حسن ناهید همچنان در بیمارستان بستری است




ندا سیجانی
خبر‌نگار‌
حسن ناهید نوازنده پیشکسوت ساز نی همچنان در بیمارستان بستری است، تقریباً یک هفته است که این هنرمند به‌ دلیل عارضه قلبی به بیمارستان تهرانپارس منتقل شده و همچنان در بخش مراقبت‌های ویژه بستری است. احمد ناهید فرزند این هنرمند در گفت‌و‌گویی کوتاه با «ایران» حال پدر را مساعد اعلام کرد و بیان داشت: «پدرم همچنان در آی‌سی‌یو بستری است و به‌ دلیل ضعف جسمانی امکان انتقال به بخش وجود ندارد تا پزشک معالج دستورهای لازم را صادر کنند چرا که درحال حاضر قادر به خوردن غذا نیست البته طبق گفته پزشک این مشکلات قابل برگشت و رفع شدن است اما شکر خدا پدر در هوشیاری کامل است.»
 حسن ناهید یکی از حرفه‌ای‌ترین نوازندگان نی ایران است، هنرمندی که توانست ساز نی را در ارکسترهای موسیقی ایرانی و ارکستر موسیقی ملی بنوازد. او نخستین کسی است که پرده‌های نی را با نت موسیقایی تطبیق داد و باعث تسهیل و تسریع در روند آموزش این ساز شد.
حسن ناهید 12 تیرماه به سال ۱۳۲۲ در کرمان متولد شد و از ۱۰ سالگی به موسیقی علاقه‌مند بود و برخلاف برخی از هنرمندان که خانواده مشوق و علاقه‌مند به هنر موسیقی هستند او از این شانس بی‌بهره بود و همین امر سبب شد راه‌های سختی را برای رسیدن به اهدافش طی کند. حسن ناهید در مورد خودش گفته بود: «پدرم ارتشی بود وعقاید مذهبی هم داشت، همین افکارمانع ازآن بود که اجازه بدهد به‌ دنبال موسیقی بروم و بشدت مخالفت می‌کرد اما من به‌ صورت پنهانی و دور از چشم پدرراه خود را ادامه دادم؛  یک بارکه ساز نی را دردست من دید، گرفت و آن را شکست! هرگاه صدای سازاستاد کسایی رامی شنیدم آن را در ذهن حفظ می‌کردم و به خانه می‌آمدم و زیر دو- سه لحاف(که صدا بیرون نرود) آرام آرام تمرین می‌کردم و...» اما با آمدن به تهران مسیرزندگی او تغییر کرد و توانست با کمک حسین دهلوی که مدت زمانی درمحضر او شاگردی می‌کرد، اتفاق‌های بزرگی در زندگی اش رقم بزند و درهمان دوره در۱۳ارکستر سازمی نواخت، این فعالیت با هنرمندانی همچون اسدالله ملک، فرامرز پایور، فرهنگ شریف، لطف‌الله مجد و... و حضور در ارکسترهای بزرگ ادامه داشت اما چند سالی است به‌ دلیل بیماری قلبی و ایمپلنت دندان دیگرقادر به نوازندگی نبوده و روزهای بسیاری را به تدریس موسیقی می‌گذراند، اگر چه همچنان دلتنگ آن روزگاری است که در کنار یاران و دوستان خود آثار ماندگاری چون «شب نیشابور» (فرامرز پایور)، «وطن من» (پرویز مشکاتیان) و «گلپونه ها» (حسین پرنیا) را می‌نواخت.
حسن ناهید نزدیک به 60 سال از عمر خود را صرف هنرموسیقی کرده و نوای سحرآمیز این نوازنده همچنان هرشنونده‌ را مسحور خود می‌کند. او پیش‌تر در گفت‌و‌گو با ایران بیان داشت:«آرزو دارم موسیقی در این مملکت روز‌ به‌ روز پیشرفت کند و ما هم تا آنجا که از دستمان بر می‌آید کمک کنیم تا بتوانیم فرهنگ خودمان را به جهانیان بشناسانیم، فرهنگی که عاشق آن هستم.»



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7506/15/561903/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها