یلدای امن در فضای مجازی


سرهنگ داوود معظمی گودرزی
 رئیس پلیس فتا تهران بزرگ
امسال توصیه شده به خاطر کنترل بیماری کرونا سنت شب یلدا و دورهمی‌های خانوادگی را با استفاده از فضای مجازی برگزار کنیم. اما بی تردید استفاده ناآگاهانه از فضای مجازی هم آسیب‌های زیادی برای  کاربران دارد. بنابراین مردم حتماً توجه داشته باشند که وقتی وارد یک گروه می‌شوند، نسبت به مدیر گروه و اعضایش شناخت کافی داشته باشند. زیرا ممکن است افراد سودجو گروه‌هایی را تشکیل بدهند و از اطلاعات به اشتراک گذاری شده در آن سوء استفاده کنند.
قبل از  اشتراک‌گذاری هرنوع محتوایی ابتدا فکر کنید و از انتشار اطلاعات خصوصی خود پرهیز کنید. گاهی ممکن است افراد ناشناس به طور اتفاقی از سوی مدیر گروه به جمع اضافه شوند. گاهی دیده شده که پیام‌هایی که حاوی لینک‌های ناشناس است برای کاربران ارسال شده و از آنان خواسته می‌شود با کلیک روی لینک مذکور پیام شب یلدا را مشاهده کنند که در برخی از این موارد این پیام‌ها شامل تصاویر متحرک برای تبریک است. اما ممکن است گاهی نیز سودجویان با ایجاد لینک‌های آلوده به بدافزار یا ویروس، تلفن همراه یا رایانه را آلوده کنند؛ از این رو توصیه ما به کاربران فضای مجازی این است که از بازکردن هر نوع لینک ناشناسی خودداری کنید.
برخی از افراد سودجو ممکن است برخی از اقلام مرتبط با شب یلدا را با قیمتی بسیار پایین در فضای مجازی  آگهی کنند. یا هرنوع جنس و کالای دیگر را تحت عنوان حراج یلدا تبلیغ کنند که در این خصوص لازم است  کاربران حتماً از سایت‌های معتبر و مجاز خرید کنند و در صورت سفارش کالا بهتر است که تسویه حساب را در محل و پس از رؤیت و اطمینان از اصالت کالای سفارش داده شده انجام دهند.
در مواردی دیده شده، کلاهبرداران به بهانه برنده شدن در قرعه‌کشی، تخفیف و... از اطلاعات هویتی و کارت بانکی کاربران سوء استفاده می‌کنند که در این خصوص لازم است شهروندان هوشیار باشند. هر نوع تخفیفی باید از سوی اپراتورهای تلفن همراه یا شرکت‌های خدمات دهنده اینترنت ارائه شود و  باید در سایت آنها یا رسانه‌های رسمی اطلاع‌رسانی شده باشد. بنابراین شهروندان در این مورد نیز حتماً با هوشیاری عمل کنند.‌


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/12/563449/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها