رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت:

ایران امروز توانمند‌تر از ایران سال 92 است


رئیس جمهوری روز گذشته در جلسه هیأت دولت تأکید کرد که «دولت بعدی امریکا نیز خودش می‌داند چه مسیری را انتخاب کند، اگر مسیر درست را بخواهد، ما نیز آماده هستیم و چنانچه مسیر اشتباه را بخواهد باز هم شرایط آماده است.» این جمله درحالی از سوی حجت‌الاسلام حسن روحانی بیان شد که او در نشست خبری دوشنبه گذشته خود اعلام کرده بود که «دولت نمی‌گذارد عده‌ای پایان تحریم را به تأخیر بیندازند؛ به یک دقیقه و یک ساعت تأخیرانداختن هم رضایت نخواهیم داد.» شاید در ظاهر، این دو گزاره که به فاصله دو روز بیان شده است، متناقض به نظر بیاید، اما واقعیت این است که این امر نشان‌دهنده راهبرد منسجم دولت، در قبال دولت امریکا و مسأله تحریم‌هاست. به عبارت دیگر، این جملات نشان می‌دهد که مطابق تأکید رئیس جمهوری، کشوری که باید رویکرد خود را تغییر دهد، امریکا است، نه ایران. روحانی روز گذشته، در بیان تفاوت و قدرت امروز ایران با ایران سال 92، اشاره کرد که برخلاف گذشته، شمشیری به نام شش قطعنامه یا شمشیر pmd شکسته است و وجود ندارد، مضافاً اینکه ایران برخلاف سال 92، دیگر واردکننده بنزین و گازوئیل هم نیست. نکته مهم‌تری که روحانی برای بیان قدرت ایران در دوره جدید مراودات هسته‌ای بیان کرد، این واقعیت است که به رغم فشارحداکثری امریکا، نرخ رشد اقتصادی کشور در سه ماهه دوم سال جاری، مثبت و بیش از 3 درصد بوده است.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، روحانی در نشست روز گذشته هیأت وزیران، با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های داخلی تحت تأثیر رسانه‌های ماهواره‌ای ضد ایران سخنانی در رابطه با برجام و تفاوت شرایط امروز با شرایط سال 1394 (2015) بیان می‌کنند، گفت: یقیناً شرایط امروز با شرایط سال 2015 متفاوت است. در سال 2015 که درباره برجام مذاکره می‌کردیم شمشیری به نام شش قطعنامه بالای سر ما قرار داشت و امروز این شمشیر شکسته است. در آن روز شمشیر دومی به نام pmd بالای سرمان بود و امروز این شمشیر شکسته و وجود ندارد.
رئیس جمهوری اضافه کرد: در سال 2015 افکارعمومی جهان به گونه‌ای شکل گرفته بود که اگر ایران تعهدی انجام دهد به آن عمل نخواهد کرد، اما در برجام ثابت کرده‌ایم که متعهدترین کشور دنیا هستیم. به سختی و وسواس مذاکره می‌کنیم، اما اگر امضا کردیم به عهدمان وفادار خواهیم ماند، در حالی که کشورهای1+4 هم نتوانستند به تعهدات خود عمل کنند.
روحانی با بیان اینکه در آن روزها، کشورهای 1+5 رودر روی ما بودند، اما امروز همه کشورهای جهان به استثنای یکی دو کشور مزدور و کوچک وابسته به امریکا، با خروج امریکا از برجام مخالفند، ادامه داد: در آن روزها که به دنبال مذاکره با جهان بودیم بنزین و گازوئیل وارد می‌کردیم و امروز آن را صادر می‌کنیم، ضمن اینکه در بسیاری از محصولات کشاورزی خودکفا هستیم.
رئیس جمهوری با اشاره به افزایش چندین برابری قدرت دفاعی و نظامی ایران، اضافه کرد: در حوزه هسته‌ای نیز در آن روزها فقط یکی دو نوع سانتریفیوژ در اختیار داشتیم و امروز سانتریفیوژهای IR8 و IR6 در اختیار داریم و توانمندتر و قدرتمندتر از همیشه هستیم.
روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با بیان اینکه امروز همه جهانیان به مقاومت و ایستادگی ملت ایران پی برده‌اند، اظهار کرد: روی پای خود ایستاده‌ایم، اما در عین حال اگر همه به تعهدات خود برگردند ما نیز به همه تعهدات خود بازمی‌گردیم.
رئیس جمهوری، با اشاره به اینکه اگر امروز فشاری وجود دارد از جانب استکباری است که در این دوره به هیچ چیزی پایبند نبود و در امریکا یاغی‌ترین و قانون‌شکن‌ترین فرد روی کار بود، اضافه کرد: به هیچ عنوان از روی کار آمدن بایدن ذوق‌زده نیستیم، اما از رفتن ترامپ به عنوان فردی که حتی برای تأمین واکسن بیماران نیز مانع ایجاد می‌کرد، خوشحال هستیم چرا که حتی به اصول اخلاقی و انسانی هم پایبند نبود.
روحانی پس از برشمردن تفاوت‌های دیروز و امروز ایران که نشان‌دهنده قوی‌تر شدن کشور در حوزه‌های مختلف است، اظهار کرد: دولت بعدی امریکا نیز خودش می‌داند چه مسیری را انتخاب کند. اگر مسیر درست را بخواهد، ما نیز آماده هستیم و چنانچه مسیر اشتباه را بخواهد باز هم شرایط آماده است.
او ابراز امیدواری کرد که رأی مردم امریکا برای حکومت جدید این کشور روشن باشد و بداند که این رأی به قانون‌مداری و پایبندی به تعهد در مقابل قانون‌شکنی و بی‌تعهدی است.
رشد اقتصادی مثبت در سه ماه نخست سال
رئیس جمهوری با بیان اینکه باور نمی‌کردیم در شرایط کرونا و جنگ اقتصادی بتوانیم در سال 99 به رشد مثبت اقتصادی دست پیدا کنیم، اعلام کرد: بر اساس آمار بانک مرکزی، در سه ماهه دوم سال‌جاری با احتساب نفت و بدون نفت شاهد رشد مثبت هستیم. بر این اساس رقم رشد با احتساب نفت مثبت 5.1 درصد است و بدون نفت مثبت 3.2درصد است و در کل 6 ماه رشد با احتساب نفت 1.3 درصد و بدون نفت 1.4 است.
روحانی گفت: رشد بخش کشاورزی نیز 4.4 درصد بوده و در 19 بخش تولیدی- صنعتی شاهد رشد حدود 20 درصد در 8 ماه امسال نسبت به 8 ماه پارسال هستیم همچنین فولاد 8درصد، مس 7درصد و آلومینیوم نیز 52درصد رشد داشته است و این اقداماتی که انجام شده بسیار ارزشمند است.
او گفت: خرید گندم نسبت به دولت قبل بیش از 100 درصد افزایش داشته است. همچنین در سال 92 یک و نیم میلیون تن برنج خریداری شده است، در حالی که امسال این رقم به 2.6 میلیون تن افزایش یافته است. حتی در بخش نفت که تمام فشارها بر آن متمرکز شده بود، در 6 ماه اول امسال رشد بخش نفت مثبت است. رئیس جمهوری با قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران بخش حمل و نقل کشور که نگذاشتند در شرایط کرونا کالایی در بنادر و سامانه‌ها روی زمین بماند، از رشد 7 درصدی حمل و نقل بخش کامیون و رشد 8 درصدی حمل و نقل ریلی خبرداد و گفت: دولت در طول هفت سال گذشته اقدامات بزرگی در بخش حمل و نقل انجام داده است، در بخش ریل 1829 کیلومتر به ریل کشور اضافه شده و در این مدت بخش ریل حدود 50 درصد افزایش یافته است.
روحانی افزود: در آذر ماه پارسال 35هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص یافت و امسال 56 هزار و 700 میلیارد بوده یعنی 62درصد بیش از پارسال به بودجه‌های عمرانی کشور افزوده شده است.
یک روز تاریخی در دیپلماسی ایران
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به نامگذاری 27 آذر به عنوان روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری، این روز را جزو نکات تاریخی دیپلماسی ایران دانست و گفت: سال 92 در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد سال عاری از خشونت و افراطی‌گری ارائه دادم و این پیشنهاد به اتفاق آرا در مجمع عمومی به تصویب رسید و از نکات درخشان جمهوری اسلامی ایران است. البته در عمل هم همه توان خود را برای نفی افراطی‌گری و خشونت در جهان به کار گرفتیم.
روحانی با گرامیداشت میلاد حضرت زینب کبری(س) روز میلاد ایشان را افتخار همه پرستاران کشور توصیف کرد و گفت: پرستاران عزیز جان خودشان را برای سلامت مردم در طبق اخلاص گذاشته و افتخار بزرگی را در مقطع حساس کنونی برای بهداشت و سلامت کشور خلق کردند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/2/563509/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها