خاطرات 453 روز حضور در کاخ سفید

اتاقی که در آنجا اتفاق افتاد




جان بولتون / مشاورامنیت ملی سابق ترامپ / مترجمان: مسعود میرزایی و بهجت عباسی

جلسه با مدیران ارشد شورای امنیت ملی

طراحی و بازنویسی راهبرد جدید به اندازه کافی سخت و دشوار بود ولی از میان برداشتن قوانین و مقررات قبلی حتی از این هم سخت‌تر بود. ارتباطات و فرآیندهای بین سازمانی قفل شده بودند. وزارت امنیت داخلی و برخی سازمان‌های دیگر به‌دنبال این بودند که گلوی وزارت دفاع را بفشارند، همچنان که جامعه اطلاعاتی امریکا همچنین  می‌کرد. وزارت دفاع هم دوست نداشت از طرف دیگران و از جمله کاخ سفید تحت نظارت قرار گیرد و به همین دلیل در مذاکرات بین سازمانی رویکرد متصلب «صفر و صدی» را برای خود اتخاذ کرده بود و همین رویکرد، دیگران را خشمگین و عصبانی می‌کرد.
نتیجه اینکه پس از گذشت 18 ماه از روی کار آمدن دولت جدید، تثبیت جایگاه هر سازمان و نهادی در امر سیاستگذاری حتی دشوارتر از قبل شده بود. حسی مانند ژنرال «یولیسیز اس. گرانت» قبل از حمله به ریچموند در جریان جنگ‌های داخلی امریکا داشتم که گفته بود: «پیشنهاد من این است که تا آخرین نفس در همین جبهه بجنگیم حتی اگر تا آخر تابستان طول بکشد» (گرانت پس از موفقیت‌هایش در جنگ ارتقا درجه یافت و از سال 1869 تا 1877 نیز به‌عنوان هجدهمین رئیس جمهوری امریکا خدمت کرد). متیس وزیر دفاع در جریان گفت‌و‌گوها مدام ادعا می‌کرد که ما قادر نخواهیم بود پیش از انتخابات کنگره در ماه نوامبر دست به عملیات تهاجمی سایبری بزنیم. او می‌دانست که حفاظت از انتخابات نوامبر جزو اولویت‌های اصلی من است. وقتی نظرات متیس در جلسات مورد توجه قرار نمی‌گرفت – معمولاً زیاد هم اتفاق می‌افتاد – تأکید می‌کرد که وقت نداریم و از نظر زمانی تحت فشار هستیم و برخی اوقات هم آینده‌ای تیر و تار را ترسیم می‌کرد تا دیگران را نسبت به دیدگاهی که با آن مخالف بود، دلسرد و ناامید کند.
با وجود همه این صحبت‌ها، ما باید سریعتر به پیش می‌رفتیم. روز هفتم اوت جلسه کمیته مدیران ارشد شورای امنیت ملی که جلسه‌ای هم سطح جلسه کابینه بود تشکیل شد که من در ابتدای این جلسه تأکید کردم؛ پس از گذشت 19 ماه از روی کار آمدن دولت ترامپ و برگزاری جلسات متعدد در سطوح پایین‌تر که اغلب هم غیرسازنده بوده، ما هنوز نتوانسته‌ایم قوانین و مقررات دوره اوباما در حوزه سایبری را با مقررات مورد نظر خودمان جایگزین کنیم. ما اکنون پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای را از سوی رئیس جمهوری داشتیم که اختیارات و انعطاف‌پذیری بیشتری را به سیاستگذاران اعطا می‌کرد و در عین حال شخصیت‌های حقیقی و حقوقی که مسئولیت قانونی در زمینه تصمیم‌سازی و عواقب و نتایج آن داشتند را نیز در فرآیند کار نگه می‌داشت. به حاضران در جلسه کمیته مدیران شورای امنیت ملی گفتم اگر هنوز هم مخالفتی وجود داشته باشد، من جمع‌بندی خود را در اختیار رئیس جمهوری قرار خواهم داد تا خود او تصمیم نهایی را بگیرد. این جمله توجه همه را به سمت من جلب کرد. همچنان که مرسوم بود در بسیاری از این گونه جلسات سطح بالا نیز برخی از مدیران فقط از روی نوشته حرف می‌زدند و در واقع برای اظهارنظر هم به کمک کارشناسان خود متکی بودند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7503/4/561604/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها