ایجاد زنجیره ارزش جهانی یک بازی برد ـ برد است




وزیر جهاد کشاورزی گفت: تولید ثروت و دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار در جهانی مملو از تهدیدهای فعلی و آتی به جز با مشارکت و همکاری کشورها دست یافتنی نخواهد بود.
کاظم خاوازی در پیامی در ششمین نشست وزرای کشاورزی و کارشناسان ارشد سازمان دی 8 که به شکل ویدیوکنفرانس برگزار می‌شد با تأکید بر اینکه ساختار نظام سرمایه‌داری نوین توضیح روشن و معینی برای توسعه‌نیافتگی بخش‌های عمده دنیا ندارد، افزود: این ساختار با تحلیل غیرواقعی شیوه‌های تولید منجر به جلوگیری از تکامل سیر سرمایه‌گذاری می‌شود.
وی ادامه داد: تکامل روند توسعه نیازمند از بین بردن نگرش نادرستی است که امروز نظام سرمایه‌داری به کشورهای توسعه نیافته یا در حال توسعه دارد.
خاوازی زنجیره ارزش جهانی را یکی از رویکردهایی دانست که به کشورها کمک می‌کند تا تنها یک محصول و خدمات نهایی توسط یک کشور صادر نشود بلکه یک محصول یا خدمت ناتمام با حرکت در طول زنجیره ارزش در کشورهای مخلتف به‌صورت نهایی خود درآید تا به دستاوردهایی مانند رقابت‌پذیری و تجارت بینجامد.
وی با تأکید بر اینکه زنجیره ارزش جهانی دارای یک نظام مشخص و هماهنگ است، افزود: زنجیره ارزش جهانی به طور پیوسته به تولید ثروت مشغول بوده و سهم هر کشور از این ثروت مطابق نقش آن در نظام زنجیره ارزش جهانی است.
خاوازی ادامه داد: هم اکنون بالغ بر 70 درصد از تجارت دنیا در داخل زنجیره ارزش جهانی انجام می‌شود و باقیمانده به همان صورت سنتی یعنی صادرات محصول و خدمات نهایی توسط کشورها انجام می‌شود.
به گفته وزیر جهاد کشاورزی نظام زنجیره ارزش جهانی در حدود 17 میلیون نفر را در جهان مشغول به کار کرده است.
خاوازی مشارکت در زنجیره ارزش جهانی و تقسیم بین‌المللی کار و تولید را زمینه‌ساز اشتغال زایی و درآمد عنوان کرد و گفت:‌ حرکت و جریان سرمایه و فناوری افزایش کارآیی و بهره‌وری کسب و کار بخصوص کسب و کارهای به مقیاس کوچک و متوسط رشد اقتصادی و دستیابی به شاخص‌های توسعه پایدار منجر می‌شود.
وی سهم داشتن در ساختار قاعده‌مند و عدالت محور و دوستدار طبیعت زنجیره ارزش جهانی را یک بازی برد – برد برای تمام کشورهای جهان در زنجیره برشمرد./ وزارت جهاد کشاروزی



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/9/563432/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها