به نام تاریخ




13 آذر
 تولدها
جوزف کنراد: نویسنده بریتانیایی - لهستانی سال 1857 در چنین روزی به دنیا آمد. پدر جوزف کنراد شاعر و مترجم ادبی بود و او هم از کودکی رمان‌های انگلیسی را همراه پدرش می‌خواند. پس از سفر به فرانسه و تحصیل در رشته دریانوردی با نمایشنامه و اپرا و تئاتر آشنا شد و از سال 1894 وقتش را به ادبیات اختصاص داد. «حماقت آلمایر» اولین رمانش بود که سال 1895 منتشر شد و پس از آن «رانده شده از جزایر»، «کاکاسیاه کشتی نارسیسوس» و «نوسترومو» را نوشت و منتشر کرد که آخرین کتابش نظر منتقدان را بخوبی جلب کرد اما فروش چندانی نداشت. «در چشم غربی»، «حماقت خانه آلمای»، «مأمور مخفی»، «دزد دریایی»، «غریبه دریازده»، «رهایی» و «جوانی» از دیگر آثار کنراد هستند. او سال 1920 درگذشت.
جولین مور: بازیگر امریکایی سال 1960 به دنیا آمد. جولین مور از سال 1992 با بازی در فیلم «دستی که گهواره را تکان می‌دهد» وارد سینما شد و پس از آن در فیلم‌هایی مانند «بنی و جون»، «فراری» و «برش‌های کوتاه» بازی کرد. «لبوفسکی بزرگ» و «مگنولیا» فیلم‌هایی بودند که مور را بیشتر به شهرت رساندند. او در دهه 90 بیشتر در فیلم‌های تجاری بازی می‌کرد اما بعدها و با بازی در فیلم‌هایی مانند «هانیبال»، «ساعت‌ها»، «فرزندان انسان»، «من آنجا نیستم»، «کوری» و «کلویی» این روند را تغییر داد. بازی او در فیلم «هنوز آلیس» در سال 2014 و در نقش زنی که به آلزایمر مبتلا می‌شود بسیار مورد توجه قرار گرفت و برایش جایزه اسکار برد.
   محمدجواد بهروزی نویسنده و شاعر، لودویگ هولبرگ نویسنده دانمارکی، فرید عمران آهنگساز، محمدرضا جعفری آهنگساز و خواننده، واروژ هاخباندیان آهنگساز، آنتون وبرن آهنگساز اتریشی، نینو روتا آهنگساز ایتالیایی و آماندا سایفرد بازیگر امریکایی هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
جلال تاج اصفهانی: خواننده برجسته موسیقی سنتی ایرانی سال 1360 در چنین روزی درگذشت. جلال تاج اصفهانی متولد 1282 بود و به دلیل علاقه پدری اش به موسیقی او هم از کودکی با این هنر و دستگاه‌های موسیقی سنتی ایرانی آشنا شد. از سال 1319 همکاری با رادیو را آغاز کرد و به دلیل صدای رسا و قدرتمند و تحریرهای خاصش بزودی خواننده و سرپرست نوازندگان رادیو اصفهان شد. از تاج اصفهانی آثاری مانند «آواز همایون» به جا مانده که بسیار مشهور و محبوب است و «آتش دل» هم یکی از ماندگار‌ترین کارهای اوست. جلال تاج اصفهانی در زمینه آموزش موسیقی و آواز هم بسیار فعال بود و هنرمندانی مانند حسین خواجه امیری، علیرضا افتخاری و محمدتقی سعیدی از شاگردان مشهور او هستند.
   رابرت لویی استیونسن نویسنده اسکاتلندی، پیر آگوست رنوآر نقاش فرانسوی، الکساندر رودچنکو نقاش و عکاس روس و عبدوملک بهاری شاعر و نخستین داستان نویس تاجیک هم در چنین روزی درگذشتند.
14 آذر
تولدها
   سالروز تولد جف بریجز بازیگر امریکایی، الکس نورث آهنگساز امریکایی، علی ارحام صدر بازیگر، ژان شاپلن شاعر فرانسوی، ساموئل باتلر نویسنده اسکاتلندی، آرمان خطیبی داستان‌نویس، ساناز سیداصفهانی داستان‌نویس، علیرضا طبایی شاعر و پژمان قانون شاعر هم امروز است.
درگذشت‌ها
علی حاتمی: کارگردان بزرگ سینمای ایران سال 1375 در چنین روزی درگذشت. علی حاتمی متولد 1323 بود و کارش را با نمایشنامه‌نویسی در تئاتر آغاز کرد و سال 1348 نخستین فیلمش را با نام «حسن کچل» ساخت که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. پس از آن فیلم‌های «طوقی»، «باباشمل»، «قلندر»، «خواستگار»، «سلطان صاحبقران» و «سوته‌دلان» را ساخت که همه آنها بسیار مورد توجه قرار گرفتند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی سریال ماندگار «هزاردستان» را به کارگردانی علی حاتمی دیدیم و برایش شهرک سینمایی ساخت تا تهران قدیم را به تصویر بکشد. «کمال‌الملک»، «حاجی واشنگتن» و «دلشدگان» فیلم‌های بعدی او بودند و قصد داشت فیلم «جهان پهلوان تختی» را هم بسازد که بر اثر سرطان درگذشت.
کاظم معتمدنژاد: استاد روزنامه‌نگاری ایران سال 1392 درگذشت. کاظم معتمدنژاد متولد 1313 بود و در رشته حقوق قضایی تحصیل کرد اما در زمان تحصیل در روزنامه کیهان هم مشغول به کار شد و پس از آن با بورسیه‌ای راهی فرانسه شد تا دکترای تخصصی روزنامه‌نگاری بگیرد. پس از بازگشت به ایران و از سال 43 تا 50 به عنوان یکی از اعضای مؤسس دوره عالی روزنامه‌نگاری و دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی فعالیت کرد و به دلیل نقشی که معتمدنژاد در تدریس آکادمیک علوم ارتباطات و روزنامه‌نگاری در ایران داشت به او لقب پدر علم ارتباطات ایران دادند. کتاب‌های «ارتباطات بین‌المللی»، «ارتباطات در خدمت انسان‌ها»، «حقوق ارتباط جمعی» و «حقوق مطبوعات» از آثار اوست.
   سالروز درگذشت غلامحسین یوسفی نویسنده و مترجم، منوچهر طاهرزاده خواننده، شمس آل‌احمد نویسنده، اشتفان گئورگه شاعر آلمانی و واسیلی بلوف نویسنده روس هم امروز است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7507/16/562056/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها