بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

جهان تشیع در سوگ رحلت آیت‌الله العظمی اراکی

شامگاه سه‌شنبه 8 آذر1373 آیت‌الله العظمی محمدعلی اراکی[متولد 24 جمادی الثانی 1312 برابر با 2 دی1273 دراراک] مرجع عالیقدر شیعیان و استاد برجسته حوزه علمیه قم درگذشت و پس ‌از مراسم تشییع در تهران و قم، بعدازظهر روز پنجشنبه 10 آذر 1373 در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در قم به خاک سپرده شد.
روزنامه کیهان- چهارشنبه 9 آذر 1373

مهندس مهدی بازرگان درگذشت
مهندس مهدی بازرگان [متولد سال ۱۲۸۶ در تهران] نخست‌وزیر دولت موقت که از یک عارضه حاد و طولانی قلبی رنج می‌برد، عصر دیروز در بیمارستانی در زوریخ درگذشت. بیماری مهندس بازرگان روز ۱۴ آذرماه امسال به شکل حادتری نمایان شد و وی را که ۸۷ سال داشت در پی یک آنفارکتوس قلبی برای ۱۰ روز در بیمارستان دی بستری کرد.در مدت بستری بودن در بیمارستان، پزشکان معاینات و آزمایش‌های فراوانی برای بررسی امکان عمل جراحی روی او انجام دادند و در نهایت توصیه کردند که برای درمان به خارج از کشور منتقل شود.شورای عالی پزشکی ایران با تقاضای بستگان مهدی بازرگان جهت اعزام وی به‌خارج از کشور برای انجام عمل جراحی قلب موافقت کرده بود.... مهندس بازرگان به تشخیص پزشکان بیمارستان دی بامداد دیروز به‌منظور تداوم معالجات پزشکی در کشور سوئیس، به اتفاق همسر و دامادش عازم زوریخ شد. او در فرودگاه زوریخ پس‌از خروج از هواپیمای شرکت هواپیمایی سوئیس ایر دچار حمله قلبی شد که با تلاش اعضای سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوئیس که در فرودگاه در انتظار وی بودند بلافاصله با یک فروند هلی کوپتر به نزدیکترین بیمارستان منتقل شد. معالجات تکمیلی در بیمارستان زوریخ مؤثر واقع نشد و مهندس بازرگان در ساعت ۱۵ به وقت تهران درگذشت.
روزنامه ایران -  شنبه 1 بهمن 1373

بهره‌برداری از دو نیروگاه بادی برای نخستین بار در کشور آغاز شد

برای نخستین بار در کشور دو نیروگاه بادی در ارتفاعات شهرستان رودبار روز پنجشنبه [29 دی 1373] با حضور دکتر حسن حبیبی معاون اول رئیس جمهوری به بهره‌برداری رسید.به‌گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مهندس علی محمد احمدی مجری طرح تحقیقات و کاربرد انرژی‌های نو وابسته به سازمان انرژی اتمی در مراسم آغاز بهره‌برداری از این دو نیروگاه بادی گفت:«باتوجه به وزش مستمر باد در منطقه، قیمت تولید هر کیلو وات برق در نیروگاه بادی ۱۳ ریال می‌شود، درحالی که تولید این مقدار برق از سوخت‌های فسیلی ۷۵ ریال هزینه در بردارد.
دو نیروگاه بادی در کمتر از سه ماه راه‌اندازی شده و قرار است ۳۰۰ دستگاه از این نیروگاه‌ها در منطقه رودبار نصب شود. وی ظرفیت تولید سالانه دو نیروگاه بادی را ۶ هزار مگاوات ساعت برق ذکر کرد. مقدار باد لازم برای حرکت پره‌های مولدهای نیروگاه بادی ۵ متر برثانیه است و در سرعت بیش از ۲۵ متر بر ثانیه پره‌ها به‌طور خودکار متوقف می‌شوند. برای راه‌اندازی این دو نیروگاه چهار میلیون مارک و دویست میلیون ریال هزینه شده است که در کمتر از دوسال سرمایه مصرف شده در این نیروگاه‌ها بازگشت می‌کند.»
روزنامه ایران- شنبه 1 بهمن 1373

نخستین فروشگاه زنجیره‌ای رفاه گشایش یافت

نخستین فروشگاه زنجیره‌ای رفاه روز پنجشنبه [11 اسفند 1373] با حضور حجت‌الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی رئیس جمهوری، جمعی از وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ضلع جنوبی توقفگاه بیهقی تهران گشایش یافت.رئیس جمهوری به هنگام گشایش نخستین فروشگاه زنجیره‌ای رفاه گفت: «هدف اصلی از ایجاد و راه‌اندازی این فروشگاه‌ها تأمین آسایش و آرامش خاطر عموم مردم است. اگر در ازای هریکصدهزار نفر جمعیت یک فروشگاه رفاه تأسیس شود، سیستم توزیع و عرضه کالا به‌طور اساسی دگرگون می‌شود. با توجه به استقبال چشمگیر مردم برای احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، تأسیس این نوع فروشگاه‌ها به هر تعدادی که لازم باشد، ممکن و عملی است.رئیس جمهوری افزود: مشارکت بخش خصوصی در احداث فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه بسیارمفید است و این بخش می‌تواند با امکاناتی که در اختیار دارد به‌طور مؤثری در تأسیس این فروشگاه‌ها و عرضه مناسب کالا همکاری کند. قرار است در هر منطقه که دارای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت است، یک فروشگاه رفاه تأسیس شود که در آن صورت علاوه بر صرفه‌جویی در وقت، مردم می‌توانند هر وقت که اراده کنند برای تهیه کالاها و اجناس مورد نیاز خود اقدام نمایند. این فروشگاه‌ها همچنین موجب می‌شود که مردم از انبار کردن کالاها و اجناس بیش از احتیاج خود، خودداری کنند.»
نخستین فروشگاه زنجیره‌ای رفاه که عملیات احداث آن از حدود سه ماه پیش آغاز شد، دارای ۱۵ هزار متر مربع مساحت و ۶هزار متر مربع زیربنا است و تحت مدیریت شرکت شهروند وابسته به شهرداری تهران اداره می‌شود.
در این فروشگاه بیش از ۱۱هزارو ۷۰۰ قلم کالا برای فروش عرضه خواهد شد که حدود ۹۸ درصد آن را کالاهای تولید داخل تشکیل می‌دهد.
روزنامه ایران - شنبه 13 اسفند 1373

سد ۱۵ خرداد افتتاح شد

سد ۱۵ خرداد با ظرفیت ذخیره‌سازی ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب، بعد از ظهر دیروز با حضورحجت‌الاسلام اکبر هاشمی رفسنجانی مورد بهره‌برداری قرار گرفت. با احداث این سد که برای آن ۱۴۰میلیارد ریال و بیش از ۳۲ میلیون دلار هزینه شده است، علاوه برتأمین بخش اعظمی از آب آشامیدنی شهر قم، زمین های اطراف رودخانه قمرود نیز به زیر کشت می‌رود.عملیات اجرایی سد ۱۵ خرداد که در ۸۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان قم و در مسیر جاده قم - دلیجان احداث شده است، از آبان ماه سال ۱۳۶۵ به فرمان حضرت امام خمینی توسط بنیاد ۱۵خرداد آغاز شد.
روزنامه ایران - سه‌شنبه 16 اسفند 1373

یادگار امام به سرای جاوید شتافت

حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی صبح روز یکشنبه هفته گذشته [21 اسفند 1373] در پی یک عارضه قلبی، مغزی و تنفسی به بیمارستان بقیه‌الله الاعظم جماران منتقل شد و در تمامی مدت تا لحظه عروج روح ملکوتیش یک تیم بزرگ از متخصصان پزشکی به تلاش وسیعی دست زدند تا فعالیت قلب و سیستم عصبی او را احیا کنند.پزشکان هر آنچه در توان داشتند انجام دادند. انبوه جمعیت در مقابل بیمارستان و در حسینیه جماران به درگاه خداوند دست به دعا برداشتند تا یادگار امام را در میان امت باقی بگذارد اما خداوند چنان تقدیر کرد که روح مطهر حجت‌الاسلام حاج سید احمد خمینی را مقارن ساعت ۱۵ /۱۵ دقیقه به جوار رحمت واسعه خود بخواند. زمانی که پزشکان ناامید از ادامه تلاش شدند و دستگاه‌های پزشکی توقف کامل فعالیت‌های بدن را نشان داد به ناگاه شیون و فغان فضای بیمارستان قلب جماران و آسمان حسینیه جماران را در بر گرفت. با قطع برنامه‌های رادیو و تلویزیون واعلان خبر ارتحال ملکوتی یادگار گرامی حضرت امام، امت امام از گوشه و کنار شهر رو به‌سوی حسینیه جماران آوردند و در این مکان که به عطر وجود حضرت امام و یادگار گرامی او تا ابد آمیخته است، غمبارترین عزاداری‌ها را به عمل آوردند....
روزنامه ایران - شنبه 27 اسفند 1373












آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/16/563464/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها