اخـــــــــبار




وزیر ارتباطات اعلام کرد
 یک اتاق فکر به دنبال فیلتر اینستاگرام

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به انتشار فیلم نوجوانی در اینستاگرام و با بیان اینکه به من گفتند «یک اتاق فکر می‌خواهد با انتشار این فیلم برای فیلترینگ اینستاگرام فشار بیاورد،» گفت: به جای دعواها به دنبال نجات کودک در معرض خطر باشیم.
به گزارش ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به پخش ویدئویی مربوط به حضور یک نوجوان 14 ساله در لایو نامناسب اینستاگرامی، اظهار کرد: این ویدئو را برای من فرستادند و گفتند که اتاق فکری برنامه‌ریزی کرده تا به صورت گسترده این ویدئو را پخش کند تا ابزاری شود برای حمله کردن به شما، جهت فیلتر اینستاگرام. بله من هم  4 شب پیش این ویدئو را دیدم و پاسخم این بود که پالایش و فیلتر شبکه‌های مجازی با مجموعه‌های دیگر است و آنان در ارتباط با این موضوعات مکانیزم‌های خودشان را دارند.
وی ادامه داد: فیلم انصافاً تلخ بود. به نظرم می‌رسد نهادهایی که مسئولیت امدادرسانی به کودکان را دارند، باید به آن رسیدگی کنند. به نظرم باید به وضعیت ایشان و خانواده‌اش رسیدگی شود. من هم از همان سه چهار شب پیش خواسته‌ام که آدرسی از این خانواده پیدا کنند تا اگر بتوانیم با همکاران‌مان کمکی بکنیم. اصل مطلب نجات این کودک است. به جای دعوا کردن باید به نجات آن‌ها فکر کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: نهادهایی که مسئولیت فرهنگ و تربیت را در دستور کار خود دارند باید پیگیری کنند تا این مشکلات پیش نیاید. توصیه من این است که نباید طوری وانمود کنیم که احساس ضد انقلاب این باشد که وضع کل مملکت همین است. اگر این مملکت کودکانی مثل ایشان دارد که باید به وضعیتش رسیدگی شود که قطعاً همین وضعیت هم آثار مشکلات دیگری در کشور است؛ شهید حججی و نوجوان‌های دیندار و معتقد به اسلام هم دارند. طوری وانمود نکنیم که انگار وضعیت تمامی نوجوان‌های ما این است.

تلگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی بین فارسی زبان ها

آمار کاربران فارسی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر اعلام شد. تلگرام، پراستفاده‌ترین و توئیتر کم‌‌استفاده‌‌ترین شبکه بین فارسی زبان‌ها است.
به گزارش فارس، آمار کاربران فارسی تلگرام، اینستاگرام و توئیتر توسط مرکز پژوهشی «بتا»احصا شده است که بر اساس آن  تلگرام، اینستاگرام و توئیتر به ترتیب بین مردم محبوب‌تر و پراستفاده‌تر هستند.
براساس این بررسی مشخص شد که تلگرام بیش از ۴۹ میلیون کاربر ایرانی دارد.
این بستر در حال حاضر بیش از ۲ میلیون کانال دارد که در طول سال بیش از ۵۰۰ میلیون پست منتشر می‌کنند. این تعداد پست در مجموع بیش از ۱۰۰ میلیارد نمایش به خود اختصاص می‌دهد که این نشانگر آن است که هنوز تلگرام به عنوان پیام‌رسان در کاربردهای مختلف برای کاربران ایرانی محسوب می شود.
این پیام‌رسان در کل جهان بیش از ۴۰۰ میلیون دنبال کننده دارد که در حال حاضر ۴۹ میلیون آن ایرانی هستند.
همچنین در بررسی این مرکز مشخص شد بیش از ۲ میلیون سوپر گروه فعال و پرمخاطب که سهم جدی در میان کاربران دارند و در حال حاضر در حال فعالیت هستند. پس از تلگرام، اینستاگرام دومین شبکه پراستفاده است و با بررسی مرکز پژوهشی بتا در مورد کاربران فارسی  اینستاگرام مشخص شد که بیش از ۴۷ میلیون کاربر فارسی زبان در بستر اینستاگرام در حال فعالیت هستند.
این کاربران در طول یک سال بیش از یک میلیارد محتوا تولید می‌‌کنند و این بستر در جهان بیش از یک میلیارد و 200 میلیون کاربر دارد. نوع فعالیت در سطح بالای کاربری نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ پیج با دنبال کننده بیش از ۳ میلیون کاربر دارد و بیش از ۶۰۰ پیج با دنبال کننده بیش از یک میلیون در این فضا وجود دارد.
این بررسی همچنین نشان می‌دهد که توئیتر در جهان در حدود ۳۶۰ میلیون دنبال کننده دارد و در ایران بیش از ۲ میلیون کاربر دارد که در طول یک سال در حدود ۵۰۰ میلیون توئیت منتشر می‌کنند که از این تعداد ۲۰۰ میلیون ریتوئیت انجام می‌شود.
همچنین کاربران بیش از ۱.۵میلیارد لایک نسبت به توئیت‌های هم انجام می‌دهند.

اتحاد اروپا علیه شرکت های فناوری امریکا

اتحادیه اروپا و مقامات انگلیسی پیش‌نویس قانونی را تهیه کرده‌اند که به موجب آن شرکت‌های فناوری امریکایی که رفتارهای انحصارطلبانه داشته باشند، بشدت محدود می‌شوند.
به گزارش مهر، براساس تفاهمنامه‌ای که روز سه‌شنبه در این زمینه بین انگلیس و اتحادیه اروپا به امضا رسیده، نظارت بر عملکرد شرکت‌های فناوری و بخصوص شرکت‌های فناوری امریکایی فعال در قاره اروپا تشدید شده و قوانین نظارتی جدیدی در این زمینه وضع می‌شود تا این شرکت‌ها هم برای حذف محتوای مضر و تشدیدکننده تبعیض‌های نژادی و قومی و سیاسی جدی‌تر عمل کنند و هم از انحصارطلبی تجاری و تلاش برای به حاشیه راندن رقبای خود بکاهند.
هدف از اجرای این طرح اعمال سختگیری بیشتر بر شرکت‌هایی مانند آمازون، اپل، فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت است. جلوگیری از فروش کالاهای تقلبی و بی‌کیفیت از طریق پلتفرم‌های این شرکت‌ها و نیز جلوگیری از نفرت پراکنی نیز در این طرح پیش‌بینی شده است.
همچنین شرکت‌های فناوری یادشده باید اطلاعات بیشتری در مورد ارائه برخی خدمات خود مانند نمایش آگهی‌های هدفمند به کاربران مختلف ارائه دهند. انگلیس که در حال خروج از اتحادیه اروپاست قصد دارد شرکت‌های فناوری که پلتفرم آنها بستری برای نمایش محتوا در حمایت از تروریسم، خودکشی و سو استفاده از کودکان باشد را میلیون‌ها پوند جریمه کند.
کریستوف شمون مدیر امور سیاستگذاری بین‌المللی بنیاد مرزهای الکترونیکی در این مورد گفته است: اتحادیه اروپا قصد دارد به رهبر قانون‌گذاری در مورد شرکت‌های فناوری مبدل شود و قدرت نامحدود آنها را محدود کند. سال ۲۰۲۱ سال کنترل جدی مؤسسات فناوری امریکایی بزرگ خواهد بود.
در طرح اتحادیه اروپا پیش‌بینی شده که اگر شرکت‌های فناوری امریکایی رویه خود را تغییر ندهند مجبور به پرداخت ۶ تا ۱۰ دلار از درآمد سالانه خود به‌عنوان جریمه خواهند بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/17/563470/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها