درخواست ویژه وزیر بهداشت از مردم

نگذارید شب یلدا به اندوه طولانی خانواده‌ها بدل شود



این روزها همه مسئولان وزارت بهداشت و درمان از همه شهروندان می‌خواهند امسال یلدای خود را به دور از هرگونه دورهمی برگزار کنند. آنها معتقدند مردم رعایت نکنند باید منتظر پیک چهارم کرونا باشیم باید دورهمی‌های خانوادگی در شب یلدا کم شود، چراکه برگزاری این مراسم آیینی و سنتی با حضور خانواده و فامیل باعث می‌شود تا دستاوردهای حوزه سلامت از بین برود تا جایی که دیروز وزیر بهداشت با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور و افزایش قدرت سرایت و بیماری‌زایی کرونا گفت: نگرانی فعلی ما شب یلداست، مردم این هشدار را بسیار جدی بگیرند و بدانند دورهمی‌ها بسیار خطرناک است. به گفته نمکی بیش از ۶۵ درصد مبتلایان به کرونا در خراسان جنوبی در دورهمی‌ها مبتلا شده‌اند. البته هشدار‌های مسئولان بهداشت به خطرات برگزاری شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی چنان نگران‌کننده است که سعید نمکی با اشاره به شعری از حافظ، گفت: حافظ که شب یلدا به اشعار او تفأل می‌زنید می‌فرماید: در خلاف آمد عادت بطلب کام که من / کسب جمعیت از آن زلف پریشان کردم.
لذا همان‌طور که سیزده به‌در را امسال در خانه نشستید، شب یلدا را هم باید در خانه با جمعیت اندک بنشینیم تا هم شما در سلامت باشید و هم همکاران من در آرامش خیال باشند.
او با بیان اینکه رصد نقشه ایران در زمینه شیوع کرونا حاکی از کاهش رنگ قرمز در بیشتر استان‌ها و تبدیل آن به رنگ‌های نارنجی و زرد است، اما مراقب دورهمی‌ها باشیم افزود: نگذارید، نگذارید گذر شب یلدا برای کوتاه کردن این شب طولانی زمستان؛ بدل شود به اندوه طولانی برای خانواده‌ها و خدایی نکرده بزرگ و پیری را از دست دهیم و مدت‌ها سیاه‌پوش لحظه‌های غفلتمان شویم.
دور همی‌های کوچک هم خطرناک است
خطر میهمانی‌های شب یلدا فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران را هم نگران کرده است تا جایی که او با اشاره به دورهمی‌های پیش روی شب یلدا بر مداخلات بیشتر و برقراری اعمال محدودیت‌های جدید با هدف کنترل اپیدمی تأکید دارد وگفته است متأسفانه امسال باید بپذیریم که مانند سایر رخدادهای اجتماعی باید از برگزاری آن به شیوه گذشته خودداری کنیم مردم بدانند که حتی یک دورهمی کوچک در شب یلدا هم می‌تواند به عنوان یک فاکتور بسیار پرمخاطره عمل کند، بنابراین درخواست ما از همه عزیزان این است که امسال شب یلدا را به شکل سال‌های گذشته برگزار نکنند.
وی با اشاره به تغییر الگوی ابتلا و مرگ‌و‌میر در استان تهران طی دوره جدید، اظهار کرد: در موج‌های گذشته بخصوص در اسفند ماه به دلیل رعایت و همراهی بیشتر مردم برای مراقبت و حفظ مصونیت گروه‌های پرخطر، بسیاری از سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و سایر گروه‌های پرخطر از ابتلا مصون بودند، ولی به دلیل کاهش سطح رعایت‌ها در دوره جدید، الان بخش زیادی از آمار ابتلا و مرگ و میرها به سالمندان و گروه‌های پرخطر اختصاص دارد.
زالی توصیه کرد: بنابراین به خصوص به خانواده‌هایی که فرد پر خطر اعم از افراد سالمند یا دارای بیماری‌های زمینه‌ای در بین خود دارند توصیه می‌شود که محدودیت‌های بیشتری در این زمینه اعمال کنند. البته زالی با بیان اینکه بر اساس شاخص‌ها هفته بعد هم تهران نارنجی بوده و محدودیت‌های مربوط به شهرهای نارنجی همچنان ادامه دارد، گفت: با این حال در بیماری‌های عفونی و اپیدمی‌ها با پدیده‌ای تحت عنوان پدیده بازگشت روبه‌رو هستیم. بنابراین همچنان باید شرایط را شکننده تلقی کنیم چراکه هر آن ممکن است این آمار تصاعدی شود.
احتمال کاهش ساعت تردد به ۱۸ در شب یلدا
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا: در صورت تصویب در جلسه امروز؛ در روز‌های ۲۹ و ۳۰ آذر فعالیت اصناف (بجز گروه یک) از ساعت ۱۸ و تردد خودرو‌ها از ساعت ۱۹ ممنوع می‌شود. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما دکتر علیرضا رئیسی، معاون امور بهداشت وزیر بهداشت درباره احتمال کاهش ساعت تردد به ۱۸ در شب یلدا گفت: قرار نیست روز‌های ۲۹ و ۳۰ آذر تعطیل شود و فقط کاهش ساعت تردد از ۲۱ به ۱۸ برای جلوگیری از برگزاری دورهمی‌های شب یلدا، در ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و بررسی می‌شود و احتمالاً در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره محدودیت‌ها برای شب یلدا تصمیم‌گیری می‌شود.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/1/563497/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها