ایران در ایران




گام آخر برای ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان

گرگان- با تکمیل مطالعات میدانی و اقدامات مقدماتی، آرزوهای دیرینه اهالی گلستان برای ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان در یونسکو بزودی محقق می‌شود. دیوار دفاعی گرگان که از آن به عنوان سد اسکندر، سد انوشیروان، سد فیروز و دیوار سرخ هم یاد کرده‌اند، در بین اهالی منطقه به‌دلیل استفاده از آجرهای سرخ به «مار سرخ» هم مشهور است. طول این دیوار ۲۰۰ کیلومتر بوده و در سال ۱۳۸۷ به ثبت ملی رسیده است. از سنوات گذشته ثبت جهانی این دیوار توسط متولیان پیگیری شده و هم‌اکنون پرونده ثبت در دست تکمیل است.
«حمید عمرانی رکاوندی»، مدیر پایگاه میراث فرهنگی دیوار بزرگ گرگان به مهر گفت: دیوار گرگان مربوط به دوره ساسانیان بوده و دستور ساخت آن در سال ۴۲۰ توسط شاه فیروز اول صادر و خسرو انوشیروان آن را در سال ۵۷۰ تکمیل می‌کند.
این دیوار با خشت و آجر ساخته شده و کارایی آن دفاعی و حفظ سرزمین ایران بوده است. دیوار ۳۸ قلعه داشته و ارتفاع آن بین ۶ الی ۱۰ متر است.
هم‌اکنون قلعه‌های آن، زیر خاک مدفون بوده و در این روند ۱۷۰۰ ساله ساختار معماری آن از بین رفته و به‌صورت دشت باز است. این دیوار به تدریج در سلسله‌های بعد، کارایی خود را از دست می‌دهد و مردم از آجرهای آن در ساخت وساز منازل استفاده می‌کنند.
وی افزود: هم‌اکنون بنای خاصی از دیوار باقی نمانده، البته دیوار در نواحی شرقی از گنبدکاووس تا کلاله نسبتاً سالم مانده هرچند که در نواحی غربی هم آجرهای شکسته را می‌بینیم.بخشی از دیوار در نواحی غربی به سمت ارتفاعات البرز کشیده و دیوار شهر تاریخی تمیشه هم جزو دیوار تاریخی گرگان بوده است. حدود دو کیلومتر از دیوار در بستر خلیج گرگان واقع بوده که با استفاده از سیستم سونار یا جی‌پی‌اس شناسایی شده که به دلیل ماهیت آن کاوش در آن سخت است. به‌طور کلی، مسیرها در دیوار مشخص و تصویربرداری و مستندسازی شده و اطلاعات آن موجود است و اگر بخواهیم مسیر گردشگری تعریف کنیم مشکلی در این زمینه وجود ندارد. وی افزود: ایران ۳۰ پرونده در حال بررسی برای ثبت جهانی دارد که دیوار تاریخی گرگان هم جزو آنها است. اگر پرونده دیوار تکمیل شود، به مرحله بالاتر رفته که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شده و در دولت بعدی ثبت شود. وی تصریح کرد: با ثبت جهانی دیوار تاریخی گرگان در یونسکو اصالت فرهنگی ایران به جهانیان معرفی می‌شود و پیشینه اثر به زبان‌های مختلف ترجمه و در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.ثبت این اثر، دیوار را به عنوان یکی از مقاصد گردشگری توریست‌های خارجی قرار می‌دهد زیرا به‌طور معمول گردشگرانی که قصد سفر به یک کشور را دارند با مراجعه به سایت یونسکو متوجه می‌شوند که مهم‌ترین اثر قابل بازدید و ارزشمند در آن کشور کدام مجموعه است.

کشف سنگ نوشته‌های باستانی در اراضی کشاورزی دالاهو

کرمانشاه - رئیس اداره میراث فرهنگی دالاهو گفت: در این شهرستان هنگام شخم زدن یک زمین کشاورزی ۳ اثر سنگی باستانی کشف شده است.
به گزارش ایلنا، شهرام علی‌یاری رئیس اداره میراث فرهنگی دالاهو گفت: یکی از کشاورزان بخش گهواره دالاهو هنگام شخم زدن زمین زراعی خود متوجه چند قطعه سنگ حجاری شده می‌شود. وی افزود: با اعلام گزارش این کشف، در محل حاضر شدیم و مشخص شد که سنگ‌های کشف شده سه پایه ستون تاریخی هستند که در زمینی کشاورزی نزدیک به یک تپه تاریخی پیدا شده است.علی یاری تصریح کرد: سبکی که این پایه ستون‌ها به شیوه آن حجاری شده اند، همانند سبک پایه ستون‌هایی است که در معبد تاریخی آناهیتا قرار دارد و به نظر می‌رسد که این پایه ستون‌ها هم متعلق به دوره اشکانی باشند.
وی گفت: در نزدیکی محل کشف این سه قطعه سنگ باستانی تپه‌ای تاریخی قرار دارد که هنوز کاوش نشده، اما تاکنون در بررسی‌هایی که از آن داشته‌ایم تعدادی مواد فرهنگی را در این تپه کشف کرده ایم که مربوط به دوره اشکانی بوده اند. علی‌ یاری تصریح کرد: این تپه با نام تپه بابااسکندر شاخص‌ترین محوطه تاریخی بخش گهواره است که چندین هکتار مساحت دارد و این قابلیت را دارد که مورد کاوش قرار گیرد.وی افزود: باتوجه به کشف این سه پایه ستون تاریخی این احتمال وجود دارد که در دوره‌ای تاریخی تالار یا ایوان ستون داری در این محل وجود داشته است. رئیس اداره میراث فرهنگی دالاهو گفت: بررسی‌های دقیق‌تر روی این سه قطعه سنگ تاریخی درحال انجام است.

شکار پرندگان مهاجر
 در تالاب‌های بین‌المللی گنبدکاووس ممنوع!

گنبدکاووس - معاون اداره حفاظت محیط زیست گنبدکاووس گفت که امسال به‌دلیل مشاهده موارد مثبت از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی تالاب‌های کشور و محدودیت‌های ناشی از شیوع کرونا، شکار پرندگان مهاجر آبزی در سه تالاب‌ بین‌المللی «آلماگل، آلاگل و آجی گل» واقع درمناطق شمالی این شهرستان ممنوع است. به گزارش ایرنا احمد احمدی اظهارداشت: هرساله از اواخر آذر تا پایان بهمن پروانه شکار پرندگان مهاجر آبزی در سه تالاب بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل گنبدکاووس و اطراف آن صادر می‌شد اما امسال باتوجه به شرایط بیماری، هیچ پروانه شکاری صادر نشده است.
وی با قدردانی از قانونمندی و همکاری بسیاری از شکارچیان منطقه، افزود: مأموران حفاظت محیط زیست شبانه‌روزی درحال پایش زیستگاه‌های پرندگان در تالاب‌ها و سایر مناطق آبی گنبدکاووس هستند و از ابتدای امسال تاکنون ۴۸ شکارچی متخلف پرندگان را نیز دستگیر کردند. احمدی گفت: گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر شامل انواع اردک‌ها (سرسبز، سرحنایی، ارده‌ای، تاج‌دار و فیلوش)، پلیکان، قو، غاز خاکستری، خوتکا، فلامینگو، چنگر و باکلان هرساله از اواسط فصل پاییز از مناطق سیبری برای زمستان گذرانی وارد سه تالاب بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل و نیز سد دانشمند و آبگیرهای نوار مرزی گنبدکاووس می‌شوند.
وی افزود: به‌طور میانگین سالانه ۳۰ تا ۴۰ هزار قطعه انواع گونه‌های پرندگان مهاجر برای زمستان گذرانی به تالاب‌ها و آبگیرهای گنبدکاووس می‌آیند که در صورت شدت یافتن سرمای هوا در مناطق سیبری، جمعیت آنها در منطقه افزایش پیدا می‌کند که تاکنون بخش زیادی از این پرندگان وارد تالاب‌های شهرستان شدند.

ایجاد فرصت اشتغال خانگی برای ۴۶۱ قزوینی

قزوین - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین گفت: با صدور ۳۶۷ مجوز مشاغل خانگی برای ۴۶۱ نفر در استان قزوین فرصت شغلی ایجاد شد که رقمی بالاتر از تعهد مصوب استان است.
رضا گروسی اظهار کرد: در سال‌ جاری با توجه به ابلاغ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید ۳۰۰ مجوز مشاغل خانگی برای اشتغال ۳۰۰ نفر در استان صادر شود.
مدیرکل کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: عملکرد استان در این زمینه بالاتر از تعهد مصوب است و باید از زحمات همکاران در این زمینه قدردانی کرد.
گروسی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال برای مجوزهای مشاغل خانگی صادر شده در استان ۴۹ هزار و ۸۳۰ میلیون ریال تسهیلات به متقاضیان در سطح استان پرداخت شده است. او ادامه داد: این تسهیلات که کم‌بهره و ارزان‌قیمت هستند بیشتر به مشاغل خانگی با محوریت خیاطی و قالی‌بافی پرداخت شده‌اند.
این مسئول افزود: این تسهیلات در ۳۲۰ رشته به متقاضیان در بخش‌های میراث فرهنگی، گردشگری، خدمات، صنایع تبدیلی و تکمیلی پرداخت می‌شود و لازمه آن داشتن مهارت، ثبت نام در دستگاه‌ مجری و اخذ مجوز است.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7522/6/563852/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها