اعلام جزئیات افزایش تعرفه مشترکان پرمصرف آب



وزیر نیرو معتقد است: به مشترکان پرمصرف آب برای تغییر نحوه مصرف‌شان مهلت شش ماهه داده شده است و در صورتی که در این زمان مشترکان اقدام به کاهش مصرف نکنند، با افزایش قیمت مواجه خواهند شد.
به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان اظهار کرد: در حال حاضر ۱۵ درصد مشترکان آب در بخش خانگی جزو مشترکان کم مصرفی هستند که مشمول تخفیف ۱۰۰ درصدی می‌شوند و در کل حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد مشترکان بخش آب الگو را رعایت می‌کنند. وی افزود: آن تعداد از مشترکانی که الگو را رعایت نمی‌کنند و حدود ۳۵ درصد کل مشترکان را شامل می‌شوند به دو گروه تقسیم شده‌اند؛ گروهی که تا دو برابر الگو مصرف می‌کنند و گروهی که بیش از دو برابر الگو مصرف دارند. وزیر نیرو با تأکید بر اینکه هدفگذاری اصلی ما گروه پرمصرف‌ها هستند که با ایجاد ساز و کاری تعداد آن‌ها را کاهش دهیم، تصریح کرد: اجرای این طرح برای اصلاح پرمصرف‌هاست. تشویق کم مصرف‌ها و تخفیف ۱۰۰ درصدی نیز به خاطر این است که این حرکت موزونی باشد؛ یعنی تنها با پرمصرف‌ها صحبت نکنیم بلکه نشان دهیم که نه تنها خوش مصرف‌ها بلکه کم مصرف‌ها نیز جایزه می‌گیرند.
به گفته اردکانیان، روش برخورد این خواهد بود که آموزش‌های لازم داده خواهد شد و از ارتباطات رسانه‌ای استفاده می‌شود. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی در این مدت برای عرضه ادوات کاهنده مصرف فعال می‌شوند و چنانچه نهایتاً هنوز گروهی باشند که پرمصرف باقی بمانند، در آن زمان می‌بایست شورای اقتصاد طرح پیشنهادی را بررسی و تصویب کند و بعد از آن تعرفه پرمصرف‌ها اضافه خواهد شد.
وی با بیان اینکه در آن زمان جزئیات دقیق طرح مشخص می‌شود، گفت: قطعاً شش ماه بعد در مورد میزان افزایش تعرفه پرمصرف‌ها تصمیم‌گیری خواهد شد و این طرح اجرایی می‌شود.
4 میلیون مشترک آب رایگان دریافت خواهند کرد
در همین حال مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: در طرح آب امید مشترکین به سه دسته خوش‌مصرف، کم مصرف و بد مصرف تبدیل می‌شوند از این‌رو مشترکینی که تا 30 درصد الگوی مصرف را رعایت کنند از تخفیف صددرصدی برخوردار خواهند شد.
به گزارش ایلنا، حمیدرضا جانباز در نشست اطلاع‌رسانی آغاز به کار رسمی طرح آب امید اظهار داشت: اصلاح الگوی مصرف با مصوبه هیأت وزیران و در قالب طرح آب امید اجرا خواهد شد. وی با اشاره به بودجه 1400 گفت: با‌وجود محدودیت‌های مالی دولت در بودجه سال آتی 36 درصد افزایش را در بخش آب و فاضلاب شاهد هستیم که نشان می‌دهد دولت به طرح‌های زیربنایی آب و فاضلاب توجه دارد. امیدواریم با حمایت مجلس به سرانجام برسد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور با اشاره به طرح تشویق اصلاح مصرف و حمایت از مشترکین کم مصرف جهت ترغیب به کاهش مصرف همزمان با طرح برق امید تهیه شد، تصریح کرد: ترجیح وزارت نیرو این بود که برق امید در اولویت باشد و طی هفته‌های گذشته با مصوبه دولت اصلاح الگوی مصرف آب هم در دستور کار قرار گرفت. وی خاطرنشان کرد: هیأت وزیران در راستای طرح آب امید چهار تکلیف را در مصوبه تعیین کرده که اولین مورد مربوط به‌صورت حساب مشترکینی است که یک سوم الگوی مصرف، مصرف آب داشته باشند تخفیف صددرصدی اعمال خواهد شد. جانباز افزود: در سال 94 مصوبه‌ای به‌ نام قانون توسعه و بهینه‌سازی آب شرب شهری و روستایی کشور داشتیم که دولت مکلف به تهیه الگوی مصرف آب شود باید در نظر داشت که کشور ما به لحاظ اقلیمی متنوع است بنابراین میزان مصرف آب متفاوت خواهد بود. وی تأکید کرد: طبق مصوبه یاد شده مشترکین مناطق سردسیر که الگوی سرانه مصرف‌شان در هر ماه 13 متر مکعب و در مناطق گرمسیر 18 متر مکعب محاسبه شده است و به طور متوسط میزان مصرف برای هر نفر در هر ماه 15 متر مکعب در نظر گرفته شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور تأکید کرد: بر اساس مصوبه چنانچه مشترکین الگوی مصرف را رعایت کنند با تخفیف صددرصد مواجه خواهند شد. الگوی مصرف 15 متر مکعب تعیین شده و متوسط بعد خانوار 3.4 نفر خواهد بود بنابراین حدود 53 لیتر برای هر نفر در روز محاسبه خواهد شد که بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت این میزان آب نیاز مشترکین را رفع خواهد کرد. وی تأکید کرد: طبق مصوبه اگر مشترکین یک سوم الگوی تعیین شده آب مصرف کنند با تخفیف صددرصدی صورت حساب مواجه خواهند شد البته این تخفیف شامل سکونتگاه‌های غیردائم و باغ‌ویلاها نمی‌شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/10/563438/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها