صلح، امنیت و توسعه محور همکاری‌های راهبردی ایران و افغانستان

عراقچی: سند راهبردی همکاری‌های تهران - کابل بزودی نهایی می‌شود




گروه سیاسی/ سند راهبردی ایران و افغانستان در یک‌قدمی نهایی شدن قرار گرفته است. این سند برنامه همکاری‌های مشترک و بلند‌مدت تهران و کابل در موضوعات پنج‌گانه از جمله همکاری در حوزه‌های سیاسی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و محیط‌زیستی و همچنین سامان دادن به مسائل مربوط به اتباع دو کشور است که نخستین دور از مذاکرات مربوط به آن از خرداد 1396 آغاز شد و حالا با گذشت بیش از سه سال نهایی شدن آن با پایان یافتن مذاکرات کمیته تعیین شده برای تدوین همکاری‌های امنیتی گره خورده است.
ایران و افغانستان به عنوان دو همسایه با یکی از بیشترین اشتراکات فرهنگی و تاریخی برای دست یافتن به یک رابطه هم‌افزایانه مبتنی بر حل مسائل و حرکت به سمت توسعه همواره با دست‌اندازهایی مواجه بوده‌اند. فقدان صلح و ثبات در همسایه شرقی ایران طی دهه‌های گذشته یکی از این موانع بوده که در سال‌های اخیر به هر ترتیب روند مثبت و رو به بهبودی را طی کرده است.
دو کشور در حوزه‌های مختلف از جمله مسائل محیط زیستی، سامان دادن به وضعیت زندگی اتباع مهاجر افغانستان در ایران و مبارزه با مواد مخدر مسائل مشترکی دارند و در عین حال در تکاپو برای پیشبرد برنامه‌های رو به جلویی همچون ایجاد یک کریدور ترانزیتی شمال - جنوب هستند که کشورهای دیگری همچون هند و ترکمنستان را نیز دربر می‌گیرد و با ایجاد زیرساخت‌های حمل و نقل همچون خط‌آهن هرات - خواف امکان توسعه در دیگر حوزه‌های صنعت و معدن‌شان را فراهم می‌سازد.
بر‌اساس همین دیدگاه‌های مشترک سند راهبردی ایران و افغانستان یکی از اصلی‌ترین موضوعات مورد گفت‌و‌گو در دیدار‌های عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان در سفر اخیرش به کابل بود.
او که در سال‌های اخیر مسئولیت پیگیری مذاکرات دیپلماتیک برای پی‌ریزی این سند راهبردی را بر‌عهده داشته، روز گذشته در تشریح محتوای رایزنی‌های اخیر خود در گفت‌وگو با خبرگزاری ایران‌پرس در کابل، اعلام کرد که 4 بخش از سند راهبردی ایران و افغانستان نهایی شده و بخش امنیتی این سند نیز بزودی نهایی می‌شود. عراقچی در عین حال ابراز امیدواری کرد که این دور از مذاکرات دور پایانی مذاکرات پیرامون سند جامع همکاری باشد زیرا پیشرفت‌های خوبی درباره این سند حاصل شده است.
او با بیان اینکه پس از نهایی شدن سند توسط رئیسان جمهوری دو کشور امضا خواهد شد و چشم‌انداز درازمدت روابط دو کشور را مشخص می‌کند، افزود: این سند اصولی را که بر روابط بین دو کشور باید حاکم باشد، تعیین می‌کند و چراغ راه روابط کابل و تهران در طول سال‌های آینده خواهد بود.
به گزارش ایسنا، عراقچی درباره اهمیت رایزنی‌های فشرده‌اش در کابل با مقامات عالی‌رتبه افغانستان به منافع و نگرانی مشترک ایران و این کشور همسایه شرقی اشاره کرد و گفت: «افغانستان درگیر مشکلات متعدد بوده است و همواره مردم و دولت ایران در کنار مردم و دولت افغانستان هستند. این همراهی نشان می‌دهد صلح و ثبات در افغانستان، صلح و ثبات در ایران بوده و رفاه و پیشرفت مردم افغانستان ارتباط مستقیم با پیشرفت مردم ایران دارد و این یک واقعیت راهبردی است.»
راه آهن خواف - هرات موجب شکوفایی اقتصادی دو کشور
عراقچی در ادامه توضیحات خود درباره راه‌آهن خواف - هرات که پنجشنبه هفته گذشته با حضور حسن روحانی و اشرف غنی رؤسای جمهوری ایران و افغانستان افتتاح شد، این راه‌آهن را به عنوان یکی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور و از جمله زمینه‌سازهای رشد و توسعه همکاری راهبردی دو کشور دانست و گفت: راه‌آهن خواف - هرات اولین خط آهنی است که دو کشور را به هم وصل کرده و بدون تردید باعث شکوفایی اقتصادی دو طرف مرز خواهد شد و روند تسهیل و تسریع انتقال کالای بازرگانی و مسافر را در پی خواهد داشت.
او با بیان اینکه با استفاده از این خط‌آهن قیمت کالاها کاهش خواهد یافت و برعکس صادرات دو کشور گسترش می‌یابد، افزود: حتماً این خط برکات زیادی برای دو ملت خواهد داشت که ما باید تلاش و سرمایه‌گذاری بیشتری برای توسعه زیرساخت‌ها داشته باشیم و کمک کنیم به ارتباطات مطلوبی که بین دو کشور وجود دارد برسیم و همچنین آن را بیشتر گسترش دهیم.
عراقچی در ادامه با تأکید به علاقه ایران برای همکاری بیشتر و توسعه این خط‌آهن به مقاصد دیگری در مرزهای شمال و جنوب افغانستان که نیازمند سرمایه‌گذاری بیشتر است، گفت: ایران برای تأمین سرمایه به دلیل تحریم‌ها در سال‌های اخیر با مشکلاتی مواجه شده است و راه‌آهن خواف - هرات را علی‌رغم تحریم‌ها ساخت و این نشان می‌دهد که این تحریم‌ها به‌طور واقع تحریم‌هایی شکست خورده است. معاون سیاسی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که دو کشور در آینده بتوانند قابلیت‌های خود را به‌کار گرفته و این خط‌آهن را امتداد دهند تا به مسیرهای دیگری در داخل افغانستان برسد و به سوی آسیای میانه هم برود.
در مذاکرات صلح افغانستان به حسن نیت امریکا مشکوکیم
مذاکرات صلح افغانستان بخش دیگری از موضوعاتی بود که در رایزنی‌های عراقچی و مقامات کابل مورد بررسی قرار گرفت. به گزارش ایرنا، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان درباره مذاکراتی که در دوحه قطر با حضور امریکا و نمایندگانی از دولت افغانستان و گروه طالبان پیگیری می‌شود و تاکنون به نتیجه مشخصی نرسیده است، یادآور شد: اقداماتی که امریکایی‌ها تاکنون در جهان انجام داده‌اند، مملو از اشتباهات متعدد بوده و سوء‌نیت‌های زیادی در آن وجود داشته و سیاست‌های خاصی پشت پرده آنها بوده است.
او در عین حال با بیان اینکه باید از کمک هر کشوری که بتواند در روند صلح افغانستان کمک کند استقبال کرد، تأکید کرد: اما در حسن نیت امریکا تردید وجود دارد و لازم است که دوستان ما در افغانستان نسبت به این سیاست‌های پشت‌پرده امریکا دقت داشته باشند و مراقبت لازم را به عمل بیاورند. ما به‌عنوان ایران فقط می‌توانیم توصیه کنیم که این روند در مسیر درستی حرکت کند و به جزئیات آن دخالت نکنیم.
عراقچی با بیان اینکه طالبان یک واقعیت در صحنه سیاست افغانستان است، افزود: باید راه‌حلی پیدا شود که طرف‌های افغان به همراه گروه طالبان بتوانند با همدیگر صحبت کنند و به یک تصمیمی برسند که نتیجه دستاورد همه طرف‌ها باشد و همه طرف‌ها احساس برد-برد کنند و نتیجه آن هم صلح باشد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/3/563030/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها