بایدن:

ترامپ را به قانون می‌سپارم



مادلین کارلیزل
مترجم: زهره صفاری
«جو بایدن» نخستین رئیس جمهوری نیست که به‌عنوان شخصیت سال مجله «تایم» انتخاب شده و پیش از او همه اسلافش به جز «کالوین کولیج»، «هربرت هوور» و «جرالد فورد» دست‌کم یک بار این عنوان را کسب کرده‌اند. اما آنچه انتخاب رئیس جمهوری منتخب سال 2020 را متمایز خواهد کرد شرایط سخت پیش روی اوست.
جانشین «دونالد ترامپ» در کاخ سفید شاید نخستین فرد در نسل خود باشد که با موجی از فجایع و بحران‌ها کارش را آغاز خواهد کرد. فجایعی مانند بحران شیوع کرونا که زندگی مردم را تهدید می‌کند، افزایش بیکاری و بحران اقتصادی، بحران آب و هوایی، افزایش تناقض‌های نژادی و دوراهی مبهم حقیقت و دروغ که جامعه امریکا را در برگرفته است.
«بایدن» که به همراه معاونش «کاملا هریس» این عنوان را در سال 2020 دریافت کرده، در گفت‌و‌گو با مجله «تایم» به اساسی‌ترین ابهامات پیش روی امریکا پاسخ داده که گزیده‌ای از آن ارائه شده است.
تمرکز بر طبقه متوسط امریکا
اگر برنامه‌های من، همه برنامه‌های اقتصادی‌ام، فرصت اجرا پیدا کنند، می‌توانم یکی از پیشروترین دولت‌های تاریخ امریکا را داشته باشم. این حقیقت که مردم عادی کارها را بهتر انجام می‌دهند فراموش شده و مهم است که در این برهه ما از فرصت‌ها بهترین استفاده را داشته باشیم.
عفو «دونالد ترامپ»
سیستم قضایی من براساس حقایق تصمیم‌گیری خواهد کرد. آنها وکیل مردم هستند نه وکیل من. من هرگز نمی‌خواهم تلفن را بردارم و بگویم؛ «فلانی را ببخش» یا «بروید فلان پرونده را پیگیری کنید و...». اما من در عصری زندگی کردم که «جرالد فورد» از «ریچارد نیکسون» گذشت. به نظرم قانون تصمیم بگیرد و وقایع اثر خود را خواهد گذاشت. بنابراین گرچه هرگز توصیه‌ای برای پیگیری یا عدم پیگیری اقدامات او(ترامپ) نخواهم داشت اما ناپخته هم عمل نمی‌کنم.
بحران کرونا
بدون شک هدف اصلی من، دسترسی همه مردم به امکانات درمانی است. البته نمی‌توانم چگونگی آن را از حالا بگویم اما این حق مردم است. ما تنها کشوری در جهان هستیم که از بحران‌های سخت‌تر از کرونا رهایی یافتیم بنابراین قدرتمندتر از قبل این بحران را نیز پشت‌سر می‌گذاریم.
اثرگذاری واکسن
کاری به سوابق خوب یا بد رؤسای جمهوری امریکا ندارم اما وقتی من و سه تن از رؤسای جمهوری پیشین کشور حاضر به زدن واکسن در برابر دیدگان عامه مردم هستیم، پیام ما چیزی غیر از این نیست که باید به قدرت علم اعتماد کنیم. اگر فردی با شهرت و سابقه «آنتونی فائوچی» و دانشمندان برجسته دیگر کشور این واکسن را تأیید می‌کنند ما باید حرف آنها را بپذیریم.
انتخاب «کاملا هریس»
او، صادق و بسیار بسیار تیزهوش و در عین حال سرسخت است. اما شرایط را نیز بخوبی درک می‌کند. او همچنین دختر یک مهاجر است که مانند من زندگی سختی را پشت سر گذاشته و هر دو فکر می‌کنیم که قادر به انجام هر کاری هستیم. پس از تلاش دست برنداشته و با قدرت به جلو حرکت می‌کنیم. از طرفی من او را به‌عنوان کسی می‌شناسم که اگر روزی برایم اتفاقی بیفتد می‌تواند جانشینم شود.
اتحاد امریکا
روزی که در دوران کاندیداتوری‌ام اعلام کردم من به جای مشت، دست بازم را به سمت «ترامپ» می‌برم مورد نقد بسیاری قرار گرفتم. اما ما نمی‌خواهیم تنفر را با تنفر جواب دهیم. وقتی «جورج فلوید» کشته شد من در سخنرانی هایم احتیاط بیشتری کردم چراکه صحبت از نابرابری نژادی می‌توانست اعتماد مناطق حاشیه‌ای را از بین ببرد. بحث من همواره مردم بودند، آنها تنها عدالت و همبستگی را می‌خواهند پس باید کمی تعامل بیشتری داشت. فکر می‌کنم در دولت آینده همکاری‌های به مراتب بیشتری را شاهد خواهید بود.
امریکای 4 سال آینده
امیدوارم امریکا و امریکایی‌ها در شرایط به مراتب بهتری نسبت به زمان آغاز کار ما در کاخ سفید باشند. این هدف من است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7516/1/563006/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها