ایران در ایران




اعزام معلمان به مرتفع‌ترین روستای بدون جاده ایران

اصفهان -روستای «هیران» در شهرستان فریدون‌شهر استان اصفهان، مرتفع‌ترین روستای بدون جاده مدرسه دار در ایران با ارتفاع ۲ هزار و ۵۳۰ متر از سطح دریا است. معلمان مدرسه این روستا برای رسیدن به آن ۹ ساعت زمان صرف می کنند؛ ۶ساعت با ماشین و ۳ ساعت پیاده روی می‌کنند و کل زمستان را هم در روستا مستقر می‌شوند.
 شهرستان فریدون شهر که به بام ایران شهرت دارد ازنظر جغرافیایی منطقه‌ای برفگیر بوده و روستاهای بسیاری را در برمی‌گیرد که یکی از آنها روستای هیران است، این روستا مرتفع‌ترین روستای بدون جاده مدرسه دار ایران است که هیچ راه دسترسی عادی به  «جاده» به مفهوم واقعی کلمه ندارد.روستای هیران مرز بین سه استان اصفهان، چهارمحال و بختیاری و لرستان است که از هر سه استان راه کوهستانی و صعب‌العبور دارد. مدرسه این روستا به صورت کانکسی است و دو آموزگار برای ۲۵ دانش‌آموز در شش‌پایه تدریس می‌کنند.  وزارت آموزش و پرورش در اطلاعیه‌ای درباره این مدرسه اعلام کرد که به‌دلیل مسیر صعب‌العبوری که این روستا دارد از طریق فضای مجازی، ارسال درس‌نامه و محتوای آموزشی برای دانش‌آموزان سعی کردیم که از همه ظرفیت‌ها برای استمرار آموزشی آنها استفاده کنیم. در سفری که به همراه راهبرهای آموزشی به این روستا داشتیم، آزمونی از دانش‌آموزان گرفته شد تا توانمندی‌های آنها را در پایه‌های مختلف بسنجیم، که نتایج نشان می‌دهد تمام آنها آمادگی رفتن به پایه بالاتر را دارند.  اطلاعیه منتشره آموزش و پرورش توضیح داده که با توجه به اینکه خانواده‌های ساکن در این روستا در تابستان به منطقه وَنیجان کوچ می‌کنند در تابستان نیز معلمان در این منطقه به تدریس مشغول می‌شوند، در سال‌جاری به‌دلیل مساعد بودن آب‌وهوا کلاس‌های آنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در فضای باز برگزار شد و معلمان حدود ۴۰ روز در این فضا برای دانش‌آموزان تدریس کردند.

افزایش ۵ برابری کالاهای صادراتی در بندر شهید بهشتی چابهار

زاهدان - مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان از ثبت رکوردی جدید در بارگیری کالاهای صادراتی در بندر استراتژیک شهید بهشتی چابهار خبر داد.
بهروز آقایی گفت: بندر چابهار به‌عنوان یکی از بنادر مهم و استراتژیک کشور از تجهیزات مناسب و مدرنی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا برخوردار است، به‌گونه‌ای که بواسطه این قابلیت بارگیری روزانه کالاهای صادراتی در این بندر به ۱۵ هزار تن ارتقا پیدا کرده است که رکوردی جدید محسوب می‌شود. وی با بیان این که بواسطه اقدام‌های توسعه‌ای انجام شده، چابهار دیگر یک بندر سنتی نیست، ادامه داد: عدم محدودیت در پهلوگیری کشتی و پذیرش کالا و ارائه تخفیفات قابل توجه در انبارداری کالاهای معدنی و ساختمانی از جمله قابلیت‌های ویژه این بندر اقیانوسی است. آقایی با اشاره به‌طرح توسعه بندر شهید بهشتی چابهار که فاز نخست آن عملیاتی شده است و در فاز دوم اجرایی قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به توسعه زیرساختی و تجهیزاتی صورت گرفته، بندر چابهار ظرفیت بسیار مناسبی جهت صادرات مواد معدنی و مصالح ساختمانی به بازارهای هدف نیز دارد.

بازار بزرگ اصفهان از شنبه باز می‌شود

اصفهان - رئیس اتاق اصناف اصفهان با بیان اینکه مطابق آخرین اعلام تنها چهار شهرستان نایین، نطنز، تیران و کرون و اردستان در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند، گفت: اگر ستاد ملی کرونا، اصفهان را در وضعیت نارنجی اعلام کند، از روز شنبه بازار بزرگ اصفهان و بازارهای سرپوشیده این شهر دوباره باز خواهند شد.
به‌گزارش ایسنا، رسول جهانگیری در خصوص تمدید محدودیت‌های مقابله با کرونا به مدت یک هفته در شهرهای قرمز، اظهار کرد: از ۲۴ شهرستان استان اصفهان، تنها چهار شهرستان نایین، نطنز، تیران و کرون و اردستان در وضعیت قرمز قرار دارند و بقیه شهرستان‌ها همچون اصفهان به وضعیت نارنجی بازگشته‌اند. وی با بیان اینکه قرار شده تصمیم نهایی را ستاد ملی کرونا اعلام کند و این محدودیت‌ها تا صبح شنبه ادامه دارد، افزود: البته به مدت یک هفته دوباره محدودیت‌های شدید کرونا برای شهرهای قرمز تمدید می‌شود و در شهرهای نارنجی نیز گروه شغلی ۲ می‌توانند فعالیت خود را دوباره از سر بگیرند. رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: براساس آخرین آمار نیز اصفهان از حالت قرمز به وضعیت نارنجی بازگشته و مشاغل گروه دو نیز اجازه فعالیت خواهند داشت.

۴۸ هزار قطعه مرغ در خراسان جنوبی معدوم شد

بیرجند - رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: با توجه به درگیر شدن پنج مرغداری استان به ویروس نیوکاسل، ۴۸ هزار قطعه مرغ معدوم شد.
به‌گزارش ایرنا، قاسم عجم افزود: بیرجند، درمیان، خوسف و سربیشه همواره از شهرستان‌های مستعد آلودگی ویروس نیوکاسل به دلیل تراکم طیور بومی و غیر مجاز هستند که متأسفانه به‌دلیل رعایت نکردن برنامه واکسیناسیون، تعدادی از مرغداری‌ها درگیر این ویروس شدند. وی ادامه داد: از پنج مرغداری درگیر ویروس نیوکاسل ، مرغ های سه مرغداری به‌صورت کامل معدوم و بقیه تلفات بالای ۹۰ درصد را تجربه کردند که به غیر از ۴۸ هزار معدوم‌سازی شاهد تلفات ۱۵ هزار قطعه مرغ در مرغداری‌های استان بودیم. عجم با بیان اینکه هیچگونه کمبودی در تأمین واکسن مورد نیاز مرغداران در استان نیست، اظهار داشت: در ارتباط با کمبود ۲ ماه گذشته هم واکسن قابل تغییر با دیگر واکسن‌ها بود. وی اصلی درگیری مرغداری‌ها به این ویروس را  استفاده نکردن از واکسن بموقع عنوان کرد و گفت: گرانی نهاده‌ها باعث شد که مرغداران با استفاده نکردن واکسن بخواهند هزینه‌ها را کاهش دهند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7507/11/562029/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها