به نام تاریخ




19 آذر
سال 1363 در چنین روزی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران به دستور امام خمینی(ره) تشکیل شد. سال 1359 ستاد انقلاب فرهنگی تشکیل شد تا مدیریت انقلاب فرهنگی را برعهده بگیرد و سال 63 این ستاد با تصویب لایحه‌ای که دولت وقت به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود به شورای عالی انقلاب فرهنگی تبدیل شد. بازبینی محتوای کتاب‌های درسی، بازگشایی دانشگاه‌ها و تأسیس دانشگاه‌ها و نهادهای جدید از وظایف این شورا بود و اکنون هم وظیفه سیاستگذاری کلان کشور در امور آموزشی و فرهنگی را برعهده دارد.
تولدها
کرک داگلاس: امروز صد و چهارمین سالروز تولد بازیگر مشهور امریکایی است. کرک داگلاس پس از جنگ جهانی دوم با بازی در نقش‌های کوتاهی در نمایش‌های برادوی کارش را به‌عنوان بازیگر آغاز کرد و سال 1946 با بازی در فیلم «عشق عجیب مارتا ایورس» وارد سینما شد. پس از آن با فیلم‌هایی مانند «تنهایی قدم می‌زنم»، «نامه‌ای به سه همسر» و «قهرمان» شناخته شد که برای فیلم «قهرمان» نامزد اسکار شد. «یک داستان کارگاهی»، «در امتداد مرگ و زندگی»، «تک خال در آستین»، «درختان بزرگ»، «بد و زیبا»، «اولیس»، «بیست هزار فرسنگ زیر دریا»، «میل برای زندگی»، «اوکی کرال»، «راه‌های افتخار» و «وایکینگ ها» دیگر فیلم‌های شاخصی بودند که با بازی داگلاس ساخته شدند. بازی داگلاس در فیلم «اسپارتاکوس» بسیار مورد توجه قرار گرفت و در کنار این وقتی به‌عنوان تهیه کننده نام دالتون ترامبو فیلمنامه نویس این فیلم را در تیتراژ فیلم ثبت کرد به‌عنوان یکی از چهره‌های تأثیرگذار هالیوود شناخته شد. چون ترامبو یکی از نام‌های لیست سیاه مک کارتی بود و نباید نامش در تیتراژ ذکر می‌شد. او سال 1995 برای 50 سال حضور در سینما جایزه افتخاری اسکار را گرفت و مدال ملی هنر را هم دریافت کرد. کرک داگلاس اوایل سال 2020 درگذشت.
جان میلتون: شاعر مشهور انگلیسی که با «بهشت گمشده» شناخته می‌شود سال 1608 در چنین روزی به دنیا آمد. جان میلتون زمانی که در دانشگاه کمبریج درس می‌خواند شروع به نوشتن شعر به زبان‌های ایتالیایی، لاتین و انگلیسی کرد. او در کنار اینها از سال‌های 1641 تا 1660 اندیشه‌هایش را درباره آزادی بیان و آموزش نوشت و منتشر کرد اما شهرت میلتون با «بهشت گمشده» به دست آمد. اثری حماسی که اولین بار در 10 بخش و 10 هزار بند مجزا در سال 1667 منتشر شد. میلتون سال 1674 این اثر را با بازنگری کلی در 12 بخش منتشر کرد و از آنجایی که در نیمه‌های نوشتن این اثر بینایی اش را براثر مطالعه زیاد از دست داده بود آنچه در ذهنش بود برای دخترانش بازگو می‌کرد و آنها می‌نوشتند. «بهشت بازیافته» و «سامسون آگونیست» دیگر آثار میلتون است. او سال 1674 درگذشت.
جودی دنچ: بازیگر انگلیسی سال 1934 به دنیا آمد. جودی دنچ بازیگری را سال 1957 و با بازی در نمایشنامه هملت آغاز کرد و پس از آن در بسیاری از نمایش‌های مطرح آن زمان بازی کرد. سال 1964 وارد سینما شد و پس از آن با بازی در فیلم‌هایی مانند «هنری پنجم»، «شکسپیر عاشق»، «شکلات»، «آیریس» و چند فیلم از مجموعه «جیمز باند» به شهرت رسید. او سال 1998 و برای بازی در نقش الیزابت اول در فیلم «شکسپیر عاشق» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست آورد و برای فیلم‌های «براون» و «آیریس» برنده جایزه بفتا شد.
 ریچارد برتن بازیگر انگلیسی، جان مالکویچ بازیگر امریکایی، هوشنگ هیهاوند بازیگر، کنت برانا بازیگر انگلیسی، ندا امین داستان نویس، رضا دبیری جوان شاعر، احمد شاکری داستان نویس، جواد نوربخش نویسنده و شاعر، یوهان یواخیم وینکلمان تاریخ نگار هنر آلمانی و خواکین تورینا آهنگساز اسپانیایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
احمدرضا دالوند: نویسنده و گرافیست مطرح ایرانی سال 1397 در چنین روزی درگذشت. احمدرضا دالوند متولد 1337 بود و رشته گرافیک را در دانشگاه تهران و زیر نظر استادانی مانند مرتضی ممیز و هانیبال الخاص خواند. او در سال‌های فعالیتش طراح آرم‌ها و لوگوهای مختلف بود و به‌عنوان گرافیست با بسیاری از نشریه‌های مطرح همکاری می‌کرد. علاوه بر این به‌عنوان نخستین منتقد هنر تجسمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شد و نمایشگاه‌های زیادی هم از آثار خودش برگزار کرد. دالوند سال 1992 طراح برگزیده کتاب سال گرافیک اروپا شد.
 سالروز درگذشت غلامحسین صالحیار روزنامه نگار، علی اصغر گرمسیری بازیگر، فریدون باغ شمالی تصویربردار تلویزیون، مهدی تاکستانی نوازنده تار، علی باقرزاده نویسنده و شاعر، آنتونی فان دیک نقاش بلژیکی و ادیت سیتول شاعر و منتقد انگلیسی هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/20/562616/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها