ایران در ایران



آشیانه‌ «شاد» بر فراز سورگاه

کرمان - دانش‌آموزان روستای سورگاه در شهرستان قلعه‌گنج برای اینکه بتوانند با اینترنت مناسب از آموزش‌های مجازی شبکه شاد استفاده کنند بر بلندای تپه نزدیک روستای خود آشیانه‌ای درست کرده‌اند.
ماجرا از انتشار یک فیلم در شبکه‌های اجتماعی شروع شد، فیلمی که توسط خانواده یکی از دانش‌آموزان روستای سورگاه بخش چاه‌دادخدای قلعه‌گنج، ضبط و در اختیار کاربران فضای مجازی شهر «رمشک» در جنوب کرمان گذاشته شد. در این فیلم تعدادی از دانش‌آموزان برای دسترسی به اینترنت و حضور در کلاس‌های مجازی شبکه شاد، بالای تپه‌ای در نزدیکی سورگاه، آلونکی با استفاده از چوب و گونی‌های پلاستیکی برای خود درست کرده‌اند تا هنگام درس خواندن از وزش باد و نور شدید آفتاب در امان باشند.
 به گزارش ایرنا، اسحاق رمشکی کارشناس ارشد ادبیات و یکی از نویسندگان اهل رمشک در این خصوص گفت: «امروز به غیر از سورگاه، روستاهای دیگری همچون ناگ، دمیلک، سرچاه، کنارجمال، چاهان، اشکوتیه و چند روستای دیگر هم در این منطقه پوشش اینترنت خوبی ندارند و در وضعیتی به مراتب بدتر از سورگاه هستند. جدای از پرداختن به مشکلات آموزش مجازی بچه‌ها، می‌خواهیم ببینیم برای حل مشکل اینترنت این روستاها چقدر اعتبار نیاز است.»
ایوب رمشکی مدیر مدرسه ابتدایی روستای سورگاه گفت: وضعیت پوشش آنتن تلفن در روستای سورگاه ضعیف است و برای ارتباط تلفنی ناچار هستیم به بیرون از منازل یا بالای تپه برویم. وی تصریح کرد: اینترنت موجود در این روستا از نوع نسل دوم «۲G» و بسیار ضعیف است به طوری که اصلاً هیچ تصویری روی گوشی تلفن همراه دانلود (بارگذاری) نمی‌شود. مدیر مدرسه ابتدایی روستای سورگاه با بیان اینکه دانش‌آموزان مدرسه ما به‌دلیل تعطیلی‌ ناشی از شیوع ویروس کرونا از درس عقب هستند، اظهار داشت: بسیاری از والدین دانش‌آموزان در منازل خود اصلاً گوشی هوشمند ندارند و گوشی‌های آنها ساده است.
جابر چاهانی دهیار روستای سورگاه رمشک هم گفت: دکل بی‌تی‌اس (BTS) مخابراتی، چهار سال قبل در روستای سورگاه رمشک احداث شده اما پوشش اینترنت آن بسیار ضعیف است. وی با بیان اینکه بیشتر اوقات اصلاً پوشش اینترنت در این روستا وجود ندارد، اظهار داشت: سورگاه، حدود ۸۵ دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی و راهنمایی دارد و دارای ۱۱۰ خانوار و ۵۰۰ نفر جمعیت است. دهیار روستای سورگاه با بیان اینکه چند سال قبل مسئولان برای حل این مشکل قول پیگیری دادند، افزود: هنوز مشکل آنتن‌دهی اینترنت وجود دارد.

«شهره شهر» به بازار آمد

کتاب «شهره شهر» خاطرات حسین ادیبیان پدر تورگردانی و گردشگری خراسان بزرگ به بازار نشر آمد.
 این کتاب 164صفحه‌ای نخستین تلاش انجمن توسعه گردشگری چهارباغ خراسان در حوزه ثبت تاریخ صنعت گردشگری این خطه از کشور محسوب می‌شود که در164 صفحه توسط انتشارات محقق منتشر شده است.
شهره شهر که توسط رضا سلیمان نوری تهیه  شده و الهام پارسایی آن را ویراستاری کرده شامل 4فصل خاطرات، نکوداشت، ارج نامه و تصاویر است. در فصل خاطرات که اصلی‌ترین بخش این کتاب است با استفاده از روش مصاحبه، اطلاعات قابل توجهی از گردشگری و تاریخ خراسان حدفاصل دهه‌های 30تا70 در این فصل از زبان حسین ادیبیان ارائه شده است. ناگفته‌هایی از استاد محمدتقی شریعتی، امام موسی صدر و حاج مهدی شجریان، نخستین فعالیت‌های گردشگری در خراسان و نخستین تورهای خارج کشور پس از انقلاب از جمله مطالب خواندنی این بخش است. فصل دوم این کتاب به آنچه در آیین نکوداشت حسین ادیبیان که آذر رخ داده اختصاص دارد و در فصل سوم با عنوان ارج نامه هم علاوه بر خانواده برخی از دوستان حسین ادیبیان از جمله استاد محمدرضا راشد محصل و دکتر احسان شریعتی به اظهار نظر درباره وی پرداخته‌اند. فصل پایانی این کتاب هم به تصاویری اختصاص دارد که برخی از آنها منحصر به فرد بوده و جنبه تاریخی دارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران برای دومین بار در میان یک‌صدم درصد پژوهشگران برتر جهان

 کلاریویت انالتیکس(ISI)، فهرست پژوهشگران پراستناد سال ۲۰۲۰ را منتشر کرد که بر این اساس، دکتر مصطفی اسلامی عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران برای دومین بار در میان یک‌صدم درصد پژوهشگران برتر جهان قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه مازندران، دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و مؤسس ISC با اعلام این خبر افزود: با توجه به این فهرست، پژوهشگران با نفوذ علمی که طی یک دهه گذشته، مقاله‌های پراستنادی را در نشریات معتبر بین‌المللی منتشر کرده‌اند معرفی می‌شوند. اسامی این پژوهشگران از انتشاراتی استخراج می‌شود که از نظر استناد و سال انتشار در نمایه وب او ساینس جزو پژوهشگران ۱% برتر جهان به شمار می‌روند. فهرست سال ۲۰۲۰ شامل اسامی ۶۱۶۷ پژوهشگر از ۶۰ کشور مختلف جهان است. در این فهرست اسامی ۲۶ برنده جایزه نوبل از جمله اسامی ۳ تن از برندگان جایزه نوبل سال‌جاری دیده می‌شود.  وی افزود: کشورهای امریکا، چین، بریتانیا، آلمان، استرالیا، کانادا، هلند، فرانسه، سوئیس و اسپانیا به ترتیب رتبه‌های اول تا دهم کشورهای دارنده پژوهشگران پر استناد جهان به حساب می‌آیند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7503/11/561638/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها