تداوم بارش برف و باران در آخرین ماه پاییز

ورود زود رس زمستان به شمال غربی کشور


زهره افشار
خبرنگار
آخرین ماه پاییز با بارش‌های مداوم برف و باران در مناطق مختلف کشور همراه شده است و به استان‌های شمال غربی کشور رنگ وبویی کاملاً زمستانی بخشیده است. هرچند به‌دنبال بارش سنگین برف و بارش‌های سیل آسا در برخی استان‌ها، برخی راه های ارتباطی به‌دلیل برف و کولاک و باران شدید مسدود شد اما خوشبختانه تا کنون حادثه نگران کننده‌ای در کشور رخ نداده است.
«محمد رودباری» مدیر کل مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به «ایران» گفت: به‌دنبال بارش برف در 16 استان و باران در 8 استان درروزهای نخستین هفته با مشکلاتی در برخی راه‌های ارتباطی مواجه بودیم که با تلاش راهداران راه اصلی و فرعی مسدود شده به جز دو محور نداشتیم . یکی از این راه ها، محور «ایرانخواه به تکاب» است که راه ارتباطی کردستان و آذربایجان غربی است که به علت برف و کولاک و کاهش دید مسدود شده بود و دیگری محور گناوه به بوشهر است که به علت بارش باران شدید دچار آبگرفتگی شده بود و امکان رفت و آمد وجود نداشت. وی خاطرنشان کرد: در 24 ساعته شنبه تا یکشنبه بیشترین حجم عملیات راهداری جهت برف روبی راه های ارتباطی در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان و اردبیل بوده که بیشترین حجم بارش برف را در سقز کردستان با 80 سانتیمتر داشتیم . وی خاطرنشان کرد: راهداران در این محور‌ها به بیش از 120 خودروی مانده در برف امداد‌رسانی کردند. وی با اشاره به اینکه در کشور 1405 گردنه وجود دارد که طول آنها 13 هزار و 520 کیلومتر است افزود: مردم توجه داشته باشند که عمده این گردنه‌ها برفگیر هستند و لازم است هموطنانی که الزام به سفر دارند حتماً ماشین‌های خود را به زنجیر چرخ و لاستیک سالم مجهز کنند تا دچار مشکل نشوند.
راه خلخال - پونل تا اطلاع ثانوی بسته شد
از سوی دیگر رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خلخال گفت: به علت ادامه بارش سنگین برف در منطقه و احتمال سقوط بهمن در جاده خلخال - پونل این مسیر ارتباطی استان اردبیل - گیلان تا اطلاع ثانوی مسدود شد.
 به گزارش ایرنا، معروف خسروی افزود: تلاش‌های راهداران برای نگهداری مسیر ارتباطی خلخال - پونل در استان گیلان به علت ادامه بارندگی‌های سنگین برف بی‌نتیجه بود.
 او اظهار داشت: برای پیشگیری از وقوع هرگونه حوادث احتمالی ناشی از سقوط بهمن در طول مسیر بهمن‌گیر این جاده ارتباطی با هماهنگی مرکز مدیریت راه‌های کشور و ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل استان‌های گیلان و اردبیل تا اطلاع ثانوی مسدود اعلام می‌شود. وی گفت: این مسدودیت از هر ۲ سمت شهرستان‌های خلخال در استان اردبیل و رضوانشهر در استان گیلان بوده و مسافرانی که قصد تردد به استان همسایه گیلان یا خلخال از سمت این استان را دارند برای تردد از مسیر جایگزین خلخال - اسالم و بالعکس استفاده کنند.
سامانه جدید بارشی  سه‌شنبه از راه می‌رسد
 در همین حال «فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی به «ایران» گفت: روزگذشته به‌دنبال بارش سنگین برف در برخی استان ها دمای هوا در اردبیل به منفی 13، سراب آذربایجان شرقی به منفی 12، زنجان به منفی 5 درجه سانتیگراد رسید و موجب یخ زدگی راه های ارتباطی و معابر شد. وی افزود: بارش باران نیز در برخی نقاط بسیارشدید بود به گونه‌ای که در 24 ساعت شنبه تا یکشنبه ما شاهد بارش 108 میلیمتر در آبدانان بوشهر، 107 میلیمتر در بندر ماهشهر، 91 میلیمتر در ایلام و 34 میلیمتر در آبادان بودیم. به گفته وی هر چند امروز از شدت بارش‌ها کاسته می‌شود اما باید از روز سه‌شنبه بار دیگر منتظر رسیدن جبهه بارشی جدیدی باشیم که انتظار می‌رود روز چهارشنبه در نیمه غربی کشور بویژه استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان و چهار محال و بختیاری موجب ریزش برف و باران شود.
تداوم بارش‌ها با خطر سیلاب
از سوی دیگر مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو اعلام کرد: بارش‌های پیش‌بینی شده برای این هفته به گونه‌ای است که در برخی از استان‌های واقع در غرب کشور از جمله خوزستان، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند با ریسک وقوع سیلاب همراه باشد. پیش‌بینی مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که هفته آینده وقوع بارش در مناطقی از شمال، شمال شرق و جنوب غرب کشور مورد انتظار است.




آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7504/1/561693/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها