ظریف: با غرب درباره منطقه مذاکره نمی‌کنیم


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توئیتی به زبان عربی خطاب به همسایگان در خلیج فارس و همچنین غربی‌ها با بیان اینکه به‌ نظر می‌رسد برخی کشورهای همسایه از غرب درخواست کرده‌اند بخشی از روند مذاکره با ایران باشند، اعلام کرد: ما با غرب درخصوص منطقه مذاکره نمی‌کنیم.
وی افزود: مشکل اصلی، مداخله‌های آنان است. در عین حال ما همیشه آماده مذاکره با همسایگان هستیم و طرح‌هایی همچون امنیت منطقه‌ای ۱۹۸۶، مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای ۲۰۱۶ و ابتکار صلح هرمز ۲۰۱۹ بیانگر این موضوع است.
وزیر خارجه ایران همچنین در توئیتی دیگر به زبان انگلیسی خطاب به همسایگان در حوزه خلیج فارس، نوشت: همسایگان عزیز، چرا از امریکا و سه کشور اروپایی (آلمان، انگلیس و فرانسه) می‌خواهید در مذاکرات با ایران حضور داشته باشید، در حالی که اولاً با آنها هیچ مذاکره‌ای درخصوص منطقه ما انجام نخواهد شد، زیرا آنها خود، مشکل منطقه ما هستند. ثانیاً ما می‌توانیم بدون دخالت خارجی‌ها، مستقیماً با یکدیگر صحبت کنیم. ظریف بار دیگر عنوان کرد: ابتکار صلح هرمز (امید) هنوز روی میز است.
پیش‌تر «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی در اظهاراتی خواستار مشورت امریکا با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در هر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران شد و گفت: درباره هر توافق هسته‌ای احتمالی بین واشنگتن و تهران، باید با کشورهای حاشیه خلیج فارس مشورت شود. «عبداللطیف بن راشد الزیانی» وزیر خارجه بحرین نیز همزمان در اظهاراتی ادعا کرده بود که هرگونه اصلاحی در توافق هسته‌ای ایران باید شامل جنبه‌هایی باشد که نگرانی کشورهای منطقه را برانگیخته است.  در همین حال «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب هم در همایشی با دانشجویان دانشگاه قاهره در ارتباط با برجام مدعی شد که «جو بایدن»، رئیس‌ جمهور منتخب امریکا با تلاش برای بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران، این پرونده را به‌ شکلی متفاوت مدیریت خواهد کرد.
«احمد ابوالغیط» در ادامه مدعی شد که بازگرداندن توافق هسته‌ای، بدون «تغییر رفتار منطقه‌ای ایران» کشورهای منطقه را تهدید می‌کند.
توصیه روسیه به حوشتنداری
در پی موضع کشورهای فرانسه، آلمان و انگلیس که دو روز پیش در بیانیه‌ای مشترک نسبت به تصمیم ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در تأسیسات غنی‌سازی نطنز، ابراز نگرانی کردند، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه از همه طرف‌های برجام خواست که خویشتنداری و مسئولیت‌پذیری خود را در قبال این توافق حفظ کنند.
به گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، «ریابکوف» در سخنانی با بیان اینکه قصد ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید در سایت نطنز چیز مثبتی به وضعیت متشنج پیرامون برجام اضافه نمی‌کند، علت آن را اقدامات مخرب امریکا دانست و در عین حال تأکید کرد که نیروهای خاصی وجود دارند که می‌خواهند برجام را با دستان ایران تضعیف کنند. معاون وزیر خارجه روسیه با طرح این سؤال که اکنون چه کاری باید برای افزایش شانس بقای برجام و اطمینان از کارهای بیشتر در چارچوب توافق سال ۲۰۱۵ انجام شود، تأکید کرد: لازم است که همه طرف‌ها خویشتنداری و مسئولیت نشان دهند. در تماس‌ها با همکاران اروپایی و طرف‌های دیگر به صورت حضوری یا از راه دور درباره این موضوع در روزهای آینده، به همین ترتیب عمل خواهیم کرد. برگزاری جلسه در سطح وزرا تا پایان سال (میلادی) امکان‌پذیر است.
مشاور «بایدن»: برگشت به برجام  دست یافتنی است
چشم‌انداز اجرای برجام به تصمیماتی گره خورده است که قرار است «جو بایدن»، رئیس جمهور منتخب امریکا پیرامون این توافق در دستور کار قرار دهد.
در همین چارچوب «جیک سالیوان» نامزد تصدی سمت مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت احتمالی بایدن مدعی شد، بازگشت امریکا به برجام در دولت آینده و لغو تحریم‌ها، زمینه‌ را برای مذاکرات بعدی با ایران درباره مسائل گسترده‌تر فراهم می‌کند. به گزارش ایسنا، «سالیوان» در گفت‌و‌گو با «وال استریت ژورنال» با بیان اینکه امریکا به مفاد توافق هسته‌ای احترام خواهد گذاشت و این کار عملی و دست‌یافتنی است، افزود: دولت آینده امریکا قصد دارد با بازگشت به توافق هسته‌ای ایران و مجبور کردن تهران به پایبندی به مفاد توافقنامه اصلی، برنامه هسته‌ای ایران را بار دیگر تحت کنترل قرار دهد. او در ادامه تأکید کرد که هرگونه پیشرفت در جهت حفظ یا حتی تقویت این توافق که در دوران دولت اوباما حاصل شد به همکاری بین‌المللی بستگی دارد.
احتمالات برای تغییر رویکرد دولت بعدی امریکا درباره برجام در حالی قوت گرفته است که برخی از مقام‌های پیشین دولت ترامپ از احتمال بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای ابراز نگرانی می‌کنند.
چنانکه «نیکی هیلی»، نماینده سابق امریکا در سازمان ملل با اشاره به اینکه از فکر بازگشت دولت بعدی امریکا به برجام، شب‌ها خوابش نمی‌برد، در صفحه توئیتر خود به تمجید از تحریم‌های اقتصادی کشورش علیه ایران پرداخت و مدعی شد که «ایران همان توافق بی‌دردسر سابقش را می‌خواهد: رفع تحریم و پول در ازای مطالبات اندک.»

برش
بورل: به برجام افتخار می کنیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر لزوم بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ و پایبندی ایران به مفاد مندرج در این توافق تأکید کرد.به گزارش  تابناک به نقل از اسپوتنیک، جوزپ بورل روز سه شنبه اعلام کرد لازم است تا راهی برای پیوستن دوباره امریکا به توافق هسته‌ای ایران و پایبندی کامل ایران به تعهدات خود بیابیم. این دیپلمات ارشد اروپا با ارزیابی برجام به عنوان یک نمونه برجسته از دیپلماسی موفق گفت ما به این توافق به عنوان بزرگترین موفقیت در دیپلماسی خود افتخار می‌کنیم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/2/562541/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها