سخنگوی وزارت خارجه در واکنش به ادعاهای مطرح شده مبنی بر ارتباط واقعه تروریستی اخیر با برجام مطرح کرد

شهید فخری‌زاده در مباحث برجام جزو کمک‌کنندگان اصلی پشت صحنه بود




سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران پاسخ خود را متناسب و با حداکثر درد به آمران، طراحان و عاملان ترور شهید فخری‌زاده خواهد داد. سعید خطیب‌زاده در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی، درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند صنایع دفاعی کشورمان به برجام مرتبط بوده است، گفت: ما بارها در پشت درهای بسته نکات را گفتیم و دو ماه ساکت می‌شوند دوباره برمی‌گردند و از برخی تریبون‌ها استفاده نادرست می‌کنند. وقتی که اینها مشغول گفتن این مباحث نادرست هستند و خودشان هم می‌دانند نادرست است، وزارت خارجه و فرزندان این ملت در فضای بین‌المللی و در سخت‌ترین جبهه‌ها در خارج مبارزه و منافع ملی را حفاظت می‌کنند.
به گزارش ایسنا،  خطیب‌زاده به نقش فخری‌زاده برای کمک به دولت در مسیر دستیابی به برجام اشاره کرد و افزود: شهید فخری‌زاده در مباحث برجام جزو کمک‌کنندگان اصلی پشت صحنه بود و تمام عزیزانی که در وزارت دفاع و نهادهای دیگر و در ساختارهای حاکمیتی هستند نقش بی‌بدیل ایشان را در این فضا می‌دانند. متأسفانه برخی ادعاها گفته می‌شود که معلوم نیست سر آن کجاست و برخی از منبع مستقیم اسرائیلی نقل قول می‌شود و این در حالی است که آن رژیم مسئولیت مستقیم ترور را دارد در رسانه ملی ما و در زبان و ادبیات برخی از خبرنگاران ما به‌عنوان یک سؤال بازتاب داده می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه درباره تأثیر بازرسی‌های آژانس بر شناسایی و ترور شهید فخری‌زاده گفت: واقعاً هر چقدر پاسخ به ادعاها داده می‌شود قرار نیست کسی بشنود. شهید فخری‌زاده در سال‌های میانی دهه ۸۰ شمسی در برخی ادعاهای گروهک منحط منافقین و بعد اطلاعاتی که اسرائیل به سازمان ملل و آژانس داد اسم ایشان برده شد و بعد در قطعنامه ۱۷۴۷ اسم ایشان در لیست تحریم رفت و از آن موقع اسمشان در این فهرست بود همراه با اسم بسیاری از شخصیت‌های ما که تحریم شدند و اتفاقاً بعد از برجام همه اینها از لیست تحریم درآمدند هر چند رژیم ترامپ برخی مفاخر ما را در این لیست گذاشت. سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره دعوت برخی کشورهای اروپایی از ایران برای خویشتنداری در پی ترور شهید فخری‌زاده گفت: جمهوری اسلامی ایران همان‌طور که گفته شده و سیاست قطعی ماست، پاسخ خودش را به آمران و عاملان خواهد داد، متناسب، مستقل و با حداکثر درد برای آنهایی که این کار را صورت دادند. انتظار داریم هر چه زودتر موضع درست اتخاذ شود. خطیب‌زاده همچنین درباره واکنش‌ها به واقعه تروریستی اخیر گفت: در شهادت دکتر فخری‌زاده حجم بالای محکومیت را از کشورهای مختلف در حوزه‌های جغرافیایی دریافت کردیم. در حوزه خلیج فارس جز یک کشور بقیه محکوم کردند. برخی با کلمات جدی محکوم و در تماس‌های تلفنی برخی بسیار با شدت این اقدام را محکوم کردند. در حوزه کشورهای همسایه و متحدان ایران حتی کسانی که متحد ایران نبودند هم این رویداد را محکوم کردند. البته همان‌طور که وزیر خارجه گفت برخی از کشورهایی که داعیه داران حقوق بشر هستند انتظار می‌رفت جدی‌تر محکوم کنند ولی طبیعی است یک سر این داستان به برخی سیاست‌های مورد حمایت خود آنها برگشته است و ضمن اینکه نمی‌توانند محکوم نکنند در عین حال از برخی کلمات استفاده کردند که مورد انتقاد ما بود در باب دعوت به خویشتنداری که از نظر ما دعوت کمتر از انتظار است.
بازداشت دیپلمات ایرانی مشروعیت ندارد
سخنگوی وزارت خارجه درباره وضعیت اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی که در حال حاضر در بلژیک در بازداشت به سر می‌برد نیز گفت: درباره دیپلمات ما از همان اول گفتیم اساساً دادگاه و این پروسه قضایی که شروع شده به خاطر مصونیت دولت‌ها و دیپلماتیک غیرقانونی است و مشروعیت ندارد و به رسمیت نمی‌شناسیم. به مسیری که وکیل ایشان در بلژیک طی می‌کند، احترام می‌‌گذاریم. خطیب‌زاده افزود: از جهت شکلی و ماهوی این مسیر و این پروسه کاملاً غیرقانونی و غیرمشروع است ولذا به رسمیت نمی‌شناسیم. تا الان دادستانی آنجا درخواستی برای صدور حکم داشته که دادگاه حکمی را صادر نکرده و امیدواریم دادگاه عدم صلاحیت خود را به رسمیت بشناسد.
قوه قضائیه درباره حکم خانم زاغری حرف اول و آخر را می‌زند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره تبادل‌های صورت گرفته و اینکه آیا امکان دارد اقدامات مشابهی درباره نازنین زاغری صورت بگیرد؟ گفت: در تمامی این موارد قوه قضائیه حرف اول و آخر را می‌زند. بسیاری از اینها محکومانی هستند که در دادگاه صالحه مراحل قضایی آنها طی شده است و در تصمیم مستقل قاضی و دادگاه این تبادل‌ها صورت می‌گیرد. او همچنین افزود: خانم زاغری حکم قاضی از دادگاه صالحه را دارد و مسیر قانونی و قضایی خود را طی می‌کند و قوه قضائیه باید در این خصوص پاسخگو باشد.
خطیب زاده در مورد ادعای برخی از رسانه های عربی مبنی بر اینکه یک فرمانده سپاه ایران در مرز عراق و سوریه به شهادت رسیده است، اظهار کرد: ما گزارشی از این موضوع دریافت نکرده ایم و به نظر می رسد که بیشتر خبرسازی باشد و باید سخنگوی ستاد کل نیروهای مسلح در این خصوص اظهار نظر کنند و ما هیچ خبری در این خصوص به صورت موثق دریافت نکرده ایم.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7506/2/561946/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها