برترین سیستم‌های ابری جهان



علیرضا احمدی/ کرونا و افزایش دورکاری کارمندان جهان، رشد میزان استفاده از ابزارها و اپلیکیشن‌های دیجیتال برای برپایی ویدیوکنفرانس‌ها را به دنبال داشت و باعث شد تا میزان حرکت به سمت فضای ابری در دنیا بیشترشود و شتاب بگیرد.
کمپانی‌ها و کارآفرینان، فضای ابری را به‌عنوان یک موتور تحول دیجیتال می‌دانند و برای انجام امور روزمره خود از فضاهای ابری اپلیکیشن‌هایی همچون مایکروسافت تیمز (Microsoft Teams) و گوگل میت(Google Meet) استفاده می‌کنند.
اما برترین تأمین کنندگان فضاهای ابری در سال 2020 کدام یک از غول‌های فناوری جهان بوده اند؟ در پاسخ باید گفت از بازیگران کلیدی و حیاتی این عرصه می‌توان به سرویس محاسبات ابری آمازون یا AWS اشاره کرد. Amazon Web Services در کنار سرویس ابری مایکروسافت با نام Azure و همچنین پلتفرم ابری گوگل با نام Google Cloud به‌عنوان زیرساخت‌های اصلی برای ارائه خدمات بسیاری از کمپانی‌های جهان در دوران پاندمی کرونا مطرح هستند. کمپانی‌هایی همچون IBM, Dell و همچنین کمپانی Hewlett-Packard از سیستم‌های ابری چندگانه (Multi-cloud) و هیبریدی استفاده می‌کنند؛ یکی از موارد مهم در بازار سیستم‌های محاسبات ابری، میزان ذخیره اطلاعات و دیتا روی بستر این سیستم هاست،هرچه میزان اطلاعات موجود در یک فضای ابری بیشتر باشد، مشتریان بیشتری می‌تواند جذب کند و درواقع این موضوع می‌تواند رمز موفقیت این سیستم‌ها باشد. به همین دلیل هم فروشندگان این فضاهای ابری همه تلاش خود رابه کار می‌گیرند تا کمپانی‌های کوچک و بزرگ را به سمت خود جذب کنند تا از پلتفرم آنها برای ذخیره هرگونه اطلاعاتی از دیتای آنالیز و تحقیقات گرفته تا دیتای شخصی را در این فضا ذخیره کنند. اما چه چیزی سبب تمایز سیستم‌های ابری با یکدیگر می‌شود؟ میزان استفاده از هوش مصنوعی، آنالیز داده‌ها، اینترنت اشیا از این دسته عوامل محسوب می‌شوند.
AWS: سیستم ابری آمازون در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی از پیشتازان سیستم‌های ابری به شمار می‌رود. این سیستم از سال 2008 تاکنون زیرساخت‌های خود را ارائه داده و موفقیت‌های خوبی هم کسب کرده است. این سیستم ابری تاکنون درآمدزایی مناسبی هم داشته است.
: Azure مایکروسافت دومین سیستم محاسبات ابری برتر جهان محسوب می‌شود؛ استفاده از این فضای ابری بسیار کم هزینه است و در واقع Azure بخشی از cloud business یا تجارت ابری مایکروسافت به شمار می‌رود. کرونا یک موتور محرکه قوی برای سیستم ابری مایکروسافت بوده و این کمپانی برای پاسخ به نیاز کاربران خود در سال 2020 ظرفیت سیستم ابری اش را افزایش داد. ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت اعلام کرد: سیستم ابری این کمپانی درست در میانه تلاش‌ها برای تحول دیجیتال قرار دارد. ما تلاش دو ساله را در 2ماه انجام دادیم تا پاسخگوی نیاز کاربرانمان باشیم هر روز در کنار کاربرانمان بودیم تا در دورکاری، آموزش از راه دور، برپایی کنفرانس‌های از راه دور و... مشکلی پیش نیاید و زیرساخت‌ها در برابر افزایش این حجم کاری دوام بیاورند.
پلتفرم Google Cloud: سومین سیستم ابری با درآمد سالانه 11میلیارد دلار پلتفرم ابری گوگل است. این پلتفرم نیز در دوران کرونا با اپلیکیشن Google Meet و اتخاذ استراتژی‌هایی خاص برای مدیریت multi-cloud بسیار موفق عمل کرده است.
Alibaba Cloud: سیستم ابری علی بابا با درآمد سالانه 7میلیارد دلاری چهارمین سیستم ابری برتر جهان به شمار می‌رود؛ 59درصد از کمپانی‌های چینی از مشتریان سیستم ابری علی بابا به شمار می‌روند اما این بدان معنا نیست که سیستم ابری علی بابا تنها میزبان کمپانی‌های چینی است بلکه شرکت‌هایی از امریکا و اتحادیه اروپا بر بستر آن فعالیت دارند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/17/562588/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها