به نام تاریخ



10 آذر
تولدها
مارک تواین: نویسنده امریکایی «ماجراهای تام سایر» و «ماجراهای هاکلبری فین» سال 1835 در چنین روزی به دنیا آمد. مارک تواین با نام اصلی سمیوئل لنگهورن کلمنز پس‌ از مرگ پدرش و در 12 سالگی مجبور به پادویی در چاپخانه‌های محلی شد و پس‌از آن حروفچین و چاپچی شد. این کار را در نیویورک هم ادامه داد و پس‌از آن از سال 1857 تا 1864 و در سفری که با کشتی‌های بخار به می‌سی‌سی‌پی داشت شروع به نوشتن مقاله‌های طنز برای مجله‌ها کرد. نام مارک تواین را هم از ناخدای یک کشتی گرفت. نوشتن کتاب را از سال 1875 آغاز کرد و «عصر طلایی» اولین کتابش بود؛ پس‌از آن و در سال 1876 «ماجراهای تام سایر» را منتشر کرد که بسیار هم مورد توجه قرار گرفت. «شاهزاده و گدا» و «ماجراهای هاکلبری فین»، «یک یانکی اهل کنتیکت در دربار شاه آرتور»، «تراژدی ویلسون کله پوک»، «خاطرات شخصی ژان دارک» و «بیگانه مرموز» دیگر داستان‌های تواین بود که منتشر شدند. او سال 1910 درگذشت.
ریدلی اسکات: کارگردان انگلیسی سال 1937 به دنیا آمد. ریدلی اسکات کارش را با ساخت فیلم‌های کوتاه آغاز کرد و پس از کار در شبکه بی‌بی‌سی و کارگردانی سریال محبوب «ZZ car» در سال 1977 و با ساخت فیلم «دوئلیست ها» وارد سینما شد؛ فیلمی که در جشنواره فیلم کن مورد توجه قرار گرفت و جایزه هیأت داوران را هم به‌دست آورد. پس‌از آن فیلم‌های «بیگانه»، «بلید رانر»، «افسانه» و «باران سیاه» را ساخت و سال 1991 با «تلما و لوییز» بیشتر مورد توجه قرار گرفت و نامزد بهترین کارگردانی در اسکار شد؛ چند سالی کارگردانی را کنار گذاشت و از سال 1996 با ساخت چند فیلم اکشن و تجاری مانند «طوفان سفید» کارش را ادامه داد و بالاخره در سال 2000 فیلم «گلادیاتور» را کارگردانی کرد که همچنان بهترین اثر کارنامه اسکات است، فیلمی که در 12 رشته نامزد اسکار شد. «هانیبال» و «سقوط بلک هوک» فیلم‌های بعدی اسکات بودند که فروش بسیار خوبی هم داشتند. «قلمرو بهشت»، «یک سال خوب»، «گانگستر امریکایی»، «یک مشت دروغ»، «رابین هود»، «مریخی»، «تمام پول‌های جهان» و «آخرین دوئل» آخرین کارهای اسکات بوده‌اند.
شهلا معززی: نقاش ایرانی سال 1332 در چنین روزی به دنیا آمد. شهلا معززی با وجود علاقه زیاد به نقاشی در فرانسه رشته معماری را خواند و پس از آن در سال 1350 به ایران بازگشت و در همین رشته فعالیت کرد؛ از سال 1364 تصمیم گرفت دوباره علاقه‌اش را به نقاشی دنبال کند و به فرانسه بازگشت تا این هنر را یاد بگیرد. آثار معززی به‌ دلیل اینکه از ادبیات ایران و جهان الهام می‌گیرد مشهور است و او در این سال‌ها تلاش کرده با استفاده از نمادهای خاص و اسطوره‌های شاهنامه آثاری ایرانی خلق کند.
   سالروز تولد مجدالدین کیوانی مترجم، پرویز شهبازی کارگردان، جاناتان سوییفت نویسنده گالیور، دیوید ممت کارگردان امریکایی، ترنس مالیک کارگردان امریکایی، بن استیلر بازیگر و کمدین امریکایی، گائل گارسیا برنال بازیگر مکزیکی، نادر گلچین خواننده، وارطان ساهاکیان مدرس موسیقی، فاطمه سرلک بازیگر و کارگردان، محمدرحیم اخوت داستان‌نویس، ابوالقاسم تقوایی شاعر، عنایت سمیعی شاعر و منتقد، لوئیز ویکتورین اکرمان شاعر فرانسوی، تئودور مومسن روزنامه‌نگار و پژوهشگر آلمانی، ویلیام آدولف بوگرو نقاش فرانسوی، لوسی ماد مونتگومری نویسنده کانادایی،  راجر گلاور نوازنده گیتار انگلیسی هم امروز است.
درگذشت
ابوالفضل زرویی نصرآباد: شاعر و طنزپرداز ایرانی سال 1397 در چنین روزی درگذشت. ابوالفضل زرویی نصرآباد متولد 1348 بود و از جوانی نوشتن در نشریه‌ها و مجله‌ها را آغاز کرد اما آنچه که باعث شهرت او شد نوشتن مطالب طنز با اسم‌های مستعار «ملا نصرالدین»، «چغندرمیرزا»، «ننه قمر»، «میرزا یحیی» و «عبدل» در گل آقا، همشهری، جام جم و... بود. سال 1371 کیومرث صابری فومنی (گل آقا) گفت چشم امیدش در طنزنویسی به ابوالفضل زرویی نصرآباد است. او علاوه بر نوشتن در نشریه‌ها، کتاب‌های «تذکره المقامات»، «افسانه‌های امروزی»، «وقایع نامه طنز ایران»، «بامعرفت‌های عالم»، «رفوزه ها»، «حدیث قند»، «اصل مطلب» و «هزار سال طنز فارسی» را هم نوشت و منتشر کرد. زرویی نصرآباد بنیانگذار بسیاری از رویدادهای طنز مانند نخستین شب شعر طنز ایران، جشنواره طنز دانشجویان و جشنواره بین‌المللی طنز ایران بود و جوایزی مانند سرو بلورین چند دوره جشنواره شعر فجر و جایزه دعبل را به دست آورد.
   اسکار وایلد نویسنده ایرلندی، پل واکر بازیگر امریکایی و فرناندو پسوآ شاعر پرتغالی هم در چنین روزی درگذشتند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7504/16/561783/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها