ایران در ایران




ثبت دو اثر تاریخی سیستان و بلوچستان در فهرست آثار ملی ایران

زاهدان - نقوش صخره‌ای میل خاش و نقوش صخره‌ای گورکتان نیکشهر در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
 مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سیستان و بلوچستان گفت: این آثار فرهنگی تاریخی شامل نقوش صخره‌ای میل خاش و نقوش صخره‌ای گورکتان نیکشهر است که خردادماه امسال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. علیرضا جلالزایی افزود:مراتب ثبت ۲ اثر تاریخی پس از تشریفات قانونی این هفته توسط وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به استاندار این استان ابلاغ شد. وی افزود: نقوش صخره‌ای میل خاش واقع در شهرستان خاش با شماره ۳۲۴۰۹ و نقوش صخره‌ای گورکتان نیکشهر با شماره ۳۲۴۰۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند. وی بیان کرد: ۱۵پرونده ثبت آثار غیرمنقول و ۱۱پرونده ثبتی آثار منقول سیستان و بلوچستان نیز تهیه و آماده ارسال به دفتر ثبت آثار ملی کشور است. جلالزایی همچنین به مرمت ۲۶ اثر منقول در موزه منطقه‌ای جنوب شرق اشاره کرد و گفت: این آثار شامل سکه‌های دوره ساسانی متعلق به محوطه تیس چابهار بوده که پرونده‌های مرمت این آثار به اداره ‌کل موزه‌های کشور ارسال شده است. وی افزود: این اشیا در سال۸۰ حین عملیات جاده‌‌سازی کشف و به موزه منطقه‌ای جنوب شرق در زاهدان انتقال داده شده است.

عبور راه‌آهن از تپه‌حصار مانعی بر سر راه ثبت جهانی اثر

سمنان - مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان سمنان گفت: طرح‌های مطالعاتی و مکاتبه‌های لازم برای برداشتن خط ریل راه‌آهن از محوطه تپه‌حصار دامغان در سطح کشوری، به‌عنوان گامی در ثبت جهانی آن پایان یافت.
مهدی جمال در بازدید از مجموعه تپه‌ حصار دامغان افزود: عبور ریل راه‌آهن از محوطه مجموعه تاریخی تپه‌ حصار یکی از موانع اصلی برای ثبت جهانی این محوطه تاریخی است.وی افزود: مکاتبه‌های بسیاری نیز با وزیر راه و شهرسازی در این زمینه انجام شده است.
جمال با اشاره به اینکه مجموعه تپه‌حصار از شاخص‌های گردشگری خوبی برخوردار است و یکی از مقصدهای مهم گردشگری استان به شمار می‌رود، تأکید کرد: تپه ‌حصار برای معرفی و بهتر دیده شدن، علاوه بر اعتبارهای ملی میراث، به اعتبار استانی سالانه نیاز دارد.
وی ادامه داد: امسال ۲۰ میلیارد ریال اعتبار ملی به طرح ساماندهی محوطه تاریخی و هفت هزارساله تپه‌حصار دامغان اختصاص یافت، در حالی که هیچ مبلغی از سوی استان برای این بنا در نظر گرفته نشد.
او بیان کرد: حضور اشمیت، یکی از بزرگ‌ترین باستان‌شناسان جهان در این مکان در گذشته، گواه خوبی بر ارزش بی‌نظیر این تپه‌ است و همه باید برای حفظ، تأمین زیرساخت‌ها و معرفی این بنا به میراث‌ فرهنگی کمک کنند. مدیر کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان تصریح کرد: همان‌گونه که در ستاد خدمات سفر، ۴۲ دستگاه با میراث فرهنگی همکاری دارند، بدون شک در حفظ بناهای تاریخی نیز میراث‌فرهنگی به کمک همه استان و همه دستگاه‌های اجرایی نیاز دارد. تپه‌حصار دامغان در ردیف پنج تپه عصر آهن دنیا قرار دارد و در حاشیه‌ جنوبی شهر دامغان واقع است. این تپه باستانی یکی از مهم‎ترین محوطه‌های دوران پیش از تاریخ در فلات ایران محسوب می‌شود. قدمت این محوطه باستانی به هفت هزار و ۵۰۰ سال قبل بازمی‌گردد و سه دوره‌ اصلی فرهنگی از اواخر نوسنگی تا پایان عصر مفرغ را در خود نهان دارد. تپه‌حصار دامغان در سال ۱۳۱۰ به شماره ۴۰ در فهرست آثار ملی ثبت شد.

استان اصفهان رتبه نخست تولید ماهیان زینتی در کشور

اصفهان - استان اصفهان با تولید بیش از ۶۷ میلیون قطعه ماهی زینتی جایگاه نخست تولید این گونه ماهیان را در کشور دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان در بازدید از تنها مزرعه پرورش ماهیان خاویاری با اشاره به تولید بیش از ۶۷ میلیون قطعه ماهی زینتی شامل ۱۲۰ گونه زنده‌زا و تخمگذار در استان افزود: بیش از ۴۰ میلیون قطعه از این ماهیان در کاشان تولید می‌شود. رضا عباسی افزود: از ابتدای سال تاکنون بیش از ۲۰ محموله، ۶۰۰ هزار قطعه ماهی زینتی شامل انواع سیکلید‌های تکساز، ماکرو‌های زرد و آبی، اسکار و انواع دیگر از این گونه، انواع تترا، گلدفیش‌ها و کوی فیش به کشور‌های ترکیه و عراق و اروپا ارسال شده است. وی ابراز امیدوای کرد با حمایت مسئولان و تقویت و ایجاد زنجیره تولید و با راه‌اندازی شهرک ماهیان زینتی کاشان، جایگاه صادرات ماهیان زینتی در استان اصفهان ارتقا یافته و در آمار سالانه فائو قرار گیرد و عددی در حال رشد در جدول و منحنی صادرکنندگان مشاهده شود.

جوجه یک روزه نژاد سلامت پس از ۱۸ سال در کشور تولید شد

مشهد- جوجه یک روزه نژاد مرغ سلامت پس از ۱۸ سال در یک واحد تولید مرغ مادر در چناران تولید و روز گذشته  نخستین محموله از این جوجه‌های یک روزه به مرغداری‌های خراسان رضوی تحویل شد.
به گزارش ایرنا، مدیر اداری و پشتیبانی شرکت زنجیره یکپارچه مرغ مادر دیزباد  گفت: آذرماه سال گذشته با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر خودکفایی در تولید محصولات دام و طیور فرآیند تولید جوجه یک روزه نژاد اصلاح شده با سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیارد ریالی در این مرکز آغاز شد.
احمد وکیلی افزود: فرآیند تولید جوجه یک روزه با نژاد اصلاح شده، آذرماه پارسال ابتدا با تولید جوجه از گله اجداد شروع شد و پس از آن مرحله تولید آن در گله مرغ مادر ادامه یافت که طی این مدت درنهایت تولید جوجه یک روزه نژاد سلامت وارد بازار شد. وی ادامه داد: در حال حاضر در ماه نخست بیش از ۵۰۰ هزار قطعه جوجه یک روزه به مرغداری‌ها ارسال می‌شود و پیش‌بینی می‌شود این رقم تا ماه دوازدهم به حدود هفت میلیون قطعه برسد. با توجه به کاهش تولید مرغ گوشتی در استان خراسان رضوی، پیش‌بینی می‌شود نیاز استان به جوجه یک روزه در هشت دوره ۴۵ روزه و با تولید ۴۰ میلیون قطعه تأمین شود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7519/6/563420/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها