رئیس جمهوری در دیدار وزیر امور خارجه سوریه:

ایران تا پیروزی نهایی کنار ملت و دولت سوریه خواهد ماند




رئیس جمهوری روابط ایران و سوریه را برادرانه و راهبردی توصیف کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار دولت و ملت سوریه بوده و تا پیروزی نهایی در این مسیر خواهد بود. «فیصل مقداد»، وزیر خارجه جدید سوریه که دو روز پیش به تهران سفر کرده است روز گذشته با حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دیدار کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، روحانی در این دیدار با تسلیت درگذشت آقای ولید معلم اظهار داشت: روابط تهران و دمشق بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در دوران حیات حضرت امام راحل و آقای حافظ اسد بنیانگذاری شد و امروز با اراده و تصمیم مسئولین دو کشور همچنان این روابط با استحکام ادامه دارد. روحانی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در کنار ملت و دولت سوریه خواهد بود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران تصمیم و اراده‌ای که برای حمایت از دولت و ملت سوریه به عنوان متحد استراتژیک خود داشته را همچنان ادامه خواهد داد و همواره و تا پیروزی نهایی در کنار سوریه خواهیم بود.
رئیس جمهوری مقابله با اشغالگران صهیونیست و تروریسم را هدف مشترک دو ملت ایران و سوریه دانست و گفت: تردیدی نداریم که تا پایان راه و نابودی تروریست‌ها باید به مقاومت و ایستادگی خود ادامه داد.
روحانی با اشاره به اقدام ترامپ برای انضمام بخشی از خاک سوریه به دشمن صهیونیستی تصریح کرد: باید تا آزادی سرزمین‌های اشغالی از جمله جولان با اشغالگران صهیونیستی مقابله کرد.
رئیس جمهوری تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ سیاسی هم همواره در کنار دولت سوریه خواهد بود و در این راستا روند آستانه را در راستای حفظ منافع و تمامیت ارضی سوریه مفید می‌داند و با جدیت آن را دنبال می‌کند. روحانی اقدام دولت سوریه در روند اصلاح قانون اساسی را پسندیده و ارزشمند توصیف کرد و گفت: امیدواریم در سال آینده میلادی انتخابات سراسری در سوریه برگزار شود تا مردم و همه جریان‌های سیاسی نظر و رأی خود را اعلام کنند. رئیس جمهوری تصریح کرد: هدف اصلی از تروریسم و تحریم، فشار بر ملت‌ها و دولت‌‌های قانونی و مستقل منطقه است، لذا کاملاً شرایط مردم سوریه را در برابر تحریم‌ها درک می‌کنیم چرا که در سه سال گذشته بدترین تحریم‌ها را تجربه کردیم.
رئیس جمهوری با تأکید بر مقاومت و ایستادگی ملت‌های منطقه در برابر تروریسم و اشغالگری، به شهادت شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده اشاره کرد و گفت: علت و عوامل شهادت این عزیزان کاملاً روشن است هدف دشمنان با شهادت شهید سلیمانی این بود که نه تنها از مقاومت ملت ایران، بلکه از مقاومت ملت‌های منطقه انتقام بگیرند و با شهادت شهید فخری‌زاده می‌خواهند از پیشرفت علم و تکنولوژی انتقام بگیرند و در این شرایط گرامیداشت یاد شهید سلیمانی وادامه راه این شهید بزرگوار با استحکام راه مقاومت ملت‌های منطقه در برابر جباران تاریخ و گرامیداشت شهید فخری‌زاده ادامه راه تحقیقات و علم و پژوهش است. وزیر امور خارجه سوریه نیز در این دیدار روابط تهران و دمشق را از ارزشمندترین و شرافتمندانه‌ترین روابط سیاسی در جهان دانست و اظهار داشت: معتقدیم سایر کشورها باید یاد بگیرند که رابطه و دوستی حقیقی چگونه شکل می‌گیرد و چگونه می‌توان آن را با قوت ادامه داد. وزیر خارجه سوریه با تسلیت شهادت شهید فخری‌زاده و سردار سلیمانی گفت: کسانی که چنین جنایت‌هایی را مرتکب می‌شوند، نمی‌دانند که ریخته شدن خون این شهیدان ما را در رسیدن به پیروزی مصمم‌تر می‌کند و مردم سوریه هیچگاه فداکاری‌های شهید سلیمانی را فراموش نخواهند کرد. فیصل مقداد اقدام دولت امریکا در زیر پا گذاشتن تعهدات و توافقات بین‌المللی را غیرعقلانی توصیف کرد و گفت: سوریه معتقد است اقدام دولت ایران در عقد توافق هسته‌ای با 1+5 بسیار سازنده و مفید بوده است و اقداماتی که در راستای الزام طرفین مذاکره به انجام تعهداتش انجام داده است بسیار بجا و سازنده است. وزیر خارجه سوریه خاطرنشان کرد: سال آینده میلادی انتخابات ریاست جمهوری در سوریه را برگزار خواهیم کرد و امیدواریم دوستان سوریه همچنان با قدرت در کنار ما باشند تا این صحنه را هم با پیروزی پشت سر بگذاریم.
شمخانی: امریکا به دنبال غارت نفت سوریه است
فیصل مقداد همچنین در ادامه برنامه‌های خود با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون مسائل دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی با او گفت‌وگو کرد. شمخانی در این دیدار با اشاره به سطح عالی روابط راهبردی ایران و سوریه و با تمجید از نقش مهم و ممتاز این کشور در مقاومت منطقه‌ای علیه اشغالگری و توسعه طلبی رژیم صهیونیستی بر ضرورت استمرار و گسترش روابط تهران - دمشق تأکید کرد. وی با بیان اینکه امریکا با حضور در سوریه به دنبال غارت نفت سوریه، حفظ امنیت رژیم صهیونیستی و تقویت و گسترش هسته‌های تروریستی داعش در منطقه است؛ تصریح کرد: باید به حضور شرارت‌آمیز امریکا در منطقه پایان داد. وزیر امور خارجه سوریه نیز با قدردانی از حمایت‌های همه جانبه جمهوری اسلامی در برابر تروریسم و تهدیدات رژیم صهیونیستی تأکید کرد: دولت و ملت سوریه هیچگاه خاطره جانفشانی و فداکاری سرداران و سربازان ایرانی و در رأس آنها شهید قاسم سلیمانی  را فراموش نخواهند کرد. وی با اشاره به روابط خوب دو کشور در همه حوزه‌ها بر تقویت و گسترش این روابط بویژه در حوزه‌های اقتصادی تأکید کرد. وزیر خارجه سوریه روز دوشنبه هم با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس کشورمان دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/2/562540/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها