باغ موزه شیراز روی خط باریک توسعه یا تخریب



شیراز - نسبت به 30 سال پیش باغ‌های شیراز به کمتر از یک پنجم کاهش یافته است و هر بار به بهانه‌ای ریه‌های تنفسی شیراز تحلیل می‌رود. یکی از پرحاشیه‌ترین رویدادها ساخت باغ موزه‌ای موسوم به «باغ موزه فرش پرویز تناولی» در محدوده باغ‌‏های گروه یک است که از نظر قانونی نباید تغییر کاربری پیدا کنند. مکانی که قرار است در دل فضای سبز باغی این کلانشهر احداث شده و برابر تفاهم‏نامه شهرداری شیراز با پرویز تناولی، فرش‌های اهدایی آن هنرمند که دارای نشان شیر است، در آن نگهداری و به نمایش گذاشته شود.
اما در عمل به‌نظر می‌‏رسد این باغ موزه، عملاً با ساخت یک مجتمع تجاری بزرگ همراه باشد که نه تنها این پهنه‌ باغی ارزشمند را با تغییر کاربری عمده روبه‌رو می‌‏کند، بلکه سنگفرش‌‏ها و خیابان ‏کشی‏‌های عمده و ماهیت توسعه ‏خواه این مجموعه، عملاً زمینه تغییر کاربری ده‏‌ها هکتار باغ پیرامون آن را که بقایای حق تنفس کودکان و نوزادان این کلانشهرِ در آستانه تبدیل به آلودگی شدید هوا است، فراهم خواهد کرد.
به‌ گزارش ایسنا، داریوش مختاری کارشناس حوزه آب و منابع طبیعی و فعال حوزه باغ‌‏های شیراز گفت: برابر بند (۲) مصوبه ۳۳۷۶/۳۱۰ تاریخ ۱۳۷۹/۰۹/۱۶ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، شهرداری شیراز صرفاً موظف به خرید، حفظ، احیا و نگهداری باغ‌‏های گروه یک است و حق هیچ‌گونه دخل و تصرف در این پهنه‌‏ها را ندارد. حال آنکه در چند سال اخیر و پس از تملک این پهنه، عمداً یا سهواً این محدوده ارزشمند زیست‌‏محیطی از دستور کار نگهداری خارج شده است.
مختاری ادامه داد: در هرحال، طرح باغ موزه و چنین تغییر کاربری ناخوشایندی، اعتبار حقوقی مؤسسه شهرداری برای حفظ و نگهداری نزدیک به ۳۰۰ هکتار باغ تملک‏ شده از گروه یک باغ‌های قصردشت شیراز را بشدت در معرض بحث و دعوی حقوقی و قضایی قرار می‏‌دهد. نکته دیگر اینکه به‌طور معمول تغییر کاربری اراضی پیرامون، زمینه دعوی حقوقی و ادعای مالکان باغ‏‌های پیرامون را برای تغییر کاربری باغ‏‌هایشان افزایش می‏‌دهد و این پیامد، اصلاً خوب نیست.
عضو شورای شهر شیراز نیز با اشاره به وجود بقایای یک باغ ١٤ هکتاری در محور پیاده راه سلامت بلوار چمران، خاطرنشان کرد: ساخت و ساز برای مردم در باغ‌های گروه یک ممنوع و شهرداری ملزم به جلوگیری از این موضوع است، اما شهرداری با موافقت کمیسیون ماده ٥ و نهایتاً کارگروه مصوبه زیربنایی استانداری فارس می‌تواند تنها ۱۰ درصد این عرصه را به اجرای مصوبات، اختصاص دهد.
لیلا دودمان ادامه داد: مصوبه موزه فرش تناولی از مصوباتی است که در دوره پنجم شورای شهر شیراز با پیشنهاد شهرداری به تصویب رسیده و جانمایی اجرای این موزه در گروه یک باغ‌ها و باغ مذکور است.
از سوی دیگر معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز با بیان اینکه موزه فرش تناولی به باغ موزه هنر تغییر نام داده شده است، گفت: زمین پیش‌بینی شده در تملک شهرداری است و شهرداری خود می‌خواهد این مصوبه را اجرایی کند و مغایرتی هم با ضوابط باغ‌های گروه یک ندارد.
جواد بهادری هدف اصلی از اجرای این باغ موزه را در وهله اول کمک به احیای باغ‌ها عنوان کرد که در طول زمان از حالت باغی خارج شده است.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز با این اینکه طرح در کارگروه امور زیربنایی استانداری فارس به تصویب رسیده است، اعلام کرد که با وجود اینکه بعضی از مردم به‌دنبال کارهای انتفاعی در باغ‌ها بویژه باغ‌های گروه یک هستند اما شهرداری به‌دنبال کار خدماتی است و در این طرح انتفاعی برای شهرداری در کار نیست.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7522/6/563850/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها