توضیح سخنگوی دولت درباره مصوبه مجلس و بیانیه دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی

روحانی اطلاعی از تصمیم دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی نداشت


گروه سیاسی/  سخنگوی دولت در نشست خبری دیروز خود توضیحاتی درباره زوایای مختلف لایحه بودجه 1400، بیانیه دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و همین‌طور نصب سانتریفیوژهای نسل جدید در نطنز ارائه کرد. او تأکید کرد که لایحه بودجه ۱۴۰۰ کل کشور مبتنی بر واقعیت‌های امروز و با نگاهی به آینده نزدیک بسته شده است.
به‌گزارش ایرنا، علی ربیعی واقعیت‌های روز کشور را اولین اصل تهیه لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: نماندن در واقعیت‌هایی که در اثر تحریم به وجود آمده بود، عقب‌راندن تحریم و بهبود وضعیت در آینده در بودجه کاملاً مشخص بوده و در جای‌جای بودجه دیده شده است. او با اشاره به‌واقعی کردن درآمدها و پوشش دادن مصارف اجتناب‌ناپذیر و کم کردن یا حذف هزینه‌های غیرضرور گفت: یکی از تلاش‌های دولت در سال‌های گذشته این بود که لایحه بودجه از اتاق‌های در بسته خارج شود و در منظر دید همگان قرار بگیرد و امروز بودجه بیش از هر زمان دیگری در دسترس قرار گرفته است.
بودجه‌ای برای تحریک تولید
ربیعی گفت: لایحه بودجه با هدف تحرک بخشیدن به خروج از رکود و تولید حرکت به‌ سمت رشد اقتصادی و به‌ منظور حفظ قدرت خرید مردم و حمایت از حقوق‌بگیران و اقشار مورد نیاز، انبساطی تنظیم شده اما از طرفی در اجرا، کاهش هزینه‌های غیرضرور دولت و اولویت‌بندی مخارج مدنظر قرار گرفته است. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری «افزایش درآمدهای پایدار، ایجاد شفافیت، کارایی هزینه‌ها، حمایت از صادرات غیرنفتی با تأکید بر مبادلات با کشورهای همسایه، منطقه و سپس در سطح جهان» را از شاخص‌های اصلاح ساختاری در بودجه ۱۴۰۰عنوان کرد. وی یادآورشد: آن بخش از برنامه‌های اصلاح ساختار که قابلیت اجرا در سال آینده را دارند در دو قالب «درآمدزایی پایدار و ثبات اقتصادی» و «کارایی هزینه‌ها و شفافیت و چابک‌سازی دولت» اجرا خواهند شد.
ربیعی تمرکززدایی و کاهش نقش منابع حاصل از فروش نفت خام در بودجه جاری را نیز به‌عنوان دو شاخصه دیگر این لایحه بودجه دانست و گفت: طبق تصمیم دولت در بودجه جاری سال آینده، نفت در بودجه جاری بیش از فروش نفت در دوران تحریم نقش نخواهد داشت. او با مهم خواندن نوع برخورد با نفت در بودجه، اضافه کرد: در بودجه ۱۴۰۰ به‌عنوان یک اقدام زیرساختی به نفت توجه شده است. تصمیم بنیادی دولت این است که درآمدهای حاصل از فروش نفت برای توسعه زیرساخت‌ها و حمایت اجتماعی برای زندگی مردم فقط مورد مصرف قرار بگیرد. وی با اشاره به پیش‌بینی فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت، آن را یک چشم‌انداز دانست و گفت: این چشم‌انداز حاوی دو پیام است که اولاً وزارت نفت قادر به تولید این میزان نفت در کوتاه مدت است و ثانیاً تلاش برای فروش نفت و دسترسی به منافع آن در بازار جهانی تلاش برای احقاق حق ملت ایران است و محقق خواهد شد.
پیش‌بینی‌های رفاهی بودجه
سخنگوی دولت از پیش‌بینی هشت میلیارد دلار برای کالاهای اساسی و دارو، پیش‌بینی اعتبار معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان بابت کاهش فقر مطلق از طریق پرداخت مستمری و یارانه نگهداری به مددجویان تحت پوشش نهادهای حمایتی و افزایش ۱۰۹ درصدی اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد خبر داد. سخنگوی دولت همچنین به پیش‌بینی اعتبار معادل ۳۱ هزار میلیارد تومان بابت پرداخت کمک معیشتی به ۶۰ میلیون نفر اشاره کرد. ربیعی درباره افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارمندان گفت: این رقم بر اساس پیش‌بینی نرخ تورم از سوی بانک مرکزی صورت گرفته است. ولی در مجموع اعتبار پرداخت حقوق در سال ۹۹، ۱۸۷ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در بودجه ۱۴۰۰ به ۳۲۲ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.
درآمدهای غیرقابل وصول به لایحه اضافه نشود
ربیعی همچنین با بیان اینکه درآمدهای مالیاتی با توجه به ظرفیت‌های قانونی و پایه‌های مالیاتی موجود و شرایط فعلی کسب‌وکارها پیش‌بینی شده است، گفت: بدیهی است در صورت هرگونه اصلاح قوانین مالیاتی از جمله اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، افزایش پایه‌های مالیاتی، لغو قوانین مربوطه در خصوص اعطای معافیت‌های مالیاتی و اجرایی شدن کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان میزان درآمدهای مالیاتی در سال آینده نسبت به ارقام پیش‌بینی‌شده افزایش خواهد یافت. وی ضمن تشکر از توجه نمایندگان مجلس افزود: دولت انتظار دارد در بررسی لایحه بودجه به نحوی عمل شود که درآمدهای غیرقابل وصول اضافه نشود.
دبیرخانه به نظرات سازمان انرژی اتمی و وزارت خارجه توجه نکرده است
ربیعی در بخش دیگری از سخنانش و در پاسخ به سؤالی درباره اطلاعیه اخیر دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و اشاره آن مبنی بر اینکه طرح مجلس به زیان مصالح ملی نبوده، با اشاره به سابقه موضوع و ارجاع طرح نمایندگان به شورای‌عالی امنیت ملی در دو ماه قبل، گفت: شورا نیز با استقبال از اصل موضوع و احترام به حق نمایندگان مجلس در ارائه و تصویب طرح‌های مورد نظر، ملاحظاتی را نسبت به جوانبی از موضوع جمع‌بندی و مورد تصویب قرار داد که پس‌ از طی مراحل نهایی به‌ عنوان مصوبه شورا ابلاغ شد. به‌ گفته ربیعی در این مصوبه از مجلس شورای اسلامی خواسته شده در بررسی و تدوین نهایی طرح با دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه تعامل و همفکری شود. سخنگوی دولت گفت: تعدادی از اعضای اصلی دولت که عضو شورای‌عالی امنیت ملی هستند، معتقدند در فرآیند تصمیم‌سازی دبیرخانه نقشی نداشته‌اند یا دیدگاه‌های آنان در نظر گرفته نشده است. در حالی که براساس بند اعلامی دبیرخانه، مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی ظاهراً باید تعامل و همکاری وزارت خارجه مراعات می‌شد. بنابراین مشخص است که این بند رعایت نشده است. وی یادآورشد: شایسته بود دبیرخانه نسبت به اجرای این بند که توسط قانونگذار رعایت نشده است اطمینان حاصل می‌کرد.  ربیعی با بیان اینکه سنت کار دبیرخانه شورای‌عالی همیشه این بوده، گفت: دبیرخانه وظیفه دارد تصمیمات مهم و ارجاعی به دبیرخانه را پس از تأیید رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، ابلاغ کند. رئیس‌جمهوری به‌عنوان رئیس شورای‌عالی امنیت ملی، پس‌ از مصوبه شورای‌عالی، دیگر هیچ اطلاعی از فرآیند این ماجرا و تصمیمات دبیرخانه نداشته و وزیر خارجه هم می‌گوید تعاملی نداشته است. وی افزود: در بیانیه شورای امنیت ملی آمده است که مجلس با تعامل و همکاری وزارت خارجه موضوع را بررسی کند. متأسفانه در این روند نه تنها تعامل و هماهنگی انجام نشده، بلکه امکان حضور نماینده وزارت خارجه در جلسات نیز مهیا نشده است. ربیعی با مرور مجدد اطلاعیه دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی اظهارکرد: در اطلاعیه دبیرخانه آمده، این مصوبه زیان خاصی به مسائل ملی ایجاد نمی‌کند. چطور ممکن است دبیرخانه‌ای که وظیفه بنیادی آن تجمیع نظرات و کارشناسی تخصصی است به این اظهارنظر توجه نکرده که سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه به‌عنوان متصدیان امر، طرح مجلس را به زیان منافع ملی تشخیص داده بودند.
نصب سانتریفیوژهای جدید در چارچوب کاهش تعهدات است
سخنگوی دولت در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیراً تروئیکای اروپا از نصب سانتریفیوژها در نطنز ابراز نگرانی کرده‌اند، در زمینه نصب و نگرانی‌های طرف اروپایی پاسخ دولت چیست؟ گفت: اقدام ایران برای نصب ۵۰۰ سانتریفیوژ در نطنز از مدت‌ها قبل و در راستای کاهش متوازن تعهدات به‌ دلیل خروج امریکا از برجام پیش‌بینی شده بود. وی ادامه داد: سانتریفیوژهای نصب شده از نسل IR۲M بوده و ۵ تا ۶سو ظرفیت دارند که نسبت به IR۱ حدود
۶ برابر توان غنی‌سازی بیشتر دارد، بنابراین آنچه ایران انجام داده در چارچوب گام‌های پنجگانه کاهش تعهدات برجامی بوده و این موضوع به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم گزارش شده و نصب این نسل از سانتریفیوژها تحت نظارت آژانس انجام شده است. ربیعی اضافه کرد: در خصوص سانتریفیوژها دو نکته را باید اضافه کنیم؛ اول اینکه این اقدامات در چارچوب برجام و حقوق مندرج در آن برای طرفین انجام می‌گیرد و ثانیاً همان‌طور که بارها گفته‌ایم تمام اقدامات ما برگشت‌پذیرند و هر زمان که امریکا به تعهداتش برگشت، بسرعت به وضعیتی که در برجام توافق کرده‌ایم بازخواهیم گشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/3/562546/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها