محکومیت جهانی ترور شهید فخری‌زاده



گروه سیاسی/ مقامات کشورهای مختلف جهان با ارسال پیام‌هایی خطاب به وزیر امور خارجه کشورمان ترور شهید محسن فخری‌زاده را محکوم کردند. به گزارش ایسنا، روز گذشته «استفان دوجاریک» سخنگوی آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل  هم در پاسخ به درخواست‌ها برای اظهار نظر دبیرکل سازمان ملل درخصوص ترور دانشمند هسته‌ای ایران گفت: «ما قطعاً هرگونه ترور یا قتل نامشروعی را محکوم می‌کنیم.» با این حال او در اظهار نظری قابل تأمل خواستار پرهیز از هرگونه اقدامی شد که باعث افزایش تنش‌ها  در منطقه می‌شود. «دومینیک راب» وزیر امور خارجه انگلیس نیز در گفت‌وگو با شبکه اسکای نیوز در واکنش به حادثه تروریستی روز جمعه که به شهادت محسن فخری‌زاده دانشمند برجسته ایران در حوزه دفاعی و امنیتی منجر شد، ضمن ابراز نگرانی از وضعیت گفت: «منتظر روشن شدن تمام حقایق برای رسیدگی کامل به آنچه در ایران اتفاق افتاد، هستیم.»  او در ادامه تأکید کرد که کشورش به قوانین بین‌المللی بشردوستانه  پایبند است و بر همین اساس  به طور کاملاً شفاف با هدف قرار دادن غیرنظامیان مخالفت می‌کند.
فارغ از سعی برخی مقامات غربی در خودداری از به‌کار بردن دقیق واژه تروریسم و موضعگیری شفاف علیه حامیان آن روز گذشته برخی مقام‌ها و شخصیت‌های سیاسی اروپایی و امریکایی در سخنان خود به ارزیابی دلایل و اهداف انجام این اقدام تروریستی در این مقطع زمانی پرداختند.از جمله برنی سندرز سناتور ارشد و دموکرات امریکایی در توئیتی نوشت: «ترور محسن فخری‌زاده، عملی غیرقانونی، تحریک‌آمیز و بی‌ملاحظه بود. این ترور، آشکارا با هدف تضعیف دیپلماسی امریکا-ایران، در آستانه روی کار آمدن دولت جدید بود.» سندرز در ادامه گفت: «ما باید اجازه ندهیم این اتفاق بیفتد. دیپلماسی، نه قتل، بهترین مسیر حرکت به جلو است.» یک مقام رژیم صهیونیستی هم در گفت‌وگو با روزنامه نیویورک تایمز اذعان کرد که ترور  شهید فخری‌زاده کار این رژیم بوده است و اسرائیل هر اقدامی که لازم باشد علیه برنامه هسته‌ای ایران انجام خواهد داد. روزنامه تایمز آو اسرائیل هم به نقل از رئیس پیشین اطلاعات ارتش رژیم صهیونیستی ترور شهید فخری‌زاده را با سفر اخیر وزیر امورخارجه امریکا به اراضی اشغالی مرتبط دانست و نوشت: «هر کسی که این تصمیم را گرفته باشد، می‌داند که تنها 55 روز از عمر دولتی در کاخ سفید باقی مانده است که تهدید ایران را همان گونه که هست می‌بیند. او می‌داند داستان بایدن (رئیس جمهوری منتخب امریکا) متفاوت است.»
همچنین بدر بن‌حمد بوسعیدی وزیر خارجه سلطنت عمان، شیخ محمد بن‌عبدالرحمن آل‌ثانی معاون نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه قطر، فیصل مقداد وزیر خارجه سوریه، اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی حماس، وزارت خارجه ترکیه و وزارت امور خارجه بلژیک در تماس‌هایی با وزیر خارجه کشورمان یا صدور بیانیه‌هایی ترور شهید فخری‌زاده را محکوم کرده‌اند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7504/2/561701/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها