اخبــــار



مجید انصاری: دستگاه‌های اطلاعاتی نیم‌نگاهی به «سوپرانقلابی‌ها» داشته باشند

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، ضمن قدرشناسی نسبت به فداکاری‌های نیروهای اطلاعاتی در 40 سال گذشته، خواستار توجه بیشتر دستگاه‌های اطلاعاتی به شکاف‌های نفوذ یا ناکارآمدی روش‌ها و ناهماهنگی این دستگاه‌ها شد و درعین حال از آنان خواست که حداقل نیم نگاهی هم به «سوپرانقلابی‌ها» داشته باشند. به گزارش ایرنا، انصاری با اشاره به حوادث تروریستی سال‌های اخیر مانند ترور دانشمندان هسته‌ای تا حمله داعش به مجلس و نیز دستبرد عوامل نفوذی بیگانه به اسناد طبقه‌بندی، تأکید کرد: این‌گونه حوادث نشان می‌دهد دشمنان ما روی این مسأله سرمایه‌گذاری سنگینی کرده‌اند و ساختارها و نگاه امنیتی کشور دارای شکاف‌های نفوذ یا ناکارآمدی روش‌ها و ناهماهنگی دستگاه‌ها هستند و دشمن از این نقاط ضعف برای ضربه زدن استفاده می‌کند. این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، نفوذ را مسأله‌ای مغفول مانده در نظام امنیتی کشور توصیف کرد، درحالی که به گفته وی، ما در اوایل انقلاب از جریان نفوذ، بیشترین ضربه‌ها را خورده‌ایم و تروریست‌های نفوذی منافقین بهترین سرمایه‌های انسانی و ملی ما را به شهادت رساندند. انصاری، تمرکز روی برخی اختلاف‌نظرهای سیاسی داخلی، ساده‌انگاری نسبت به جریانات نفوذ خارجی یا عوامل نفوذی کشف نشده منافقین و سایر جریان‌های ضدانقلاب، سطحی‌نگری در گزینش و به‌کارگیری و استخدام نیرو در مراکز حساس را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که باید مورد توجه خاص و تجدیدنظر در برنامه‌ریزی‌های اطلاعاتی و امنیتی دستگاه‌های ذیربط قرار گیرد. او همچنین از برخی اقدامات سیاسی و رسانه‌ای داخل کشور پس از ترور شهید محسن فخری‌زاده ابراز تعجب و تأسف و تصریح کرد: ساده‌انگاری است که تصور کنیم آمران و عاملان این جنایت هولناک برای مراحل بعد از انجام ترور برنامه‌ریزی نکرده باشند. انصاری با بیان اینکه بلافاصله بعد از حادثه ترور، جریانی مرموز سعی کرد آن را نتیجه مذاکرات و نتیجه برجام معرفی کند، اظهارکرد: در قم برخی تجمع کرده یا در تهران عده‌ای جلوی وزارت خارجه تجمع کردند و علیه دستگاه توانا و در خط مقدم مبارزه با صهیونیست شعار دادند. در برخی نطق‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی حملات شدید و عجیب علیه خدمتگزاران و دستگاه‌های نظام فریادها به آسمان رفت. متأسفانه در برخی تحلیل‌ها و برنامه‌های صدا و سیما نیز از همین رویه استفاده شد. او با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین فرض، علت این رفتارها غلیان احساسات همراه با کوته‌نظری و تسویه‌حساب‌های سیاسی و جناحی یا اهداف انتخاباتی است،گفت: به اعتقاد من مأموریت بخشی از نیروهای نفوذ به عنوان مکمل حلقه ترور سامان‌دهندگان این جریان، اسرائیلی است و پشت صحنه با فضاسازی رسانه‌ای و القای تحلیل‌های هماهنگ با اهداف ترور و با سوار شدن بر موج تأثر عمومی و استفاده از زمینه‌های تفرقه‌آمیز پیش‌ساخته، عده‌ای از افراد ساده‌لوح و بی‌غرض را عامل اجرای نیات خود می‌کنند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه چگونه می‌توان از کنار هماهنگی کامل ترامپ و رژیم صهیونیستی با جریان به ظاهر انقلابی، در حمله به برجام گذشت، گفت: دستگاه‌های اطلاعاتی کشور برای پیدا کردن سرخط حادثه ترور و حوادث پیشین، باید حداقل نیم‌نگاهی هم به افراد به ظاهر «سوپرانقلابی» یا مراکز تبلیغی و رسانه‌ای و سازمان‌دهندگان برخی اقدامات عملی خودسر داشته باشند.

واکنش عربستان به ترور دانشمند ایرانی

عربستان سعودی به ترور دانشمند صنایع دفاعی کشورمان واکنش نشان داد. به گزارش ایسنا، عبدالله المعلمی نماینده دائم عربستان در سازمان ملل با اشاره به ترور محسن فخری‌زاده گفت: ما به‌طور مطلق سیاست ترور را تأیید نمی‌کنیم و از دست رفتن یک دانشمند مسلمان را خسارتی برای تمام امت اسلامی می‌دانیم. ما همزمان خواهان عدم تشدید تنش و واکنش‌های احساسی هستیم زیرا این امور به نتایج مثبت نمی‌انجامد. وی در عین حال مدعی شد: ما همچنین از ایران می‌خواهیم که حسن نیت خود در برنامه هسته‌ای را اثبات کند تا دانشمندان و شهروندان ایران در معرض خطر قرار نگیرند. بنابراین ضروری است که ایران اهداف خود از برنامه هسته‌ای را مشخص کند و تسلیم خواسته‌های بین‌المللی در این امر باشد. المعلمی در پاسخ به این سؤال که برخی‌ها می‌گویند این عملیات نتیجه نشست محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در شهر نیوم بوده است گفت: همان‌طور که وزیر خارجه سعودی گفت این نشست اصلاً برگزار نشد و این اخبار صحت ندارد. نماینده عربستان سعودی درباره چشم‌انداز مناسبات منطقه‌ای بعد‌ از روی کار آمدن «بایدن» گفت: «همه ما خواهان عادی شدن امور و کاهش تنش و ایجاد همکاری و روابط بر اساس حسن همجواری و احترام متقابل و عدم دخالت در امور دیگران هستیم. این فقط خواسته بایدن نیست این خواسته ما هم هست اما این امر نیازمند این است که همه طرف‌ها رغبت داشته باشند.»

موگرینی: اتحادیه اروپا می‌تواند کاری کند که برجام دوباره جان بگیرد

مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشستی تصریح کرد که اتحادیه اروپا می‌تواند کاری کند که برجام بار دیگر جان بگیرد. به گزارش ایسنا، فدریکا موگرینی با اشاره به سختی دوران مذاکرات هسته‌ای گفت: بخش سخت ماجرا آنجایی بود که ترامپ تصمیم به ترک برجام گرفت. این برای من موقعیتی برای آزمایش خودمختاری راهبردی اروپا بود. آیا ما می‌توانستیم بر سر چیزی که بخشی از منافع اساسی اتحادیه اروپا بود، اتحاد خود را حفظ کنیم؛ توافق را زنده نگه داریم تا دولت بعدی یک روزی به آن بازگردد؟ آیا می‌توانستیم توافق را با ایران، سازمان ملل، روسیه، چین (کسانی که در آن زمان با آنها مشکل دیگری داشتیم) زنده نگه داریم؟ این آزمایشی برای من بود که ببینم آیا اروپا می‌تواند تحت فشارهای شدید واشنگتن، خودمختاری خود را حفظ کند یا نه. وی گفت: برجام در شرایط خوبی نیست اما همچنان زنده است و می‌تواند بار دیگر به طور کامل جان بگیرد. مطمئنم که جوزپ بورل (مسئول سیاست خارجی کنونی اتحادیه اروپا) در حال کار روی این مسأله است. این زمانی حیاتی است تا برای کمک کردن به ایرانی‌ها و امریکایی‌ها آماده باشیم تا آنها در ماه‌های آتی پیروی کامل از توافق را از سر بگیرند. موگرینی افزود: من مطمئنم که اتحادیه اروپا همان طور که مذاکرات را آغاز کرد، آن را به سرانجام رساند و به طریقی آن را زنده نگه داشت، حال نیز می‌تواند پیروی کامل از این توافق را احیا کند.

تأکید غریب آبادی بر مسئولیت آژانس در قبال ایران

کاظم غریب آبادی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ آژانس در برابر کشوری که پذیرای بیشترین بازرسی‌ها است و شفاف‌ترین برنامه هسته‌ای را دارد، اما دانشمندانش در معرض تهدید ترور قرار دارند یا ترور می‌شوند و تأسیسات هسته‌ای آن هم در معرض تعرض قرار دارند یا مورد خرابکاری قرار می‌گیرند، مسئولیت فوری و اساسی دارد. غریب آبادی این واکنش را پس از اظهارات رافائل گروسی مدیرکل آژانس مبنی بر اینکه هیچ کس و از جمله ایران از کاهش یا محدودیت بازرسی‌ها بهره‌ای نمی‌برد، نشان داد. در پی اقدام مجلس شورای اسلامی ایران برای تصویب طرحی جهت توقف اجرای پروتکل الحاقی، مدیر کل آژانس در یک کنفرانس خبری گفته بود که «کاهش در همکاری‌هایی که ما با ایران انجام می‌دهیم، محدودسازی یا مانع‌تراشی در آنها سودی نصیب هیچ‌کس و اول از همه خود ایران نخواهد کرد». نماینده ایران در آژانس در همین خصوص در صفحه توئیترش نوشت: «از آژانس در وهله اول انتظار می‌رود که به‌طور شفاف موضع خود را در ارتباط با اقدام تروریستی (شهادت شهید فخری زاده) اعلام کرده و قویاً این عمل را محکوم کند». نمایندگان مجلس شورای جمهوری اسلامی ایران یکشنبه گذشته با ۲۳۲ رأی موافق دو فوریت طرح اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را به تصویب رساندند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7506/2/561949/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها