روانچی در آستانه نشست وزرای خارجه ایران و 1+4 در نامه‌ای به گوترش تأکید کرد

لزوم بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام




گروه سیاسی/ در حالی که قرار است امروز نشست غیررسمی وزرای خارجه عضو برجام شامل آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شود، نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به گوترش و رئیس شورای امنیت، واشنگتن را ناقض فاحش برجام خواند و بر لزوم بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی توافق تأکید کرد و گفت: اینستکس بعد ازدو سال باید کارآیی خود را به اثبات برساند.
مجید تخت روانچی در نامه‌ای به دبیر کل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت، ارزیابی ایران از گزارش اخیر دبیرکل درباره قطعنامه ۲۲۳۱ را تشریح کرد. نماینده ایران در این نامه، ضمن اشاره به بخش‌هایی از گزارش دبیرکل، واشنگتن را ناقض فاحش توافقنامه هسته‌ای خواند و بر لزوم بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام اشاره کرد. سفیر و نماینده دائم کشورمان همچنین کاهش تعهدات هسته‌ای ایران را نتیجه قهری نقض توافق توسط دیگر طرف‌ها و مطابق با حقوق ایران در برجام برشمرد و ضمن اشاره به اینکه وعده کشورهای اروپایی برای تضمین تداوم روابط اقتصادی پیش‌بینی شده در برجام با ایران و ایجاد سامانه اینستکس، افزود: این سامانه پس از دوسال باید کارآیی خود را به اثبات برساند. تخت روانچی ضمن اشاره به طرح ترور شهید محسن فخری‌زاده در گزارش دبیرکل، نحوه طرح موضوع را در این گزارش به هیچ عنوان کافی ندانست و افزود که این ترور در کنار ترور سال گذشته سردار سلیمانی، جنایت‌های آشکار و تروریستی هستند که باید به‌صورت صریح و بدون لکنت زبان محکوم شوند. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در گزارشی برای شورای امنیت از خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهوری امریکا از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران ابراز تأسف کرد و از ایران خواست که به اجرای کامل توافق هسته‌ای بازگردد.
آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل در دهمین گزارش اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از توافق هسته‌ای ایران در سال ۱۳۹۴ با اجماع به تصویب رسید، بار دیگر یادآور شد این قطعنامه از همه کشورهای عضو، سازمان‎های منطقه‎ای و سازمان‎های بین‎المللی می‎خواهد تا از اجرای برجام حمایت کنند. وی برجام را شاهدی بر اثربخشی چندجانبه‎گرایی، دیپلماسی، گفت‌وگو و موفقیت در منع گسترش سلاح‌های هسته‎ای دانست و افزود: من به‌طور مداوم بر این باور بوده‌ام که این برنامه بهترین راه برای اطمینان از یک راه حل جامع، بلندمدت و مناسب برای مسأله هسته‌ای ایران و همچنین کمک به صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‎المللی است. دبیرکل سازمان ملل متحد از همه کشورهای عضو این سازمان خواست در چارچوب قطعنامه 2231 شورای امنیت ر وابط تجاری و اقتصادی با ایران برقرار کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7522/3/563834/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها