سخنگوی شورای نگهبان:

برگزاری انتخابات 1400 در 2 روز بعید است




سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگویی موضع شورای نگهبان درباره پیشنهادات مطرح پیرامون چگونگی برگزاری انتخابات 1400 با توجه به وجود همه‌گیری بیماری کرونا را مطرح کرد. او با اذعان به اینکه با توجه به شرایط پیش رو برخی تغییرات ممکن است اعمال شود اما تا امروز این ضرورت برای شورای نگهبان و وزارت کشور مسجل نشده است، گفت:  آنچه تا الان روشن شده این است که حتی‌المقدور از برخورد مردم رأی دهنده با سطوحی که مربوط به دستگاه‌های انتخابات است، خودداری شود. به همین خاطر ما هم در جریان برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در اسفندماه و هم در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس بحث اثر انگشت‌ها با استامپ را حذف کردیم و حتی برای احراز هویت نیز سعی شد تا به همان ارائه کارت ملی و شناسنامه اکتفا شود تا رأی‌دهندگان حداقل تماس با دستگاه‌ها را داشته باشند.
عباسعلی کدخدایی در بخشی از گفت‌وگو با تسنیم، در موضعگیری نسبت به افزایش روزهای برگزاری انتخابات مثلاً به دو روز که یکی از پیشنهادهای مکرر است، گفت: در ارتباط با برخی پیشنهادات از جمله افزایش روزهای برگزاری انتخابات مواردی است که نیازمند قانون است و اگر قرار باشد در این حوزه تصمیمی اتخاذ شود حتماً باید قانون اصلاح شود. البته براساس آخرین بررسی‌هایی که انجام شده به نظر نمی‌رسد که نیاز چندانی به افزایش روزهای رأی‌گیری داشته باشیم.
کدخدایی با  طرح پیشنهاداتی همچون انتقال فرآیند اخذ رأی از فضای بسته به حیاط مدارس یا مساجد و جلوگیری از بروز ازدحام در برخی شعب مرکزی، افزود: تا آنجایی که قانون به ما اجازه بدهد سعی می‌کنیم که تسهیلات لازم را برای بالا بردن ایمنی انتخابات برای مردم مهیا کنیم. همچنین در حوزه افزایش صندوق‌های سیار نیز با توجه به اینکه منع قانونی برای این کار وجود ندارد، می‌توان از نهایت ظرفیت برای سهولت فرآیند رأی‌دهی استفاده کرد.

طرح ایرادات شورای نگهبان به انتخابات الکترونیک
سخنگوی شورای نگهبان در عین حال در این گفت‌وگو به توضیح مبسوط‌‌ تری از دلایل شورای نگهبان برای مخالفتش با برگزاری انتخابات الکترونیک که طی سال‌ها با وجود اصرار وزارت کشور معطل مانده پرداخت. او در بیان اما و اگرهای شورای نگهبان نسبت به اخذ رأی الکترونیک از رأی‌دهندگان، گفت: علی‌رغم نظر مثبت شورای نگهبان برای الکترونیکی شدن اخذ رأی، کاستی‌هایی در حوزه صیانت از آرای رأی‌دهندگان وجود دارد که تا این کاستی‌ها برطرف نشود، شورای نگهبان نمی‌تواند مجوز استفاده از صندوق‌های الکترونیک را صادر کند.
او در این باره افزود: ما باید این اطمینان کامل را داشته باشیم که هم تمامی رأی‌دهندگان می‌توانند با سهولت و درستی رأی خود را به صندوق‌ها بیندازند و هم در شمارش این آرا علاوه بر اینکه رأی به درستی شمارش می‌شود، شناسایی نیز صورت نگیرد چرا که یکی از اصول تصریحی قانون اساسی در رابطه با انتخابات، مخفی بودن رأی افراد است. سیستم‌های الکترونیک با توجه به کدها و رمزهایی که دارند ممکن است رأی افراد را شناسایی کنند که یک آسیب جدی است. نکته دوم این است که به هر ترتیب این احتمال وجود دارد که خدایی ناکرده آرای مردمی توسط دستگاه به اشتباه به ثبت برسد.
کدخدایی درباره ایراد سوم شورای نگهبان گفت: نکته سوم نیز این است که با عنایت به فرهنگ جامعه و عدم استفاده بخش قابل توجهی از مردم از دستگاه‌های این‌چنینی ممکن است برخی رأی‌دهندگان با فرض اینکه احتمال اشتباه در رأی‌دهی را بدهند یا اینکه خیال کنند ممکن است به دلیل ناوارد بودن به این سیستم رأی‌دهی موجب تأخیر در فرآیند رأی‌دهی و ازدحام جمعیت شوند، اساساً در انتخابات شرکت نکنند و این در واقع یک نوع تضییع حق رأی دهنده است. البته دوستان وزارت کشور همکاری خوبی با ما داشتند و قول داده‌اند که اطمینانی را در این جهت به شورای نگهبان بدهند تا ما نیز بتوانیم از منظر صیانت از آرا به مردم تضمین‌های لازم را بدهیم.کدخدایی در عین حال مرتفع شدن این مشکلات مورد نظر شورای نگهبان را ممکن دانست. اما درباره احتمال بهره‌گیری از این امکان در انتخابات 1400 گفت که نمی‌تواند از الان در این رابطه پیش‌بینی یا پیشگویی داشته باشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/2/563512/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها