تداوم کشتار غیرنظامیان افغانستان در سایه مذاکرات صلح



زهره صفاری/ انفجار یک بمب مغناطیسی در غرب کابل و کشته شدن دست‌کم 9 غیرنظامی، قتل‌عام 15 کودک و حمله به پایگاه امریکا، آن هم کمتر از یک هفته پس از دیدار رئیس ستاد مشترک ارتش امریکا با طرفین مذاکرات صلح بین‌الافغانی، اما و اگرهایی را درباره نتیجه این نشست طولانی‌مدت طالبان و دولت افغانستان و کاهش خشونت در این کشور به‌وجود آورده است.
به گزارش شبکه خبری آناتولی، بنابر اعلام نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان در دو ماه گذشته کشتار غیرنظامیان در انفجارها بیش از 60 درصد افزایش داشته است. به‌طوری که در سه‌چهارم سال 2020، آمار قربانیان خردسال 25 درصد افزایش داشته و حمله به مراکز آموزشی نیز چهار برابر شده است. به‌طور کلی در 11 ماه سال 2020، در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته شمار کشته‌ها توسط مخالفان دولت 40 درصد افزایش را نشان می‌دهد که این آمارها افغانستان را در فهرست سال 2020 در زمره ناامن‌ترین کشورهای جهان قرار می‌دهد.
این در حالی است که به نوشته سایت افغانستانی «هشت صبح»، به‌رغم انکار عوامل طالبان، دولت مرکزی افغانستان شمار قربانیان دور اول مذاکرات بین‌الافغانی را 500 غیرنظامی عنوان کرده و طالبان را مقصر همه این جنایات می‌داند. براساس آمار وزارت کشور افغانستان در این مدت بیش از 30 حمله انتحاری انجام گرفته و بالای 500 مین مغناطیسی سازماندهی شده و با هدفگذاری‌های خاص منفجر شده است.
دیروز «آسوشیتدپرس» نیز از انفجار 5 راکت در بزرگترین مقر امریکا در افغانستان خبر داد. این راکت‌ها در حالی به پایگاه «بگرام» اصابت کردند که به گفته مقامات ناتو تلفاتی در بر نداشته است، اما این حمله تنها اتفاق دو روز گذشته نبود بلکه انفجار یک بمب مغناطیسی که به گفته مقامات کابل با هدف ترور یکی از نمایندگان مجلس افغانستان روی خودروی سواری تعبیه شده بود 9 غیرنظامی را به کشتن داد و همزمان انفجاری در روستای تحت کنترل طالبان در غزنی افغانستان 15 کودک را به کام مرگ کشاند.
این انفجارها که در جریان مذاکرات کشدار صلح بین‌الافغانی، تنش‌ها را میان طرفین بیشتر کرده است به باور تحلیلگران «ان‌بی‌سی‌نیوز» از آن جهت مورد توجه قرار دارد که هنوز یک هفته از مذاکره مستقیم ژنرال «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک امریکا با رهبران طالبان در دوحه و همین‌طور ملاقات او با اشرف غنی رئیس‌جمهوری افغانستان برای تسریع در روند صلح و کاهش خشونت در این کشور نمی‌گذرد.
به باور ناظران افغانستانی «هشت صبح»، به نظر می‌رسد روند گفت‌و‌گوهای صلح، تغییری در رفتار طالبان نداشته و حتی آنها خشونت در میدان جنگ را بیشتر کرده‌اند. به عبارتی طالبان پس از امضای توافقنامه دوحه دچار غرور شده و حتی خود را فاتح جنگ می‌دانند و به دنبال ایجاد دولت انتقالی و حاکمیت بر افغانستان هستند.
چشم‌انداز روشن در سایه خشونت سیاه
با وجود همه این مسائل تحلیلگران چشم‌انداز مذاکرات صلح را روشن می‌دانند چراکه هسته و نتیجه پایانی آن کاهش خشونت برای ایجاد صلحی پایدار اعلام شده است. به نوشته «ایشیا تایمز»، تصمیم امریکا برای کاهش نظامیانش در افغانستان و همین‌طور نخستین سفر نخست‌وزیر پاکستان برای تسهیل راه صلح منطقه دو ثمره اولیه از این مذاکرات طولانی مدت و به ظاهر بی‌نتیجه این روزها در دوحه است. بدون شک در بعد سیاسی، نتیجه این مذاکرات تقسیم قدرت با طالبان را اجتناب‌ناپذیر کرده و حتی امریکا نیز قدرت تبیین شرایط برای خروج یا حفظ نظامیانش در این کشور را از دست داده است. اما «زلمای خلیل‌زاد» نماینده امریکا در امور افغانستان معتقد است سفر نخست‌وزیر پاکستان و دیدار مارک میلی با طرفین مذاکره و اعزام هیأت منتخب طالبان به پاکستان خود نشانه‌های مثبت در مسیر برقراری صلح در منطقه است.
از طرفی «جو بایدن» پس از نشستن بر کرسی قدرت کاخ سفید، برای مقابله با جریان‌های تروریستی در منطقه به حفظ نیروها در افغانستان تأکید خواهد داشت. بنابراین در صورت اصرار طالبان به تشکیل دولت انتقالی، یکی از اولویت‌های دولت جدید امریکا در افغانستان متقاعد کردن دولت مرکزی برای تسهیل خواسته طالبان است. در این شرایط حفظ و بقای دولت افغانستان نیز وابسته به حمایت مالی و نظامی امریکا خواهد شد تا در نهایت صلح وعده داده شده تأمین شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7522/4/563837/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها