وزیر اقتصاد: دولت جای خالی صنعت بیمه را پر کرد




وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه پرتفوی صنعت بیمه به ۴۳ هزار میلیارد تومان رسید، گفت: صنعت بیمه به سمت رقابتی شدن در نرخ‌ها پیش رود.
فرهاد دژپسند طی سخنانی در همایش بیمه و توسعه اظهار داشت: امسال در واقع به نوعی سعی شده است این زاویه دید از صنعت بیمه را گشوده نگه داریم که صنعت بیمه یک صنعت ایستا نیست و این صنعت می‌تواند متناسب با تحولاتِ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، خود را به روز و بهنگام نماید.
وزیر اقتصاد افزود: وقتی که بحث ویروس کرونا مطرح می‌شود، حضور و ظهور صنعت بیمه در این عرصه، هم ضرورت پیدا می‌کند و هم واقعیت بیرونی می‌یابد.
دژپسند افزود: این ویروس به‌صورت گسترده و عمیق نه تنها جامعه و اقتصاد ما بلکه اقتصاد و جامعه جهانی را تحت تأثیر قرار داده است. در ابتدای راه بواسطه تعریفی از رشته فعالیت‌های جدید بیمه‌ای، دولت‌ها ورود پیدا کردند و جای خالی صنعت بیمه را پر کردند، اما اگر در این مورد سابقه‌ای وجود داشت و صنعت بیمه با آمادگی بیشتری با موضوع مواجه می‌شد، می‌توانست تدابیر و تصمیماتی اتخاذ کند که حضور دولت را به حداقل ممکن کاهش دهد.
وزیر اقتصاد در ادامه با اشاره به حادثه خیز بودن برخی مناطق کشورمان گفت: بارها این موضوع را در همین دوره کوتاه عرض کردم؛ متأسفانه ایران در نواری قرار دارد که حادثه خیزی آن بسیار بالاست و حوادث طبیعی متأسفانه یکی پس از دیگری، اعم از سیل یا زلزله یا سرمازدگی مفرط اتفاق می‌افتد و مواجهه با هر یک از این حوادث و بلایا هزینه‌های زیادی بر کشور تحمیل می‌کند، هرچند دولت به‌صورت محوری، تکیه گاه تأمین مالی است. وی افزود: به همین دلیل، قانونگذار به دولت اجازه داده است سه درصد از وجوه عمومی را برای تأمین مالی مقابله با این بحران‌ها استفاده کند.
دژپسند تصریح کرد: اگر مناطقی که در نوار سیل خیز یا نوار زلزله قرار دارند، متناسب با واحدهای مسکونی و فعالیت‌های اقتصادی، تجاری مستقر در نقاط مذکور، بیمه مربوط را انجام می‌دادند، در زمان وقوع حوادث، بسیاری از نگرانی‌ها موضوعیت نداشت.
وزیر اقتصاد گفت: به نظر من شاید قبلاً صنعت بیمه، چندان متوجه این موضوع نبود بلکه از اوایل دهه ۸۰ موضوع تشکیل صندوق بیمه حوادث را مورد توجه قرار داد.
وی در ادامه گفت: در فرآیند و رفت و برگشت‌هایی که صورت گرفت، سرانجام لایحه مربوط به مجلس شورای اسلامی رفت تا در مجلس تصویب بشود که در نهایت این لایحه در آذر ماه سال ۱۳۹۹ به تصویب رسید و ابلاغ شد.
وزیر اقتصاد در ادامه گفت: هنگامی که در عید سال ۱۳۹۸ سیل خانمان برانداز، تعداد زیادی از استان‌های کشور را در بر گرفت؛ در دولت این نکته را مطرح کردم که اگر این صندوق را زودتر تشکیل داده بودیم و می‌توانستیم واحد‌های مسکونی و بنگاه‌های اقتصادی مستقر در محل را بیمه کنیم، الان با چنین فشاری مواجه نبودیم.
دژپسند افزود: با راه‌اندازی این صندوق، مشارکت کامل صورت می‌گیرد و یک نوع تضمین ایجاد می‌شود./ بیمه مرکزی



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/7/563051/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها