بریده جریده



تهیه و تنظیم:حسن مجیدی

استاد مهرداد اوستا درگذشت

مهرداد اوستا [محمدرضا رحمانی یاراحمدی] شاعر و قصیده سرای معاصر ظهر دیروز [سه‌شنبه17 اردیبهشت 1370] بر اثر سکته قلبی دارفانی را وداع گفت. اوستا در هنگام تصحیح اشعار یکی از شعرا در شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار وحدت بدرود حیات گفت.مجموعه شعر «امام حماسه‌ای دیگر» آخرین اثری است که از این شاعر گرانقدر برجای مانده است. «تیرانا»، «شراب خانگی ترس محتسب خورده» و «پالیزبان» از دیگر آثار مهرداد اوستا هستند.استاد مهرداد اوستا در سال ۱۳۰۸ در شهرستان بروجرد دیده به دنیا گشود. وی پس‌از گذراندن تحصیلات مقدماتی و عالی به تهران آمد و فعالیت‌های ادبی خود را به‌طور جدی آغاز کرد. اوستا در دوران جوانی استعداد ادبی خود را با سرودن شعر در قالب قصیده و غزل نمایان ساخت.
مهرداد اوستا سال‌ها در دانشکده هنرهای زیبای تهران به تدریس شعر و ادب پرداخت و از سال ۱۳6۲ ریاست شورای شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده گرفت....پیکر مهرداد اوستا صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسئولان هنری و فرهنگی کشور و جمع ‌کثیری از شاعران، هنرمندان و علاقه‌مندان شعر از محل تالار وحدت به‌سمت بهشت‌زهرا(س) تشییع شد و در آرامگاه مخصوص شاعران و هنرمندان که توسط وزارت فرهنگ و  ارشاد اسلامی در بهشت زهرا(س) ایجاد شده به خاک سپرده شد.
روزنامه کیهان- چهارشنبه18 اردیبهشت 1370

مرکز درمانی بیماری‌های نازایی
و تلقیح آزمایشگاهی رویان افتتاح شد

مرکز پژوهشی درمانی بیماری‌های زنان، نازایی و تلقیح آزمایشگاهی «رویان» وابسته به بخش طرح و تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی ایران، صبح دیروز [چهارشنبه 8 خرداد 1370] با حضور دکتر رضا ملک‌زاده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دکتر مسعود کنزی، معاونت دانشجویی این وزارتخانه در تهران افتتاح شد.
دکتر ملک‌زاده، وزیر بهداشت در مراسم افتتاح مؤسسه رویان گفت: «یکی از مشکلات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چگونگی برخورد با افرادی است که دارای بیماری‌های پیچیده هستند. زمانی که احتمال بهبودی در خارج از کشور امکان پذیر است و به‌دلیل نداشتن امکانات و تجهیزات لازم در داخل توانایی آن وجود نداشته باشد نمی‌توانیم از اعزام بیمار جلوگیری کنیم.
 درمان بیماری‌های نازایی و تلقیح آزمایشگاهی درخارج از کشور بسیار گران و هزینه‌های بسیار سنگینی دارد و مستلزم خروج ارز از کشور است که از عهده دولت خارج بوده و طبعاً گروهی که توانایی مالی بالایی دارند، امکان بیشتری جهت اعزام خواهند داشت و پاسخگویی به همه تقاضاها غیر ممکن است.ایجاد چنین مراکز تحقیقی و پژوهشی می‌تواند ضمن ارتقای سطح علمی کشور، ما را به اهدافمان که نزدیکی به پیشرفت‌های سریع علم پزشکی و خودکفایی در امور پزشکی است برساند.»
 سعید کاظمی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل مؤسسه رویان گفت: «این مرکز تخصصی جهت رفاه و رفع مشکل آن گروه از افراد جامعه فعالیت دارد که به نحوی صاحب فرزند نمی‌شوند. در این راستا تحقیقات و پژوهش‌های زیادی انجام گرفته و هشت نفر از متخصصان و دست اندرکاران، دوره‌های لازم را در کشور آلمان گذرانده و دستگاه‌ها و تجهیزات بسیاری نیز خریداری و تعبیه شده است.
هزینه ارزی این مرکز ۲۵۰ هزار مارک معادل ۱۵۰ میلیون ریال شد که بخش قابل توجهی از آن توسط حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی پرداخت و بخشی نیز از محل کمک‌های مردمی تأمین شده است.
درمان دارویی نازایی لقاح خارج از رحم، مرکز ای.یو.ای و بانک نگهداری اسپرم، جنین و تخمک از جمله فعالیت‌های این مرکز است. ما از نظر علمی و فنی با مرکز آی.وی. اف در دانشگاه کونینگن آلمان و دانشگاه بن در ارتباط هستیم.»
روزنامه جمهوری اسلامی- پنجشنبه 9 خرداد


احداث خط ویژه اتوبوس برقی در تهران آغاز شد

عملیات احداث خط ویژه برای اتوبوس برقی که قرار است در چند ماه آینده در تهران به‌کار بیفتد، آغاز شد.این خط در نهایت دو نقطه شرق و غرب تهران را به‌هم متصل خواهد کرد و اتوبوس‌های برقی در این مسیر مسافران را بین دو ترمینال شرق و غرب جابه‌جا می‌کنند.کار آماده‌سازی مسیر خط یک اتوبوس برقی که مسافران را از خیابان دماوند به میدان امام حسین(ع) خواهد آورد چندی است که شروع شده و طبق برنامه باید تا اول مهر ماه امسال مورد بهره‌برداری قرار گیرد. خط دوم به طول سه کیلومتر و در فاصله میدان انقلاب تا تقاطع لاله‌زار نو به‌صورت خط ویژه مورد استفاده اتوبوس‌های شرکت واحد قرار می‌گیرد.اتوبوس‌های برقی برای جابه‌جایی مسافران در فاصله میدان انقلاب تا آزادی که خط شماره 3 نامیده می‌شود، از فاصله موجود میان دو باند خیابان آزادی استفاده خواهند کرد.
قرارداد خرید اتوبوس‌های برقی سال گذشته با یک شرکت چک‌واسلواکی امضا شده است. اتوبوس‌های برقی همانند اتوبوس‌های معمولی روی چرخ حرکت می‌کنند و قدرت محرکه آن با برق به‌کار می‌افتد.هر یک از این اتوبوس‌ها نزدیک به 180 نفر ظرفیت دارد و کابل تأمین کننده برق اتوبوس‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که اتوبوس‌ها بتوانند همزمان در مسیر‌های رفت‌ و برگشت به‌کار بپردازند.
روزنامه کیهان- یکشنبه 26 خرداد 1370

جایزه یونسکو به نهضت سوادآموزی ایران

نشان افتخار و مدال سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل‌متحد «یونسکو» به‌عنوان قدردانی از خدمات جمهوری اسلامی ایران در امر گسترش سواد آموزی و مبارزه ریشه‌ای با بیسوادی به کشورمان تعلق گرفت.
در مراسمی که همزمان با سالروز جهانی سوادآموزی در محل یونسکو در پاریس برگزار شد، همچنین جوایزی نیز به دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی که تلاشی چشمگیر برای ریشه کن کردن بیسوادی انجام داده‌اند، اهدا شد.
از جوایز پنجگانه، جایزه دوم با عنوان «نوما» که عبارت از یک مدال و لوح افتخار است، به نهضت سواد آموزی جمهوری اسلامی ایران تعلق گرفت. این جوایز توسط بورتلا، قائم‌مقام مدیر کل یونسکو برای تحویل به نهضت سوادآموزی به دکتر حسن صدوق ونینی، سفیر و نماینده ثابت ایران در یونسکو تسلیم شد.
رئیس هیأت ژوری مسئول تقسیم جوایز در سخنانی از تلاش‌های نهضت سوادآموزی ایران برای آموزش خواندن و نوشتن، محاسبه، مهارت‌های فردی، اجتماعی و عملی به بزرگسالان بیسواد از یک سو و نیز اجرای طرح بسیج عمومی سوادآموزی در سال 1990 از سوی جمهوری اسلامی ایران در چارچوب سوادآموزی بین‌المللی از سوی دیگر تقدیر کرد.
روزنامه کیهان- سه‌شنبه 19 شهریور 1370

در محل کشتارگاه سابق تهران
مجموعه فرهنگسرا و پارک بهمن افتتاح شد

پارک و فرهنگسرای بهمن واقع در محل کشتارگاه سابق تهران عصر روز پنجشنبه[21 شهریور 1370] طی مراسم ویژه‌ای افتتاح شد.
مجموعه فرهنگسرای بهمن دارای مساحتی بیش از ۵ هزار متر مربع با امکانات فرهنگی و ورزشی شامل سالن سینما با ظرفیت 6۰۰ نفر، سالن تئاتر با ظرفیت ۱۲۵۰ نفر و همچنین استخر شنا و حمام سونا و سالن ویژه موزه آثار تئاتر عروسکی افتتاح شد.
در این مراسم، تئاتر عروسکی بابا بزرگ و ترب اثر بهروز غریب‌پور برای حاضران به نمایش گذاشته شد.
روزنامه کیهان- شنبه 23 شهریور 1370










آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/16/562585/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها