طراحی کوچکترین دستگاه سونوگرافی جهان



علیرضا  احمدی /   دستگاه‌های سونوگرافی در جهان غالباً اندازه‌ای نسبتاً بزرگ دارند و سنگین هستند و برای حمل و نقل و حرکت دادن آنها باید حتماً از تجهیزات چرخ دار استفاده شود. اما محققان دانشگاه  استنفورد در کمپانی  Vave Health این مشکل را حل کرده و کوچک‌ترین دستگاه سونوگرافی جهان را ساخته‌اند که در جیب جا می‌شود.
این دستگاه با تلفن‌های هوشمند اندرویدی سازگاری دارد و می‌توان نتیجه اسکن بدن را از طریق یک اپلیکیشن روی این گوشی هوشمند مشاهده کرد. این وسیله کوچک و کاربردی که Vave probe نام دارد، توسط امین نیکوزاده و به عنوان نتیجه عملی تحقیق و پژوهش در مقاله دکترای وی در دانشگاه استنفورد ابداع شده است. این دستگاه 340 گرمی (0.75 پوند) دارای یک مبدل فیزوالکتریک و بدنه منیزیمی است و یک بخش آستین مانند سیلیکونی دارد.
همچنین گفته می‌شود که با هر بار شارژ چهار ساعته باتری لیتیوم یونی این وسیله کاربردی، می‌توان با کمک آن بیش از یک ساعت اسکن مداوم  بدن را انجام داد. Vave probe همچنین تا عمق یک متری (3.3فوتی) و به مدت یک ساعت ضدآب است. وجود این ویژگی و قابلیت، بدین معناست که این وسیله را می‌توان در مواد ضدعفونی غوطه‌ور کرد بدون اینکه به آن آسیبی برسد و برای بار بعد به صورت کاملاً بهداشتی از آن استفاده کرد. کاربران با کمک این دستگاه سونوگرافی کوچک اما کاربردی می‌توانند قلب، ریه، ناحیه شکمی، بخش‌های مربوط به مشکلات زنان و زایمان و... را مورد بررسی قرار دهند و فوکوس و عمق بررسی بافت را نیز  به صورت دستی تعیین کنند. تصاویر دریافتی از این دستگاه سونوگرافی می‌تواند به طور همزمان با استفاده از یک اپلیکیشن ویژه و وای‌فای، روی گوشی یا تبلت‌های اندرویدی نمایش داده شود. این تصاویر هم قابل ذخیره روی وسایل سیار هستند و هم به صورت رمزگذاری شده می‌توان آنها را در سرورهای ابری ذخیره کرد و درنهایت در اختیار پزشک مربوطه قرار داد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/17/563468/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها