دیگه چه خبر




تعلل صداوسیما و ادعای مرجعیت رسانه‌ای

   خبر اول اینکه، خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به ادعای اخیر رئیس سازمان صداوسیما مبنی بر اعتماد عمومی نسبت به این رسانه، از نحوه اطلاع‌رسانی صداوسیما در مواجهه با خبرهای مهم انتقاد کرده است. در بخشی از این گزارش با اشاره به خبر حمله ایران به پایگاه امریکایی‌ها در عین‌الاسد عراق آمده: در ایران رسانه‌های بین‌المللی چون پرس‌تی‌وی و العالم بسرعت در متن ماجرا وارد شدند اما مخاطب داخلی تنها با زیرنویس‌های شبکه خبر که بیانیه رسمی سپاه را نشان می‌داد، مواجه و مجبور بودند برای اطلاعات بیشتر به کانال‌های مجازی و رسانه‌های دیگر بروند. این وضعیت تا نزدیک اذان صبح همان روز ادامه داشت تا اینکه شبکه سوم سیما خارج از مأموریت تعریف شده مرسوم خود وارد شد و نیمچه میزگردی برای این ماجرا برپا کرد و تازه بعد از اذان بود که شبکه خبر وارد جریان اطلاع‌رسانی ماجرا شد.مهر نوشته: بعد از شهادت سردار سلیمانی، یکی از فرماندهان نظامی گفت که بعد از حمله به عین‌الاسد، بیانیه سپاه را به صداوسیما داده اما گویا جواب شنیده که مجری نداریم تا فعلاً این بیانیه را بخوانند و به زیرنویس اکتفا کرده‌اند! در این گزارش با اشاره به حادثه جدید یعنی ترور شهید فخری‌زاده آمده: خبرهای این ماجرا تقریباً از حدود ۴ عصر دست به دست می‌گشت. تقریباً یک ساعت بعد از اعلام، شهادت محسن فخری‌زاده برای همگان مسجل شد. سهم شبکه خبر در این میان باز هم انتشار زیرنویس بود که این روال تا ساعت ۱۹ شب ادامه داشت، جالب این‌جا بود که رسانه‌های بین‌المللی صداوسیما چون پرس‌تی‌وی و العالم باز هم بسرعت خود را مهیای این بحران جدید کردند و صحنه را برای مخاطب بین‌المللی خود طوری طراحی کردند که حرفی برای گفتن داشته باشند اما گویا کسی برای مخاطب داخلی فکری نکرده است.به نوشته مهر،در این آشفته بازار خبررسانی در فضای مجازی گویا آنچه برای رسانه ملی اهمیت ندارد، مخاطبی است که باید حفظ شود والا ادعای مرجعیت رسانه‌ای و ادعای اعتماد مردم به رسانه بر اساس نظرسنجی‌ها در همان ادعا می‌ماند.

مقام امریکایی: ترور کار اسرائیل بوده نه ما

  خبر دیگر اینکه، یک مقام امریکایی درباره اقدام تروریستی روز جمعه که به شهادت محسن فخری‌زاده، دانشمند ایرانی منجر شد، مدعی شد: هیچ اطلاعاتی وجود ندارد که نشان دهد امریکا در این اقدام دخالتی داشته است.به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه واشنگتن پست، این مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: تقریباً هیچ تردیدی نیست که اسرائیل پشت این حمله قرار داشته است.بنابر این گزارش، مقامات ارشد ایران پس از وقوع این ترور تأکید کرده‌اند که پاسخ این اقدام جنایتکارانه را بموقع و قاطعانه خواهند داد.

نظر گزینه مشاور امنیت ملی بایدن درباره برجام

  شنیدیم که، گزینه مشاور امنیت ملی «جو بایدن» می‌گوید اگر ایران به تعهداتش بازگردد و با حسن نیت، آماده انجام مذاکرات بعدی باشد بایدن نیز آماده است همان کار را انجام دهد. به گزارش فارس، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی با اشاره به وعده‌های جو بایدن درباره بازگشت به توافق هسته‌ای ایران نوشت، «جیک سالیوان» گزینه تیم بایدن رئیس‌جمهوری احتمالی بعدی امریکا و کسی که در مذاکرات محرمانه با ایران قبل از آغاز مذاکرات منتهی به برجام نقش داشت در سخنرانی خود در دانشگاه مینه سوتا در روز چهارشنبه گذشته گفته:«این کاملاً به ایران بستگی دارد.» وی همچنین گفته:«اگر ایران موافقت کند که به تعهداتی که نقض کرده است بازگردد و آماده پیشبرد مذاکرات با حسن نیت برای توافق‌های بعدی باشد، آقای بایدن هم آماده است همان کار را انجام دهد.» سخنان سالیوان در حالی مطرح می‌شود که دولت امریکا طرفی بوده که برجام را ترک کرده نه ایران.

روسیه: برجام بدون مذاکره هم می‌تواند اجرا شود

  دست آخر اینکه، «میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت، بدون مذاکره‌ جدید، می‌توان «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) را به حالت قبل و شرکت مجدد امریکا در آن بازگرداند. به گزارش ایرنا، اولیانوف در صفحه فیس بوکی خود نوشت: دیپلمات‌ها و تحلیلگران در مورد سیر اوضاع پیرامون ایران در سال ۲۰۲۱ گمانه زنی می‌کنند.اظهارات مقام‌های ایرانی در این مورد قابل توجه است که تصریح می‌کنند امکان بازگشت خودکار و بدون هرگونه مذاکره وضعیت (پیرامون برجام) را به شرایطی که در دوره اوباما قرار داشت، ممکن می‌دانند. به این ترتیب امریکا به اجرای مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت بازمی‌گردد و تحریم‌ها را لغو می‌کند و تهران اجرای کامل برجام را از سر می‌گیرد.پس از آن می‌توان در مورد جوانب دیگر از جمله شرایط برای بازگشت واشنگتن به اجرای معامله هسته‌ای مذاکره کرد. چنین حالتی امکانپذیر است اما حالت‌های دیگر نیز (درباره وضعیت پیرامون برنامه هسته‌ای ایران) امکانپذیر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7504/3/561709/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها