دمای 13 استان زیر صفر می‌رود

19 استان تحت تأثیر حوادث جوی


گروه ایران زمین - در حالی که امداد‌رسانی به سیلزدگان استان‌های جنوبی کشور و ارزیابی و رسیدگی به خسارت‌ها همچنان ادامه دارد، هشدارهای هواشناسی در‌خصوص حاکم شدن موج سرمای زیر صفر تا 10 درجه منفی در شرق و جنوب شرقی کشور، خطر سرمازدگی محصولات کشاورزی بر زمین مانده در مناطق جنوب شرق را افزایش داده است. از سوی دیگر خبرها از استان‌های شمال غربی حاکی از مسدود شدن جاده‌های ده‌ها روستا به‌خاطر بارش برف و بوران است. حوادث جوی اکنون 19 استان کشور را تحت تأثیر قرار داده است به‌طوری که رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از امدادرسانی به ۴هزار و ۸۵۷ نفر در سوانح جوی سه روز گذشته خبر داد.
مهدی ولی‌پور با تشریح گزارش عملیات امداد در ۴۸ ساعت گذشته گفت: ۱۹ استان آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان‌جنوبی، زنجان، سیستان‌وبلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، گلستان، هرمزگان، گیلان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد متأثر از سوانح جوی بوده‌اند. وی ادامه داد: مناطق امدادرسانی شده شامل ٩٣ شهر، روستا، مناطق عشایرنشین و ۲۹ محور کوهستانی بوده است. یک کارشناس سازمان هواشناسی با پیش‌بینی کاهش دمای ۵ تا ۱۰ درجه‌ای در شرق و جنوب شرق کشور؛ از کاهش دمای ۱۳ مرکز استان به زیر صفر درجه خبر داد. مرتضی ضرابی با بیان اینکه بامداد دیروز سردترین مرکز استان هم شهر اردبیل با ۱۵ درجه زیر صفر بود، گفت: سردترین شهر هم ورزقان در آذربایجان شرقی با ۱۵ درجه زیر صفر گزارش شده است. وی افزود: تا پایان هفته روند کاهش ۵تا ۱۰ درجه‌ای هوا را در جنوب شرق کشور پیش‌رو داریم و سایر نقاط کشور نیز هوای سرد همچنان تا پایان هفته ماندگار خواهد بود.
روایت رئیس سازمان بازرسی کل کشور از وضعیت اسفبار شبکه فاضلاب استان خوزستان
رئیس سازمان بازرسی کل کشور که در پی آبگرفتگی‌های شهرهای استان خوزستان با دستور رئیس قوه قضائیه به این استان سفر کرد با اشاره به اینکه مشکل آبگرفتگی و سیل در استان خوزستان با استان‌های دیگر متفاوت است، گفت: وضعیت شبکه فاضلاب استان بسیار اسفبار است. طبق گزارش مسئولان استانی طرح اصلاح فاضلاب اهواز و کارون از سال ۸۵ کلید خورده ولی متأسفانه تا امروز تنها ۴۰ درصد پیشرفت کار داشته‌ایم.
به گزارش سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن درویشیان در دیدار با حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی‌فرد، امام جمعه اهواز با اشاره به حادثه سیل در استان گفت: به‌خاطر سیل و آبگرفتگی که سال گذشته اتفاق افتاد به تمام بازرسی‌های کل کشور و بویژه بازرسی کل استان خوزستان مأموریت داده‌ایم که درباره این موضوع ورود کنند و گزارش مفصل آن به همراه پیشنهادهای سازمان جهت رفع این مشکل برای مسئولان ذیربط ارسال شده است. وی درباره بودجه اختصاص یافته به طرح فاضلاب اهواز گفت: دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به طرح اصلاح فاضلاب اهواز نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. قرار بود ۵۰ میلیون یورو امسال و ۵۰ میلیون یورو سال آینده تخصیص داده شود که البته بخش زیادی از این بودجه تخصیص داده نشده است. البته طبق بررسی ما این مبلغ هم کفاف رفع مشکلات فاضلاب اهواز و کارون را نمی‌دهد.
حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان تصریح کرد: یک مشکل فاضلاب اهواز در حوضه آب‌های سطحی است که شهرداری مسئول آن است که البته بین شهرداری و آب و فاضلاب در این خصوص اختلاف است. فارغ از این اختلاف‌نظر سازمان بازرسی معتقد است که باید دو اقدام صورت بگیرد؛ یکی در کوتاه‌مدت است که اگر مجدد بارندگی اتفاق افتاد پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد و ستاد بحران استان سریع فعال شود. در ساختار ستاد بحران نیز اشکالاتی وجود دارد و متأسفانه هنوز پیوست استانی قانون مدیریت بحران تصویب نشده که سازمان این موضوع را دنبال می‌کند که چرا این کار انجام نشده است. اینها آمادگی و راهکار موقتی است که با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره احتمال ادامه بارندگی‌ها این موضوعات حائز اهمیت است. وی در تشریح راهکار بلندمدت برای حل مشکل استان خوزستان گفت: اقدامات بلندمدت هم رفع مشکل اصلی یعنی اعتبارات است. سازمان بازرسی این موضوع را از دو منشأ قانونی که حق مردم و استان است، دنبال می‌کند که یکی اختصاص ۳ درصد از درآمد نفتی به استان است که بخش زیادی پرداخت نشده است. وی افزود: موضوع دیگر بحث عوارض آلایندگی واحدهای نفت و گاز در استان است که تا سال ۹۶ به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت نشده که باید بررسی کنیم از سال ۹۶ تا امروز چقدر است و چرا پرداخت نشده است. ما معتقدیم اگر حتی ۲۰ درصد این اعتبارات پرداخت شده بود، شاید امروز اهواز با این مشکلات مواجه نبود.
6 نجات یافته و یک جان‌باخته بر اثر باران در سیریک
مدیرعامل جمعیت هلال احمر هرمزگان گفت: در بارندگی و متعاقب آن سیلاب شهرستان سیریک در استان هرمزگان ۶ نفر از محاصره سیلاب نجات یافته و یک نفر نیز جان خود را از دست داد. به گزارش ایرنا، مختار سلحشور با اشاره به بارش ۹۰ میلیمتر باران روز گذشته در شهرستان سیریک اظهار داشت: این میزان بارش در بخش مرکزی موجب آبگرفتگی شدید شهر سیریک و تعدادی از روستاها شد. وی یادآور شد: ۶ نفر سوار بر خودرو در بخش مرکزی سیریک در رودخانه گز محاصره شده بودند که با اعزام تیمی از شهرستان و تیم دیگری به عنوان پشتیبان از شهرستان میناب و با کمک مردم محلی نجات یافته و به منطقه امن منتقل شدند. وی ادامه داد: یک راکب موتورسیکلت در رودخانه روستای شمع‌جو سیریک گرفتار سیلاب شده و در محاصره آب قرار گرفته بود که با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای نجاتش جان خود را از دست داد.
خسارت سیلاب ۳۸ میلیارد تومانی به راه‌های استان بوشهر
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر گفت: براساس برآورد اولیه سیلاب ۱۶ آذر ماه جاری ۳۸ میلیارد تومان به بخش راه‌ این استان خسارت وارد کرده است. سید حمیدرضا علم افزود: بیشترین سهم خسارت‌ها معادل ۲۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان با توجه به شدت بارندگی‌ها مربوط به شهرستان دشتستان است.








آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7512/1/562532/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها