به نام تاریخ




12 آذر
تولدها
فرهاد ناظرزاده کرمانی: پژوهشگر هنرهای نمایشی و تئاتر سال 1326 در چنین روزی به دنیا آمد. فرهاد ناظرزاده کرمانی فرزند احمد ناظرزاده کرمانی استاد ادبیات فارسی و نویسنده بود و او هم راه پدرش را ادامه داد و البته همزمان با تحصیل در رشته ادبیات در دانشگاه تهران در دانشکده هنرهای دراماتیک در رشته تئاتر تحصیل کرد. ناظرزاده کرمانی در سال‌های فعالیتش نمایشنامه‌هایی مانند «کنار شیر آتش‌نشانی»، «نی لبک و بهمن» و «افق در استانبول» را نوشته و نمایشنامه‌هایی مانند «جنایت در کلیسا» را ترجمه کرده و با تدریس در دانشگاه استاد بسیاری از هنرمندان امروز تئاتر و سینما مانند اصغر فرهادی، حمید فرخ‌نژاد، پانته آ بهرام و جلال تهرانی بوده است. «پیش درآمدی بر شناخت هنرهای نمایشی در مصر»، «سبک‌های اجرایی در تئاتر معاصر جهان» و «نمادگرایی در ادبیات نمایشی» هم از آثار پژوهشی اوست.
کوروش یغمایی: آهنگساز، نوازنده و خواننده ایرانی سال 1325 در چنین روزی به دنیا آمد. کوروش یغمایی از کودکی سنتور را یاد گرفت و پس از مدتی نواختن گیتار را آغاز کرد و آنقدر در نواختن این ساز پیشرفت کرد که به او لقب «پنجه طلایی» دادند. از 18 سالگی یک گروه راک تشکیل داد و همزمان مدیر گروه راک دانشگاه ملی شد که در آن در رشته جامعه شناسی تحصیل می‌کرد. در همان زمان آهنگسازی روی چند شعر از همکلاسی‌اش مهدی اخوان لنگرودی را آغاز کرد که ترانه «گل‌یخ» و «حجم خالی» مربوط به همان دوران است. «گل یخ» بسیار محبوب شد و در خارج از ایران هم بازتاب زیادی داشت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی یغمایی مدتی فعالیت نکرد تا سال 1375 که آلبوم «سیب نقره ای» از او منتشر شد و پس از آن هم آلبوم‌های «ماه و پلنگ»، «کابوس» و «تفنگ دسته نقره» با آهنگسازی و صدای یغمایی عرضه شد. کارشناسان موسیقی کوروش یغمایی را بنیانگذار موسیقی راک در ایران می‌دانند.
   شیدای گراشی شاعر، ناصر فرهودی صدابردار، نصرالله رادش بازیگر، حجت اشرف‌زاده خواننده، ماریا کالاس خواننده یونانی، آن بچت نویسنده امریکایی، ژرژ سورا نقاش فرانسوی، یدالله گودرزی سازنده ساز، رامین جزایری سازنده ساز، عباس رضایی شاعر، محمدعلی شکیبایی شاعر و عباس محمدی شاعر هم متولد امروز هستند.
درگذشت‌ها
بهرام صادقی: نویسنده معاصر ایرانی سال 1363 در چنین روزی درگذشت. بهرام صادقی متولد 1315 بود و در دوران دبیرستان با آشنایی با کسانی چون منوچهر بدیعی و محمد حقوقی جدی‌تر علاقه‌اش را به ادبیات دنبال کرد و کم کم اشعارش در مجله‌های آن زمان منتشر شد. پس‌ از قبولی در رشته پزشکی شروع به نوشتن داستان کرد که داستان‌هایش در مجله‌های ادبی منتشر می‌شدند و اولین داستان کوتاهش در 20 سالگی منتشر شد. «سنگر و قمقمه‌های خالی» مجموعه داستانی است که سال 1349 از او منتشر شد و پس‌ از آن داستان بلند «ملکوت» که سال 1353 چاپ شد بهرام صادقی را به‌عنوان یکی از نویسندگان مطرح دوران خودش معرفی کرد. صادقی پس‌ از 30 سالگی کمتر نوشت و چند داستان پراکنده از او در این سال‌ها باقی ماند.
رومن گاری: نویسنده فرانسوی که با کتاب «خداحافظ گری کوپر» او را می‌شناسید سال 1980 درگذشت. رومن گاری متولد 1914 بود و پس‌ از تحصیل در رشته حقوق و شرکت کردن در جنگ جهانی دوم به‌عنوان خلبان، سال 1945 نخستین رمانش را با نام «تربیت اروپایی» نوشت و منتشر کرد و برایش جایزه منتقدین فرانسه را برد. پس‌ از جنگ جهانی دوم به‌عنوان دیپلمات و بعد سخنگوی هیأت نمایندگان فرانسوی سازمان مشغول به کار شد اما نویسندگی را کنار نگذاشت و سال 1956 رمانش با نام «ریشه‌های آسمان» منتشر و برنده جایزه گنکور شد. او در دوران کار سیاسی‌اش 12 رمان نوشت اما بسیاری از کارهایش با نام مستعار امیل آژار منتشر می‌شدند. «لیدی ال»، «میعاد در سپیده دم» و «به افتخار پپیشتازان سرافرازمان» دیگر آثارش هستند و سال 1965 «خداخافظ گری کوپر» را منتشر کرد. «زندگی در پیش رو» دومین جایزه گنکور را برایش همراه داشت و پس‌ از آن هم «شاه سلیمان»، «بادبادک ها»، «مردی با کبوتر»، «ستاره باز» و «پرنده‌ها می‌روند در پرو می‌میرند» را نوشت و منتشر کرد. فیلمنامه‌های «طولانی‌ترین روز» و «قتل» هم از آثار رومن گاری است که «قتل» با بازی همسرش توسط خودش کارگردانی شد.
   سالروز درگذشت محمد مختاری نویسنده، نصرت‌الله کریمی کارگردان و بازیگر، یوهان فردریش آگریکولا آهنگساز آلمانی، مارکی دوساد نویسنده فرانسوی، نامق کمال شاعر عثمانی، ادمون روستان نویسنده فرانسوی، ونسان دندی آهنگساز فرانسوی، خوسه ماریا آرگداس نویسنده پرویی، فیلیپ لارکین شاعر انگلیسی و آرون گوپلند آهنگساز امریکایی هم امروز است.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7506/16/561917/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها