکلی روبه‌رو نبوده است و آب سالم و بهداشتی در اختیار مردم قرار داده شده اما چنانچه بارش باران شدیدی پیش‌رو داشته باشیم و آلاینده‌ها پاکسازی نشده باشد، با بالا آمدن سطح آب در منطقه و طغیان رودخانه احتمال آلوده شدن چاه‌های تأمین آب شهر سرخون وجود دارد و با مشکل جدی روبه‌رو خواهیم شد. شهبازی خاطرنشان کرد: در دیگر موارد تهدیدی سلامت مردم را با خطر مواجه نمی‌کند و شرایط تحت کنترل و مدیریت است.  نشت نفت در منطقه سرخون شهرستان میانکوه در ۲ دهه گذشته برای چهارمین بار در روز یکشنبه (۲۳ آذر) بر اثر شکستگی خط لوله نفت مارون به اصفهان در منطقه تلمبه‌خانه روستای گندمکار شهرستان اردل رخ داد. این حادثه منجر به ورود نفت به رودخانه سرخون و اراضی اطراف آن شده است که در پی آن برخی مناطق نیز به سبب پخش گاز ناشی از نفت رها شده، دچار آتش‌سوزی شد که با تلاش نیروهای امدادی و آتش‌نشانی یک روز پس از این حادثه به طور کامل مهار شد.
قرار گرفتن چهارمحال و بختیاری در مسیر خط انتقال نفت مارون به اصفهان، سال‌هاست که مردم منطقه میانکوه بویژه شهر سرخون و روستاهای اطراف آن را با مشکلاتی روبه‌رو کرده است. بخش میانکوه از بخش‌های شهرستان اردل است که تا شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری ۱۵۰ کیلومتر و تا اردل مرکز شهرستان ۸۰ کیلومتر فاصله دارد.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7522/11/563869/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها