به نام تاریخ




15 آذر
تولدها
والت دیزنی: چهره سرشناس انیمیشن دنیا سال 1901 در چنین روزی به دنیا آمد. والت دیزنی از کودکی به طراحی علاقه داشت و پس از مدت‌ها طراحی و نقاشی به سمت کاریکاتور و بعد انیمیشن رفت؛ با تلاش‌هایی که در زمینه تبلیغات کرده بود، ابتدا به چاپ بروشورهای تبلیغاتی مشغول شد و پس از اینکه در یک روزنامه آگهی استخدام انیماتور را دید برای کار درخواست داد و نقاشی‌هایش باعث شد انتخاب شود. والت دیزنی در سال 1922 شرکتی به نام «لفوگرام »تأسیس کرد و فیلم‌های کوتاه انیمیشنی ساخت که مورد توجه هم قرار گرفتند، اما فروش چندانی نداشتند و دیزنی را تا ورشکستگی پیش بردند؛ پس از چند تجربه به هالیوود رفت و در یک گاراژ کوچک استودیوی جدیدش را همراه برادرش برپا کرد. «آلیس در سرزمین عجایب» نخستین انیمیشن رسمی این استودیو بود و پس از آن کار دیزنی و استودیوی او مرتب پیشرفت کرد. خلق شخصیت‌های ماندگاری مانند «میکی ماوس»، «اسوالد»، «گوفی» و «دونالد داک» از نقاط قوت کار دیزنی بود و «سفید برفی و هفت کوتوله»، «پینوکیو»، «بامبی»، «پیتر پن»، «سیندرلا» و «زیبای خفته» از انیمیشن‌های مشهور والت دیزنی بودند و پارک بزرگی براساس شخصیت‌های انیمیشن‌هایش ساخت که به «دیزنی‌لند» معروف شد. والت دیزنی 59 بار نامزد جایزه اسکار شد که 22 بار این جایزه را به دست آورد. او سال 1966 درگذشت و اکنون بسیاری از فیلم‌های او و استودیوی دیزنی در کتابخانه کنگره امریکا و آرشیو ملی فیلم این کشور به عنوان آثاری با نشانه‌های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی نگهداری می‌شوند.
   زین‌الدین رهنما مترجم، سیمین آقارضی نوازنده قانون، محمدکاظم حسینی شاعر، حسن فرهنگ‌ فر داستان‌نویس، سعید صادقی عکاس و مدیر فیلمبرداری، رضا آفتابی دوبلور، فِئودور تیوتجیف شاعر روس، کریستینا روستی شاعر انگلیسی، فریتس لانگ کارگردان امریکایی، آبراهام پولانسکی کارگردان امریکایی، لیتل ریچارد آهنگساز امریکایی و حنیف قریشی نویسنده پاکستانی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها

ولفگانگ آمادئوس موتسارت: آهنگساز اتریشی و مطرح جهان سال 1791 در چنین روزی درگذشت. ولفگانگ آمادئوس موتسارت متولد 1756 بود و از 5 سالگی آهنگ‌سازی کرد و اولین سمفونی‌اش را در 7 سالگی نوشت و از 12 سالگی به عنوان نوازنده ماهر پیانو، ویولن و ارگ شناخته شد. او در طول سال‌های فعالیتش کنسرت‌های بسیاری در سراسر جهان برگزار کرد و تصنیف‌های بسیاری ساخت که ماندگار شدند؛600 قطعه موسیقی که شامل 55 سمفونی، 17 کنسرتو و موسیقی‌های مجلسی، اپرا، سونات و سرناد می‌شود از آثار ماندگار موتسارت هستند.

الکساندر دوما: نویسنده فرانسوی سال 1870 در چنین روزی درگذشت. الکساندر دوما متولد 1802 بود و به دلیل علاقه به مطالعه و نوشتن از جوانی شروع به نوشتن مقاله برای مجله‌ها و نمایشنامه برای تئاتر کرد. سال 1829 نمایشنامه‌ای که با نام «هنری سوم و دربارش» نوشت مورد توجه قرار گرفت و بعد با نمایشنامه «کریستین» شهرت بیشتری به دست آورد؛ پس از نوشتن چند نمایشنامه دیگر شروع به نوشتن رمان کرد و سال 1838 اولین رمان سریالی‌اش را با نام «کاپیتان پاول» نوشت و منتشر کرد. رمان 8 جلدی «جنایات مجلل»، «استاد شمشیرزنی»، «لویی چهاردهم و عصرش»، «کنت مونت کریستو»، «جنگ زنان»، «لاله سیاه»، «سه تفنگدار»، «دودمان و الواها» و «ماری آنتوانت» از دیگر رمان‌های معروف دوما است.

عباسقلی رنجبر: نوازنده دوتار و از نوازندگان سرشناس شمال خراسان سال 1387 درگذشت.  عباسقلی رنجبر متولد سال 1310 بود و دوتار را از پدرش یاد گرفت. او که از دوستان نزدیک و همنوازان حاج قربان سلیمانی بود در دومین جشنواره موسیقی نواحی کرمان به عنوان پدیده جشنواره معرفی شد و پس از آن به عنوان چهره موسیقی نواحی در جشنواره‌ها و کنسرت‌های زیادی شرکت کرد. رنجبر از آخرین بازماندگان نسل بخشی‌های موسیقی شمال خراسان بود.

پرتو اشراق: مترجم سینما و ادبیات و پژوهشگر موسیقی سال 1391 در چنین روزی درگذشت. پرتو اشراق متولد 1324 بود و به دلیل علاقه به سینما در این رشته تحصیل کرد؛ پس از پایان تحصیلاتش ترجمه کتاب را آغاز کرد و ترجمه نمایشنامه‌های «معجزه»، «سپر رنگین» از کارهای اوست و البته رمان «بربادرفته» هم با ترجمه او منتشر شد. اشراق بعدها به دلیل علاقه به موسیقی شروع به ترجمه کتاب‌های مرجع درباره موسیقی کرد. «شکل فیلم»، «ژرفای افتخار»، «عصر بیگناهی»، «سرگذشت آهنگسازان بزرگ»، «سرگذشت پیانو»، «سرگذشت موسیقی جاز»، «ریشه‌های موسیقی»، «سرگذشت موسیقی پاپ» و «سرگذشت موسیقی راک» از کتاب‌هایی است که با ترجمه پرتو اشراق منتشر شد ه است.
   سالروز درگذشت کلود مونه نقاش فرانسوی، مجتبی عبدالله‌نژاد مترجم، رجبعلی امیری فلاح خواننده، کارل هاینز اشتوکهاوزن آهنگساز آلمانی و غلامرضا بروسان شاعر هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7508/16/562163/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها