​سیدمحمد صدر:

مجمع تشخیص مصلحت به اندازه جایگاهش فعال نیست




یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره کمرنگ شدن نقش مجمع در مجموعه تصمیم‌گیری‌های کشور، گفت که معتقد است این نهاد به اندازه اهمیت و جایگاهش در تصمیم‌گیری‌های کشور فعال نیست.
به گزارش خبرآنلاین، ​سید محمد صدر با اشاره به برگزار نشدن جلسات شورای مجمع در نزدیک به یک ماه و نیم گذشته به دلیل همه‌گیری  کرونا و شرایط سنی اعضای مجمع، گفت:  البته چهارشنبه دو هفته پیش بعد از مدت‌ها یک جلسه نیمه مجازی تشکیل و بحث‌‌هایی مطرح شد اما  با توجه به اهمیتی که مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد، آن گونه که باید فعال نیست. حال آنکه در این شرایط حساسی که کشور در آن قرار دارد، نیاز است که مجمع فعالیت بیشتری داشته باشد البته من این تذکر را در جلسه شورای مجمع هم دادم و گفتم که باید بیشتر حضور داشته باشیم.
او در ادامه با بیان اینکه نمی‌تواند اظهار نظر کند که تا چه میزان از کاهش فعالیت و ایفای نقش مجمع تشخیص حاصل فقدان آیت‌الله‌‌هاشمی است، افزود: از نظر من شرایط مجمع تشخیص مصلحت نظام ایده‌آل نیست. چون مجمع جایگاهی فوق قانون اساسی، مجلس و دولت دارد و این یعنی تمام مسائل مهم مملکت به گونه‌ای به طرف آن می‌آید و برای همین باید حضور فعال‌تری داشته باشد که فعلاً متأسفانه ندارد. صدر درباره برگزاری جلسات کمیسیون‌‌های تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز گفت: بعضی از کمیسیون‌‌ها تشکیل می‌شود اما کمیسیون سیاسی، دفاعی و امنیتی که بنده عضو آن هستم متأسفانه مدت طولانی و حدود سه ماه است که جلسه‌ای نداشته است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به پرسش‌‌هایی پیرامون انتخابات 1400، تأیید صلاحیت نامزدها و پیش‌بینی‌اش از رفتار شورای نگهبان در جریان بررسی صلاحیت‌‌ها برای این انتخابات پرداخت. او با ابراز امیدواری نسبت به اینکه میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده همچون انتخابات مجلس یازدهم نباشد و درصد مشارکت بیشتری رقم بخورد، گفت: آن طور که گفته شد در انتخابات مجلس درصد بسیار پایینی پای صندوق رأی آمدند و این اصلاً برای جمهوری اسلامی مناسب نیست. ما می‌گوییم حکومت‌مان حکومت جمهوری اسلامی است یعنی حاکمیت را مردم از طریق انتخابات و صندوق رأی تشکیل می‌دهند و هر اندازه که مردم نقش بیشتر و حضور پررنگ‌تری در انتخابات داشته باشند، مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی افزایش پیدا می‌کند. او با یادآوری اینکه تحقق مشارکت حداکثری در شرایط فعلی کشور اهمیت بیشتری نیز دارد، افزود:  دشمنان جمهوری اسلامی دنبال این هستند که بگویند مردم ایران دیگر آن علاقه اول انقلاب را به جمهوری اسلامی ندارند و این فقط با یک انتخابات پرشور و با حضور اکثریت مردم ایران خنثی می‌شود.
اگر اصولگراها بهتر مذاکره می‌کنند؛ بسم‌الله!
وی درباره اینکه برخی اصولگرایان گفته‌اند که آنها می‌توانند مذاکره‌کنندگان بهتری باشند هم افزود: ما که بخیل نیستیم؛ اگر اصولگرایان در یک انتخابات منصفانه، قانونی و با مشارکت بالا روی کار بیایند، طبیعی است که اگر آنها هم زمانی انتخابات را بردند و دولت تشکیل دادند متوجه می‌شوند که ضروری است در سیاست خارجی یک‌ سری کارهایی انجام دهند که اگر توانایی آن را داشته باشند انجام می‌دهند و به سمت تأمین منافع کشور می‌روند. آنها ادعا می‌کنند که ما می‌توانیم مذاکره کنیم و ما می‌گوییم بسم‌الله، بفرمایید! اما آنها باید در یک انتخابات سالم رقابتی شرکت کنند یعنی انتخاباتی که همه گروه‌های سیاسی در آن کاندیدا داشته باشند و هرکسی را که مردم انتخاب کردند؛ اهلاً و سهلاً.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7522/2/563826/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها