به نام تاریخ




24 آذر
تولدها
امروز 24 آذر ماه است و تا پایان ماه آذر تنها 6 روز مانده است.
ناصر طهماسب: دوبلور مطرح و خوش صدای ایران امروز 81 ساله می‌شود. ناصر طهماسب کار دوبله را از سال 1350 به‌صورت حرفه‌ای آغاز کرد و پس‌ از مدتی به‌عنوان یکی از صداهای مطرح این هنر شناخته شد و به‌جای بازیگران شاخصی مانند هارولد لوید، جک نیکلسون، جیمز استوارت، کری گرانت، همفری بوگارت، هنری فوندا، استیو مک کوئین، گری کوپر و آنتونی پرکینز صحبت کرد. توانایی او در ارائه تیپ‌های جدی و کمدی و لهجه‌های مختلف باعث شده یکی از تواناترین دوبلورهای ایران باشد. صدای او را به جای جک نیکلسون در «دیوانه از قفس پرید»، داستین هافمن در «پاپیون»، بلال در «محمد رسول‌الله(ص)»، جاناتان گرت در «در برابر باد» و علی نصیریان در «هزاردستان» شنیده اید. او در این سال‌ها در سریال «مرگ تدریجی یک رؤیا» و فیلم «من مادر هستم» هم بازی کرده است.
محمود عزیزی: بازیگر و کارگردان تئاتر و تلویزیون و سینما سال 1323 در چنین روزی به دنیا آمد. محمود عزیزی دکترای رشته تئاتر را از فرانسه گرفت و اکنون یکی از استادان مطرح رشته تئاتر در دانشگاه تهران است. او در نمایش‌های بسیاری بازی کرده اما در تلویزیون برای اولین بار در سال 1366 در سریال «مرغ حق» او را دیدیم و پس‌ از آن در سریال‌های «وزیر مختار»، «نیمه پنهان ماه»، «زیر چتر خورشید»، «تولدی دیگر»، «روزهای زندگی»، «سفر سبز»، «روشن‌تر از خاموشی» و «نوشدارو» بازی کرد. عزیزی در فیلم‌های «همه یک ملت»، «جنگ نفت کش‌ها»، «لیلی با من است»، «دختری با کفش‌های کتانی»، «متولد ماه مهر»، «بازیگر» و «بادیگارد» هم حضور داشته است.
راج کاپور: یکی از بزرگ‌ترین بازیگران سینمای هند سال 1924 در چنین روزی به دنیا آمد. راج کاپور از بازیگرانی بود که با نخستین فیلم‌هایش مطرح شد و «نیلوفر آبی»، «گوپینات»، «آتش»، «روزهای طلایی»، «تغییر»، «باران»، «آواره»، «واکس»، «سنگام»، «سه قسم»، «دیوانه»، «نام من ژوکر است» و «بیمار عشق» از مطرح‌ترین فیلم‌هایی است که در آنها بازی کرد. او سال 1948 فیلم «آتش» را کارگردانی کرد که نخستین تجربه‌اش در این زمینه بود. فیلمی تأثیرگذار که محبوبیت زیادی بین مردم هند پیدا کرد. در ایران راج کاپور بیشتر با فیلم «سنگام» شناخته می‌شود که سال 1964 توسط خودش ساخته شد و جوایز زیادی را هم برایش همراه داشت. کاپور آنقدر در هندوستان محبوب است که در یک رأی‌گیری در بین بزرگ‌ترین شهروندان هندی پس از استقلال این کشور قرار گرفت. او سال 1988 درگذشت.
   سالروز تولد سیدجواد طباطبایی پژوهشگر تاریخ، غلامحسین زمردی نقاش، مهوش افشارپناه بازیگر، امید عزیزی بازیگر و کارگردان، عبدالرسول حامدی شاعر، شیما شاهسواران شاعر، محمدسعید میرزایی شاعر و لی رمیک بازیگر امریکایی هم امروز است.
درگذشت‌ها
رضا ارحام صدر: بنیان‌گذار مکتب کمدی انتقادی در تئاتر ایران سال 1387 درگذشت. رضا ارحام صدر متولد سال 1302 بود و از دوران دبیرستان در نمایش‌های کوچک بازی می‌کرد. سال 1327 که اولین تئاتر حرفه‌ای اصفهان توسط ناصر فرهمند تأسیس شد ارحام صدر مشغول به کار در این تئاتر شد و پس از چندین سال فعالیت در تئاتر در سال 1343 گروه هنری ارحام صدر را تشکیل داد. نمایش‌های کمدی ارحام صدر همیشه مطرح بودند اما او تلاش می‌کرد نمایش کمدی از حالت فکاهی محض خارج شود و از مسائل سیاسی و اجتماعی انتقاد کند و با تلاش‌هایش مکتب تئاتر اصفهان شکل گرفت. نمایش‌های «خلیفه یک روزه»، «رفیق ناجنس»، «بوقلمون ها»، «دلقک ها»، «خروس بی‌محل»، «دیوانه» و «اداره کاریکاتورسازی» از نمایش‌های ارحام صدر است و «شب نشینی در جهنم» در سال 1336 هم اولین بازی ارحام صدر در سینما بود. او پس از پیروزی انقلاب اسلامی در فیلم‌های «جعفر خان از فرنگ برگشته»، «افسانه شهر لاجوردی» و «نصف جهان» بازی کرد. ارحام صدر به‌دلیل توانایی اش در طنز به «شکرپاره اصفهان» مشهور بود.
پیتر اوتول: بازیگر ایرلندی که با فیلم «لورنس عربستان» او را می‌شناسید سال 2013 در چنین روزی درگذشت. پیتر اوتول متولد 1932 بود و پس از تحصیل در آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک بازیگری را آغاز کرد و نمایش‌های «هملت» و «تاجر ونیزی» از اولین کارهای جدی و مطرح او بود. بازی در سینما را سال 1960 با بازی در فیلم «بی گناهان وحشی»، آغاز کرد و دو سال پس از آن «لورنس عربستان» را بازی کرد که مطرح‌ترین کارش شد و برایش جایزه بفتای بهترین بازیگر نقش اول مرد را هم برد. «بکت»، «لرد جیم»، «مرغ دریایی»، «کازینو رویال»، «خداحافظ آقای چیپس»، «شیر در زمستان»، «آخرین امپراطور»، «تروآ»، «شاه رالف» و «دزد رنگین کمان» از دیگر فیلم‌های مطرح او بودند.
   کارل فیلیپ باخ آهنگساز آلمانی هم در چنین روزی درگذشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/20/563119/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها