اخبـــار




روحانی در گفت‌و‌گو با رئیس‌جمهوری ترکیه تأکید کرد
ضرورت مقابله با نفوذ تروریست ها در منطقه

پنجشنبه گذشته در گفت‌و‌گوی تلفنی رؤسای جمهوری ایران و ترکیه، درباره آخرین تحولات منطقه‌ای، بویژه ترور شهید فخری‌زاده، آینده برجام و مسائل قره‌باغ بحث وتبادل نظر شد.
به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی در این گفت‌و‌گو، ترور دانشمند ایرانی از سوی صهیونیست‌ها را یک جنایت بزرگ و غیرانسانی دانست و گفت: بدون تردید این حادثه تروریستی نشان از عجز و ناتوانی دشمنان قسم خورده ملت ایران در برابر حرکت‌های علمی و پژوهشی دانشمندان ماست و حق دولت ایران است که در زمان مناسب انتقام خون این شهید را از عوامل آن بگیرد.
اوبا قدردانی از ابراز همدردی این کشور با مردم ایران و همچنین محکومیت این ترور از سوی آنکارا، اظهارکرد: برای ما شیوه‌ای که در این ترور استفاده شده و اینکه توسط چه کسانی انجام گرفته است، کاملاً مشخص است. روحانی گفت: این دانشمند ایرانی در ماه‌های اخیر زندگی‌اش بیشتر وقت خود را صرف مبارزه با کرونا و تکمیل پژوهش‌ها برای ساخت کیت‌های تشخیص این بیماری کرده بود.
رئیس جمهوری همچنین با اشاره به اظهارات رئیس‌جمهوری منتخب امریکا درمورد بازگشت این کشور به توافق برجام، تصریح کرد: بارها تأکید کرده‌ایم که اگر طرف‌های مقابل ما در این قرارداد به تعهدات خود عمل کنند ما هم به تعهدات خود عمل خواهیم کرد.
او همچنین ضرورت همکاری و همفکری ایران و ترکیه درخصوص مسائل بین‌المللی را مورد تأکید قرار داد و با اشاره به بحران قره‌باغ بین دو کشور آذربایجان و ارمنستان بر ضرورت جلوگیری از نفوذ تروریست‌ها در منطقه و مشکلات ناشی از آن تأکید کرد.
رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این گفت‌و‌گوی تلفنی با تسلیت شهادت دانشمند ایرانی شهید محسن فخری‌زاده به دولت، ملت ایران و خانواده آن شهید، این اقدام تروریستی را بشدت محکوم کرد و گفت: بی‌تردید این حمله تروریستی، صلح و آرامش منطقه ما را هدف قرار داده است.
«رجب طیب اردوغان» با ابراز امیدواری به اینکه عاملان این جنایت هرچه زودتر شناسایی و به دست عدالت سپرده شوند، گفت: امیدوارم امیدها و نقشه‌های محافل سیاهی که می‌خواهند منطقه ما رابه بی‌ثباتی بکشانند نقش بر آب شود.  او با اشاره به شرایط جدید بین‌المللی و آغاز دوره جدید در دولت امریکا، گفت: امیدوارم در دوره دولت جدید امریکا، ذهنیت مبتنی بر تهدید و تحریم جای خود را به گفت‌و‌گو و همکاری و تعامل با کشورها بدهد. علاوه بر این تماس، روز گذشته رئیس دفتر رئیس جمهوری کشورمان و وزیر جدید اقتصاد و دارایی ترکیه نیز در تماس تلفنی آخرین شرایط روابط تجاری و اقتصادی دو طرف را بررسی کردند.
محمود واعظی با تبریک به «لطفی الوان» وزیر جدید دارایی و خزانه داری ترکیه بابت انتصاب به این سمت، توسعه و تقویت روابط اقتصادی و همکاری‌های تجاری و تبادل کالا بین دو کشور را ضروری خواند و گفت: با استفاده از شرایط جدید بین‌المللی و رفع موانع برای همکاری‌های اقتصادی و تجاری بین کشورها، روابط دو کشور می‌تواند بیش از پیش توسعه و تعمیق یابد.

رئیسی: نباید کسی بدون دلیل در زندان بماند

رئیس قوه قضائیه با تأکید بر لزوم برخورد قاطع دادگستری‌ها با زمین خواری‌ها گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول صیانت از ذخایر ملی باید با جدیت وارد میدان شود و اجازه ندهد سودجویان کاربری اراضی کشاورزی را برای احداث ویلا و مراکز تفریحی تغییر دهند.
به گزارش ایسنا، آیت‎الله سید ابراهیم رئیسی در جلسه پیگیری اجرای مصوبات سفرهای استانی خود به البرز و یزد، بر اجرای کامل طرح پایش زندانیان در سراسر کشور تأکید کرد و گفت: باید وضعیت تک‎تک زندانیان به دقت بازنگری شود تا کسی بدون دلیل در زندان نماند و حتی یک مورد هم نباید از قلم بیفتد. رئیس قوه قضائیه تأکید کرد: اگر طرح غربالگری زندانیان به طور دقیق و همه‎جانبه اجرا شود، اتفاق مبارکی خواهد افتاد و آثار فراوانی در کاهش جمعیت کیفری کشور و بازاجتماعی شدن زندانیان خواهد داشت.
رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه زمین خواری در همه جای کشور وجود دارد و تغییر کاربری اراضی یکی از معضلات فراگیر است، اما وضعیت در البرز حادتر است، تأکید کرد: اقداماتی که برای رفع تصرف اراضی و جلوگیری از تغییر کاربری‌ها انجام شده، باید با قاطعیت پیگیری شود. رئیسی گفت: جلوی تخلف را باید از سرچشمه گرفت. هر قانون‎شکنی و جرم یک قانون‎شکنی و جرم دیگر را در پی دارد. وقتی اراضی کشاورزی با تخلف تغییر کاربری داده می‌شوند، حفر چاه‎های غیرمجاز هم در این اراضی انجام می‌شود. غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی دستگاه قضا نیز با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه مبنی بر پیگیری وضعیت واگذاری شرکت «تراورس» در حاشیه سفر به استان البرز، از قطعی شدن حکم شعبه ۲۱ دادگاه حقوقی تهران برای ابطال قرارداد واگذاری «شرکت تراورس» در استان البرز به شرکت امیرمنصور آریا در روزهای اخیر خبر داد و گفت که این شرکت با پیگیری‌های قوه قضائیه به بیت‎المال بازگردانده شده است.

آلمان به‌دنبال جایگزین برجام

وزیر خارجه آلمان مدعی شد که کشورش به‌دنبال بدیلی جایگزین برای برجام است. به گزارش ایلنا، «هایکو ماس» با بیان اینکه توافق هسته‌ای با ایران دیگر کافی نیست، گفت: «نیازمند نوعی برجام پلاس خواهیم بود که به سود ما باشد. انتظارهای واضحی از ایران داریم که علاوه بر عدم تولید تسلیحات هسته‌ای، هیچ‌گونه برنامه‌ای برای موشک‌های بالستیک هم نداشته باشد». او در ادامه گفت: «ایران باید نقش دیگری در منطقه بازی کند.» ماس همچنین مدعی شد که به ایران نمی‌توان اعتماد کرد و در نتیجه باید توافقی فراگیرتر صورت بگیرد.

صدا و سیما بنزی که مسافرکشی می‌کند!

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی درباره توضیحات مدیر شبکه 3 مبنی بر اینکه عادل فردوسی‌پور از مدار این سازمان خارج شده بود، گفت: اساساً تلویزیون برای چهره درست کردن است و قاعدتاً تلویزیون ایران نیز همین کار را انجام می‌دهد؛ اما مشروط بر اینکه آن چهره استقلال نداشته باشد و در مداری باشد که مدیر شبکه 3 مطرح کرده است. کسانی را که می‌خواهند به چهره تبدیل کنند یا چهره هستند و می‌خواهند آن را تبلیغ و تقویت کنند، باید در خدمت این مدار محدود باشند و اگر خارج از مدار باشند بلافاصله سعی در تضعیف با حذف چهره را خواهند کرد. عبدی درباره انتقادها از بودجه تعیین شده برای صداوسیما در بودجه 1400 هم  به جماران گفت: به نظر من اگر هرگونه سرمایه‌گذاری روی مفهوم رسانه بشود هیچ ضرری ندارد و خیلی هم خوب است. ولی اینجا با رسانه روبه‌رو نیستیم و بیشتر شبیه یک جعبه ابزار است و هرچه پول داخل آن بریزی، مشکلاتش را افزایش و بیشتر پنهان می‌کند. یعنی اجازه نمی‌دهد آن مشکلات آشکار و حل شوند. وی ادامه داد: اگر بخواهم توصیفی از این رادیو و تلویزیون داشته باشم، این است که یک «بی ام و» یا «بنز» آخرین سیستم که مثلاً 10 میلیارد تومان می‌ارزد را برای مسافرکشی بین میدان انقلاب و میدان آزادی انتخاب کرده‌اند و علاوه بر راننده، برای محافظت در برابر سرقت یک کمک راننده و یک محافظ هم در صندلی عقب دارد. یک نفر را با قیمت خطی سوار می‌کنند تا از میدان آزادی به میدان انقلاب ببرند و برگردانند. این شبیه کل سرمایه‌گذاری است که دقیقاً دارد در رسانه رسمی صورت می‌گیرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7508/2/562182/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها