سخنگوی دولت:

وزارت اطلاعات درباره ترور فخری‌زاده هشدار داده بود



گروه سیاسی/ «محل وقوع ترور شهید محسن فخری‌زاده پیش‌بینی شده و اطلاع‌رسانی هشدار از سوی وزارت اطلاعات انجام شده بود.» این پاسخ سخنگوی دولت به کسانی است که پس‌ از ترور اخیر، انتقادات خود را به‌ سمت وزارت اطلاعات و ایضاً دولت نشانه رفتند. علی ربیعی روز گذشته در ویدیوکنفرانس خبری خود هم هرگونه مصاحبه شهید فخری‌زاده با آمانو یا بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را رد کرد و هم در پاسخ به کسانی که ادعا می‌کنند پاسخ ندادن دولت به جسارت‌های دشمنان آنان را جری کرده است، تأکید کرد که «بعد از پایان بررسی همه ابعاد و جنبه‌های حوادث اخیر، اقدامات تنبیهی مقتضی را علیه عاملان ارتکاب جرایم در چارچوبی متناسب و در زمان و مکانی درست و به نحوی انجام خواهیم که اطمینان پیدا کنیم به سیاست ما مبنی بر عدم بازی در زمین دشمنان آسیب نخواهد زد.»
به‌گزارش ایرنا، ربیعی در این نشست، بهم زدن آرامش روانی جامعه، ناامید کردن مردم برای عقب راندن فشار حداکثری، ایجاد سردرگمی در استراتژی ایران و واداشتن به بازی در زمین دشمن و در نهایت برهم زدن امنیت منطقه را از اهداف این ترور عنوان کرد. دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری، با اشاره به اینکه خلاف ادعای رسانه‌های خارجی در مورد ترور شهید محسن فخری‌زاده، سازمان‌های تروریستی و جاسوسی با‌ وجود ادعاهای زیاد خود، زیر پوشش ما قرار داشتند و محل وقوع ترور پیش‌بینی شده بود، اظهارکرد: با کمی دقت و رعایت پروتکل‌های حفاظتی می‌توانستیم این جنایت را ناکام بگذاریم، در همین حال دستگاه‌های امنیتی چون همیشه برای بهبود هرچه بیشتر رویه‌های خود و اطمینان از تکرار نشدن این اتفاقات ناگوار تمام تلاش خود را به‌کار خواهند گرفت. خبرنگاری از ربیعی درباره ادعای ارتباط این ترور با دیدار شهید محسن فخری‌زاده و آمانو و نیز مقصر جلوه دادن دولت و دستگاه‌های امنیتی پرسید.
سخنگوی دولت با بیان اینکه عادت کرده‌ایم که عده‌ای همواره از آب گل‌آلود برای منافع جناحی و سیاسی خودشان ماهی می‌گیرند، اظهارکرد: سوار شدن بر درد و رنج مردم و مصادره از داغ‌های ملی روش خوبی نیست و مشخص نیست عده‌ای به چه‌ قیمتی می‌خواهند از مصالح ملی، شخصیت‌ها و شهدای ملی، از این نمد کلاهی بدوزند.
او ادعای مصاحبه آمانو با شهید فخری‌زاده را یک دروغ مسلم دانست و تصریح کرد: شهید فخری‌زاده از ابتدای دهه هشتاد، در جریان مذاکرات هسته‌ای با کشورهای اروپایی بوده است، قطعاً باید از آغشته کردن نام آنان به تهمت و انگیزه‌های سیاسی اجتناب کنیم و ما هم نگران این‌گونه رفتارها هستیم چرا که نوعی جفا در حق آنان است.
ربیعی اتهام زنی به وزارت اطلاعات و دولت را نیز ناشی از نبود دانش و آگاهی از جزئیات این رویداد دانست و گفت: آنچه مسلم است مسئولان ارشد هم در جریان قرار گرفته‌اند. وزارت اطلاعات وظیفه خود را در زمینه اشراف در اصل قضیه ترور و اطلاع‌رسانی هشدار قبل از حادثه انجام داده است. ولی به‌هرحال همواره این احتمال وجود دارد که برخی جوانب و پروتکل‌های حفاظتی با دقتی که انتظار می‌رود رعایت نشده باشد.
دولت وارد بازی سیاسی نمی‌شود
خبرنگار دیگری درباره اظهارات جنجالی یک نماینده مبنی بر بازجویی از اعضای دولت پس از 1400 پرسید که ربیعی در این باره نیز گفت: تصمیم همه ما در دولت و تأکید رئیس‌جمهوری این است که وارد بازی‌های سیاسی بیهوده نشویم.
او با بیان اینکه امروز مسأله دولت، عبور سالم مردم رنج کشیده از فشارهای این جنگ اقتصادی ظالمانه است، اضافه کرد: حق نداریم افکار و روان جامعه را به هم بریزیم، اما متأسفانه شاهد تکرار برخی الفاظ ناشایست درباره معتمدین مردم و حتی مقامات ارشد کشور هم هستیم (که البته) ارزش والای افرادی مانند آقای ظریف خدشه‌دار نخواهد شد.
سخنگوی دولت ادامه داد: عده‌ای فاصله بین نقد و انتقاد و تهمت و دروغ را نمی‌دانند، آثار حکومتداری در مردم را دریافت نمی‌کنند و فضیلت و اخلاق در جامعه را در گفتار رعایت نمی‌کنند.
در پاسخ به تروریسم، در زمین دشمن بازی نمی‌کنیم
خبرنگاری مطرح کرد که «یکی از اهداف ترور شهید فخری‌زاده، مانع تراشی برای رابطه بین ایران و دولت جدید امریکا است.»
ربیعی با اشاره به اینکه می‌دانستیم با وقوع تغییرات سیاسی در واشنگتن و باز شدن روزنه‌ای به روی تنش‌زدایی و عادی‌سازی رفتار امریکا، افراد، گروه‌ها و رژیم‌هایی هستند که از چنین تغییرات مثبتی برای صلح و امنیت جهانی نگرانند، تصریح کرد: (اما ما در پاسخ به این اقدامات) علاوه بر اینکه آنان را به مجازاتی که سزاوار آن هستند می‌رسانیم، همچنین آنان را در رسیدن به این هدف جنگ‌طلبانه و تروریستی هم ناامید خواهیم کرد.
دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهوری درباره ابعاد پاسخ ایران، با اشاره به اینکه ما در حال بررسی ابعاد مسأله هستیم و مسیر درست خود را خواهیم رفت، ادامه داد: آنچه مسلم است، کسانی که مرتکب این ترور و جنایت شدند، مطمئن باشند که تاوان آن را خواهند پرداخت اما در مکان، زمان و به شیوه‌ای که ما انتخاب می‌کنیم. مطمئناً پاسخ قاطع و مجازات سنگین در انتظار تروریست‌ها است.
ربیعی اشاره مسئولان به اجتناب از تشدید تنش و افتادن در دام دشمنان را یک استراتژی کلی و همیشگی دانست و افزود: در اصل مجازات کسی تردید ندارد. اینکه در زمین دشمن بازی نکردن را با پاسخ ندادن به متجاوزان، مقایسه و تعبیر کنیم، اشتباه و تفسیر غلطی است. پاسخ باید همه‌جانبه باشد تا هم اهداف دولت تروریسم را خنثی کند و هم به حملات آنان پاسخ داده شود.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7506/2/561944/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها