پاسخ به یک اتهام زنی تأسف‌برانگیز با وجود ضرورت اتحاد

شهید فخری زاده با مقامات آژانس دیدار نداشته‌است




گروه سیاسی/   «یکی از مواردی که لازم بود اعلام کنیم ما همه با هم هستیم ترور شهید فخری‌زاده بود»؛ این بخشی از توئیت یک فعال سیاسی است درباره شیوه واکنش نشان دادن به ماجرای ترور که به نسبت قابل توجهی تحقق یافت و در همصدایی ایران برای محکومیت ترور و پاسخ مناسب و بموقع دادن به آن تجلی یافت. با این حال این خواست و ایده‌آل در دو روز گذشته موارد نقضی نیز یافت. جریان محدودی از چهره‌های سیاسی و هواداران‌شان که در تجمع‌‌های حقیقی و موضع‌گیری‌های مجازی خود سعی کردند دو ادعا را پیگیری کنند نخست آنکه این ترور را با هرگونه مذاکره برای حل مسائل خارجی ایران مرتبط کنند و در این فرصت به مخالفت‌های همیشگی‌شان با برجام، مذاکره و ایفای تعهدات بین‌المللی ایران در حوزه هسته‌ای بپردازند و دیگر اینکه با گرفتن انگشت اتهام به سمت دولت روحانی مدعی شوند که مسبب ترور این دانشمند صنایع دفاعی ایران در اختیار قرار دادن اطلاعات مربوط به او در جریان مذاکرات و نیز بازدیدهای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران بوده است.
نخستین بار این ادعا از سوی اکانتی منتسب به جواد کریمی قدوسی نماینده اصولگرای مجلس مطرح شد که مدعی بود «شهید فخری‌زاده در دولت روحانی به اجبار با یوکیا آمانو دبیرکل پیشین آژانس ملاقات داده شده است». با این حال محتوای این توئیت قبل از آنکه با واکنش مقامات رسمی مواجه شود بسرعت از سوی سایت خبری نزدیک به جبهه پایداری تکذیب شد.
علاوه بر آن بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به استعلام علیرضا معزی معاون دفتر رئیس جمهوری درباره ملاقات شهید فخری‌زاده با مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نامه‌ای رسمی پاسخ داد «در خصوص توئیت آقای کریمی قدوسی نماینده محترم مجلس شورای اسلامی به استحضار می‌رساند، شهید عزیز جناب آقای محسن فخری‌زاده هیچ‌گاه در هیچ ملاقاتی چه با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با هیچ بازرس و مقامی از آژانس دیدار، مصاحبه، ملاقات و مذاکره نداشته است و بدین وسیله به اطلاع می‌رساند محتوای توئیت مورد اشاره به‌هیچ وجه صحت ندارد.» پس‌ از این پاسخ، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس جمهوری با انتشار تکذیبیه کمالوندی در توئیتی نوشته است: «دروغ بستن بی‌پروا و بازیچه‌کردن بی‌شرمانه‌ خون شهیدی که فراتر از نام‌ها و رنگ‌ها، سرمایه یک ملت بود، ترور «انسجام ملی» است. اینچنین فروغلتیدن در تله قاتلان، حتی اگر خیانتی آگاهانه هم نباشد نیازمند پیگیری دقیق‌تر انگیزه‌هاست. اصرار چندساله بر دروغگویی، اصلاً عادی نیست.» با وجود این پاسخ‌ها اتهام‌زنی پایان نیافت.
مالک شریعتی دیگر نماینده اصولگرای مجلس یازدهم در توئیتی تصویر صفحه‌ای از یک گزارش مدیرکل سابق آژانس را منتشر کرد و مدعی شد که مطابق آن «در خلال مذاکرات منجر به برجام آدرس و مشخصات دقیق شهید فخری‌زاده در اختیار بیگانگان قرار گرفته» اشاره این نماینده مجلس به صفحه‌ای از متن ضمیمه گزارش آمانو در آبان ۱۳۹۰ بود که در پرداختن به برنامه آماد مرکز تحقیقات فیزیک ایران از محسن فخری‌زاده مهابادی به‌عنوان مقام اجرایی آن برنامه یاد کرده و نوشته بود که بعد از توقف آن برنامه «سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی توسط محسن فخری‌زاده تأسیس شده و در سایت مژده در نزدیکی دانشگاه مالک اشتر در تهران مستقر شد.» متنی که اساساً در سال 90 و در همزمانی با مذاکرات سعید جلیلی دبیروقت شورای عالی امنیت ملی منتشر شد و گویا در زمان خود انتقادهای شدیدی را نیز نسبت به مذاکره کنندگان برانگیخت. روز گذشته نیز حمید بعیدی‌نژاد سفیر کشورمان در لندن که از سال 88 تا 92 سفیر و معاون نمایندگی ایران در ژنو و پس از آن تا سال 95 مدیرکلی سیاسی وزارت امور خارجه را بر عهده داشته به‌عنوان یک مطلع به این ادعا‌ها و پرسش‌هایی که در اذهان ایجاد کرد، پاسخ داد. عضو هیأت مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به این سؤال یک کاربر که چرا آدرس محسن فخری‌زاده در گزارش‌های آژانس آمده است؟ گفت: آدرس و اطلاعات مربوط به ایشان در گزارش آژانس که در سال 2011 منتشر شده، آمده است یعنی دو سال قبل از دولت روحانی و آغاز مذاکرات هسته‌ای. او درباره ادعای دیدار شهید فخری‌زاده با آمانو نیز تأکید کرد: «در جریان مذاکرات هسته‌ای، هیچگاه با دادن هرگونه اطلاعات یا انجام مصاحبه با دانشمندانی که آژانس در گزارش خود در سال 2011 که براساس اطلاعات جعلی و ساخته و پرداخته اسرائیلی‌ها منتشر کرده بود، در هیچ سطحی موافقت نشد و چنین کاری نیز انجام نگرفت.» بعیدی‌نژاد سپس در پاسخ به این ادعا که «این ترورها نتیجه مماشات دستگاه دیپلماسی است»، نوشت: این ایام روزهای دهمین سالگرد شهادت شهید شهریاری است. چند شهید هسته‌ای نیز پیش از دولت جدید به شهادت رسیدند. دشمن در مقابله با خادمان ملت، بر اساس دولت مستقر تصمیم نمی‌گیرد. ما هم باید دشمن خود را خوب بشناسیم و توجه ما از دشمن بر نیروهای سیاسی داخلی منحرف نشود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7504/3/561707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها