هشدار قرمز هواشناسی برای کولاک، برف و سیل در سه استان


زهره افشار
خبرنگار
سازمان هواشناسی با اعلام هشدار قرمز برای خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری از مسئولان این استان‌ها خواست خود را برای برف و کولاک، سیل و طغیان رودخانه و امداد احتمالی آماده کنند. «فریبا گودرزی» کارشناس پیش‌بینی سازمان هواشناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» تصریح کرد: برای 3 استان خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد از امروز شنبه تا ظهر دوشنبه هشدار قرمز صادر و به نیروهای استانی اعلام شده تا خود را برای کولاک و بارش برف سنگین و سیل‌های احتمالی آماده کنند. بارش‌ها در خوزستان به شکل باران و بسیار شدید خواهد بود که احتمال سیل، آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه‌ها وجود دارد.
وی افزود: امروز شنبه همچنین بر ای استان های کردستان، لرستان، فارس، بوشهر اصفهان، غرب یزد، ایلام و کرمانشاه هشدار نارنجی داریم که بارش‌ها در ارتفاعات به شکل برف خواهند بود. همچنین امروز و فردا در استان‌های اردبیل، همدان، مرکزی، زنجان، گیلان، قزوین، البرز، تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی ، قم، فارس و بوشهر بارش برف و باران داریم.
بارش برف 40 سانتیمتری در اتوبان زنجان - تبریز
در همین حال «محمد رودباری» مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هم در گفت‌و‌گو با «ایران» آخرین وضعیت برف روبی در گردنه‌ها و محور‌های برفگیر کشور را تشریح کرد. وی تصریح کرد: روز پنجشنبه و جمعه در محور‌های مواصلاتی استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان ، کردستان، قزوین و محورهای منتهی به استان‌های شمالی مانند اتوبان قزوین- رشت، کرج -چالوس، هراز و فیروزکوه بارش برف داشتیم که با تلاش نیروهای راهداری همگی این محور‌ها پاکسازی و برف روبی شد. وی افزود: بارش برف در برخی محورها سنگین بود به گونه‌ای که در اتوبان زنجان - تبریز حداقل 40 سانتیمتر برف به زمین نشسته بود. وی با اشاره به محدودیت‌های سفرهای استانی گفت: خوشبختانه این محدودیت‌ها موجب ترافیک روان در جاده‌های برفگیر شده است. وی از مردم خواست ضمن تجهیز ماشین‌های خود به تمام امکانات زمستانی از سفر‌های غیر ضروری خود‌داری کنند.
بارش بر ف 80 سانتیمتری در کردستان
در همین حال بارش برف در بسیاری از استان‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته هرچند خوشحالی مردم را به‌دنبال داشت ولی برخی مشکلات را هم برایشان رقم زد. به گزارش ایرنا، روز پنجشنبه بارش برف سنگین در ارومیه موجب قطع برق مرکز استان آذربایجان غربی و برخی دیگر از شهرهای اطراف آن شد. «اکبر حسن بگلو» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی گفت: با قطع برق در برخی مناطق استان در بعدازظهر پنجشنبه ٢٠ اکیپ تعمیراتی تلاش کردند تا برق هر چه سریعتر وصل شود.
وی افزود: کارکنان و سیم‌بانان شرکت برق و نیروهای شهرداری برای بارش برف در حالت آماده باش بودند.
«سرهنگ عیسی گوهری» رئیس پلیس راه کردستان گفت: به‌دلیل بارش برف و سهولت در ترافیک جاده‌ای، تردد انواع کشنده و تریلر از پنجشنبه در سه محور دیواندره - سقز، سقز به بانه و سقز - سنندج ممنوع شد و این ممنوعیت تا اطلاع بعدی ادامه دارد ضمن اینکه تردد وسایل نقلیه سواری نیز در این مسیرها تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر است. «محمود روحانی‌زاده» رئیس اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سقز هم با بیان اینکه بارش سنگین برف موجب مسدود شدن گردنه محمودآباد شد، گفت: تصور چنین بارشی در این فصل دور از انتظار بود البته هواشناسی پیش‌بینی کرده بود ولی با وجود این، پنج اکیپ راهداری در محورهای ارتباطی اصلی شهرستان (سقز به دیواندره، بانه، بوکان، مریوان و تکاب) در حال برف روبی و پاکسازی مسیرها هستند.
روحانی‌زاده با اشاره به اینکه بارش برف در برخی مناطق به ۸۰ سانتیمتر هم رسیده است از مردم خواست سفر خود را به بعد از تعطیلات و برف بیندازند. در همین حال «امین امینیان» فرماندار هشترود با اشاره به وضعیت راه‌های ارتباطی این شهرستان گفت: راه ارتباطی ۱۲۰ روستای شهرستان در اثر بارش برف و کولاک بسته است. وی افزود: ارتفاع برف در بعضی از مناطق شهرستان تا ۴۰ سانتیمتر رسیده است. «رببز مرادی» مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گیلان هم از بسته شدن محور پونل- خلخال به‌دلیل بارش شدید برف و کولاک خبر داد.
وی افزود: این محور به‌منظور ایمنی تردد کنندگان تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7502/1/561533/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها