نشست خبری چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین برگزار شد

حقیقت آنلاین




نرگس  عاشوری
خبر‌نگار‌
چهاردهمین جشنواره سینما حقیقت قرار است از 25 آذر تا 2 دی‌ماه به صورت آنلاین برگزار شود. پیش از این تقویم اجرایی جشنواره ۱۸ تا ۲۵ آذرماه اعلام شده بود اما وضعیت قرمز تهران بر اثر شیوع ویروس کرونا برگزاری جشنواره را با تأخیر یک‌هفته‌ای مواجه کرده است. جشنواره سینماحقیقت اولین جشنواره‌ای است که تمام بخش‌های آن به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و بخش فیزیکی حذف شده است. نشست مطبوعاتی این جشنواره روز گذشته به صورت آنلاین برگزار شد. محمد حمیدی‌مقدم دبیر این دوره از جشنواره در کنار شهنام صفاجو (مدیر روابط عمومی این رویداد) توضیحاتی درباره کم‌ و‌کیف برگزاری جشنواره ارائه کرد، به ابهامات اهالی رسانه پاسخ گفت و در نهایت پوستر جشنواره سینما‌حقیقت با طراحی رضا عابدینی رونمایی شد.
کم و کیف برگزاری جشنواره
طبق اطلاعات ارائه شده در این نشست در کنار سایت هاشور که به عنوان خانه جشنواره به شکل اختصاصی برای اهالی رسانه و فعالان حوزه مستند درنظر گرفته شده، تیوا، نماوا و فیلیمو هم آثار این دوره از جشنواره را با فروش بلیت برای علاقه‌مندان به نمایش خواهد گذاشت. بلیت‌ها تک‌ سانس و با قیمت احتمالی بین پنج تا 10 هزار تومان خواهد بود. مخاطب می‌تواند سه فیلم را در بازه زمانی 6 الی هفت ساعت ببیند. نمایش فیلم‌ها گردشی است و اگر کسی زمان نمایش فیلمی را از دست داد می‌تواند در سامانه دیگر آن را ببیند. تمام هزینه‌های فروش بلیت در این سامانه‌ها به صاحبان آثار پرداخت می‌شود. بخش بین‌الملل جشنواره امسال به‌ صورت غیر‌رقابتی برگزار می‌شود و آثار این بخش که برگزیده فیلم‌ها در جشنواره‌های جهانی است فقط در سایت هاشور به نمایش در می‌آید.
در بخش مسابقه ۶۷ اثر (۲۶ مستند کوتاه، ۲۵ مستند نیمه‌بلند و ۱۶ مستند بلند) پذیرفته شده و در بخش شهید آوینی ۳۱ فیلم حضور دارد. همچنین برای بخش روایت کرونا که امسال به جشنواره اضافه شده ۲۵ فیلم انتخاب شده است. امسال ۱۰ فیلم هم در بخش خارج از مسابقه نمایش داده می‌شود. در بخش جوایز هم فارغ از بخش شهید آوینی به منظور پاسداشت قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده یک جایزه ویژه برای بهترین فیلم در حوزه مقاومت به جوایز جشنواره اضافه شده است.
علاوه بر نمایش فیلم‌ها، به ابتکار برگزارکنندگان جشنواره به‌منظور بزرگداشت یا نکوداشت اهالی مستند 7 روز برگزاری جشنواره به اسم یکی از فعالان این حوزه نامگذاری شده است. به همین منظور نکوداشت زنده‌یادان خسرو سینایی، اکبر عالمی، منوچهر طیاب و حمید سهیلی قرار است در کنار پاسداشت و یادآوری آثار مستندسازهایی همچون کامران شیردل، مهوش شیخ‌الاسلامی و فرشاد فداییان برگزار شود. برگزاری کارگاه‌های آنلاین آموزشی به منظور تعامل با بزرگان سینمای مستند جهان و ایجاد فضای گفت‌وگو بین فعالان سینمای مستند از بخش‌های جانبی جشنواره است که در قالب تولیدات تلویزیونی ارائه خواهد شد.
رنگین کمانی از مضامین
با وجود افزایش 6/22 درصدی مشارکت بانوان فیلمساز در چهاردهمین دوره جشنواره سینما، حضور زنان فیلمساز در بخش مسابقه ملی نسبت به دوره دوازدهم (آثار 20 فیلمساز زن حضور داشت) کاهش داشته است. امسال 6 فیلمساز زن در بخش مسابقه حضور دارند. دبیر جشنواره چهاردهم «سینماحقیقت» در بخش دوم این نشست که به سؤال نمایندگان رسانه‌های خبری اختصاص داشت درباره کاهش حضور فیلمسازان زن در بخش مسابقه دو دوره اخیر نسبت به دوره دوازدهم و اینکه چرایی این اتفاق را باید در کیفیت آثار جست‌وجو کرد یا ترکیب هیأت انتخاب، به «ایران» گفت: «دوستان ما در حوزه انتخاب به اثر توجه می‌کردند، نه سازنده و گاهی حتی گروه سازنده را نمی‌شناختند.» او با اشاره به حضور آزاده بیزارگیتی در شورای سیاستگذاری جشنواره اعلام کرد: «در سه حوزه مستند کوتاه، نیمه‌بلند و بلند از مستندسازان خانم بهره گرفتیم و افرادی بشدت مؤثر در آرا، صحبت و گفت‌و‌گو و تبادل نظر حضور داشتند.» به گفته حمیدی مقدم، سال گذشته و در جشنواره سیزدهم، ۱۴ فیلمساز خانم در بخش‌های مختلف حضور داشتند و در جشنواره چهاردهم رشد داشتیم و این تعداد به ۱۹ نفر رسیده است.
حمیدی مقدم از تلاش‌ها برای صیانت آثار گفت اما در عین حال عنوان کرد همان‌طور که در فراخوان هم اعلام شده امکان رخنه وجود دارد. مسأله احتمال قاچاق صادقانه با فیلمسازان در میان گذاشته و همه با علم بر این موضوع در جشنواره شرکت کرده‌اند. او درباره انتخاب مستندهایی با سوژه‌های ملتهب و احتمال نمایش این آثار هم تأکید کرد با همکاری معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی مشکلی در زمینه ممیزی پیش نیامده، امسال همین موضوعات ملتهب را هم داریم فیلمسازانی که توانسته‌اند مسائل اجتماعی را خوب بیان کنند به بخش مسابقه راه یافته‌اند و منعی برای طرح و نمایش مسائل ندارند.
دبیر جشنواره چهاردهم «سینماحقیقت» همچنین از کاهش بودجه جشنواره امسال خبر داد: «پارسال با ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جشنواره را برگزار کردیم اما امسال قرار است با ۲ میلیارد تومان برگزار کنیم.»
به گفته حمیدی مقدم، جشنواره امسال رنگین‌کمانی از مضامین است: «در حوزه مسائل زیست‌محیطی، اجتماعی فیلم‌های تأثیرگذاری داریم. همچنین امسال به آیین‌ها، رسوم و فولکلور و خرده فرهنگ‌ها مثل گذشته توجه کرده‌ایم؛ مقاومت، حوزه‌های برون‌مرزی، داخلی و مسائل حوزه‌های گفتمان انقلاب و دفاع مقدس و... از بخش‌هایی است که در این دوره فیلم‌هایی با این مضامین وجود دارد.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7507/15/562069/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها