رشد ۳۰ درصدی بودجه سازمان سینمایی در سال ۱۴۰۰


رمضانعلی حیدری خلیلی
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی
مقایسه وضعیت بودجه سینما در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نشان می‌دهد که برخلاف روند کاهشی بودجه سال ۹۹ سازمان سینمایی نسبت به سال ۹۸، افزایش ۳۰ درصدی بودجه سازمان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ تا اندازه‌ای امیدوارکننده است. با وجود این رشد، باز هم تناسب درستی میان بودجه و هزینه موجود در سینما برقرار نمی‌شود. هرچند بودجه سازمان سینمایی به ‌لحاظ کمی و با افزایش ۳۰ درصدی نسبت به سال ۱۳۹۹ به رقم ۲۷۵ میلیارد تومان رسیده است ولی این افزایش تناسبی با افزایش هزینه فعالیت‌های سینمایی در عرصه‌های تولید، عرضه، نمایش و توسعه زیرساخت‌های سینمایی ندارد.
افزایش حداقل سه برابری هزینه تولید فیلم و احداث سالن سینما در کنار افزایش قیمت ارز برای تأمین نیازهای وارداتی سینمای ایران در حوزه فناوری، تجهیزات تولید و نمایش فیلم و استودیویی در یک سو و از سوی دیگر نبود امکان افزایش حمایت مالی از فعالیت‌های سینمایی به‌دلیل کمبود بودجه، باعث کاهش سهم اعتبارات حمایتی سازمان در انجام فعالیت‌های سینمایی شده است و این خود در سنوات اخیر کاهش اتکای سینما به بودجه دولتی را نشان می‌دهد.
درباره شیوه هزینه‌کرد این بودجه افزایش یافته هم باید گفت که این افزایش بودجه، در اصل پشتیبان افزایش کمی اغلب هزینه‌های ناخالص برنامه‌ها و فعالیت‌های سینمایی و همچنین افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان و سایر هزینه‌های پشتیبانی و اداری و نیز سربار فعالیت‌های مذکور خواهد داد. علاوه بر آن باعث می‌شود تا سهم فعالیت‌های اصلی سینمایی از بودجه به نسبت سال قبل تثبیت و تا اندازه‌ای افزایش یابد. علاوه بر اینها با این بودجه می‌توان با قدرت بیشتری اولویت‌های سازمان را در جهت توسعه زیرساخت‌های سینمایی و حمایت از تولید محتوا و توسعه بازار محصولات سینمایی دنبال کرد و نیز توجه بیشتری به توسعه سینما در استان‌ها داشت.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/1/562536/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها