اوراق سلف بازار مسکن بزودی رونمایی می‌شود




مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: معاملات اوراق سلف مسکن که به فروش متری مسکن شهرت یافته بزودی در بورس کالای ایران آغاز می‌شود.
پروانه اصلانی گفت: با کمک این ابزار مالی بورس کالا، ارزش تمام شده ساخت یک واحد یا یک پروژه، تبدیل به ورقه‌های کوچک بهادار می‌شود و در بازار توسط انبوه‌ساز عرضه می‌شود. در این بازار مردم می‌توانند به منظور حفظ ارزش پول خود  در مقابل تورم، اوراق مسکن از بورس کالا خریداری کنند.
 مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با حضور در شبکه خبر گفت: بازار سرمایه فضای مناسب و ابزار مناسب برای تأمین مالی بخش مسکن است. بدین معنا سرمایه‌های خردی که در اقتصاد می‌چرخد و سرگردان است می‌توانند به‌عنوان تأمین‌کننده منابع ساخت در خدمت تولید مسکن قرار گیرند یا در خدمت تقاضا برای تجهیزات قدرت خرید متقاضی باشند. از این نظر هیچ راهی وجود ندارد تا از ابزارهای بازار سرمایه در بخش مسکن و حل و باز کردن گره تأمین مالی بخش مسکن استفاده شود که در هفته‌های آتی از این موضوع رونمایی می‌شود.
وی در خصوص پیش‌بینی قیمت مسکن اظهار داشت: تا متغیرهای اثرگذار در قیمت مسکن شناسایی نشود و از آنها اطمینان حاصل نکنیم، نمی‌توانیم راجع به اقتصاد مسکن بویژه تحولات قیمت مسکن اظهارنظر کنیم.
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن افزود: اگر اتفاقاتی که افتاده به همین روال پیش برود، بدین معنا که انتظارات تورمی و نقدینگی کنترل شود و قیمت ارز نوسان جدی پیدا نکند، بخش مسکن ثبات پیدا می‌کند و در این شرایط شاید روند کاهشی همسو با نرخ ارز را نیز شاهد باشیم.
اصلانی خاطرنشان کرد: شوک‌هایی که در نرخ ارز رخ می‌دهد همراستا با شوک‌هایی است که در نرخ مسکن اتفاق می‌افتد و به شکل واقعی می‌توانیم نشان بدهیم که قیمت مسکن با یک دوره تأخیر همان رفتارهای نرخ ارز را در بازار تکرار می‌کند. بنابراین پیش‌بینی بازار مسکن متأثر از نوسانات نرخ ارز است. اگر وضعیت متغیرهای مؤثر بر بخش مسکن به همین روال باشد و شاهد روند کاهشی در نرخ ارز باشیم، حتماً قیمت مسکن در کوتاه‌مدت ثابت است و در بلندمدت می‌تواند کاهشی باشد. اصلانی در پاسخ به این پرسش که در پنج سال گذشته قیمت مسکن چند برابر شده است؟، گفت: قیمت مسکن در پنج سال گذشته بیش از ۲۰۰ برابر افزایش یافته  که این افزایش‌ قیمت‌ها در کلانشهرها و بویژه تهران بسیار زیاد بوده است. همان‌طور که این افزایش قیمت در سایر زمینه‌ها از جنس دارایی و کالاهای مصرفی نیز رخ داد.
اصلانی یادآور شد: تا به حال فقط قیمت‌های شهر تهران به‌عنوان قیمت مبنا برای بخش مسکن محاسبه و اعلام می‌شد. در آماری که به تازگی منتشر شده است، آمار خرید و فروش هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق یک و سه شهر تهران از آمار متوسط میانگین قیمت مسکن خارج شده است و با این کار ۱۰ میلیون کاهش قیمت داشتیم./ وزارت راه و شهرسازی



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/7/563056/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها