جزئیات حادثه تروریستی عصر جمعه در آبسرد دماوند و شهادت دکتر محسن فخری زاده

ترور دانشمند ایرانی

- وزارت دفاع : بعدازظهر جمعه عناصر تروریست مسلح، خودروی حامل محسن فخری زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند - وزیر امور خارجه: این عمل بزدلانه - با نشانه‌های آشکار از دخالت اسرائیل در آن - جنگ‌طلبی ناامیدانه‌ عاملان این امر را نشان می‌دهد

گروه سیاسی/ عصر روز گذشته، یک اقدام تروریستی در حوالی تهران بلافاصله به صدر اخبار رسانه‌ها رفت. محسن فخری‌زاده در آبسرد شهرستان دماوند مورد سوء قصد یک تیم تروریستی قرار گرفت و مجروح شد. آنگونه که وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح اعلام کرده متأسفانه تلاش‌ها برای نجات جان این دانشمند کشورمان در بیمارستان موفقیت‌آمیز نبوده و محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری این وزارتخانه و مدیر خدوم و دانشمند به شهادت رسیده است. بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی هم بعد از وقوع حادثه به ایسنا گفت که کلیه دانشمندان صنعت هسته ای کشور در سلامت کامل به سر می برند و برای هیچ کدام آنها حادثه ای پیش نیامده است. به‌گزارش «ایران»، در اطلاعیه روابط عمومی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح آمده است: «بعدازظهر جمعه عناصر تروریست مسلح خودرو حامل محسن فخری‌زاده رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را مورد حمله قرار دادند. در جریان درگیری تیم حفاظت ایشان با تروریست‌ها آقای محسن فخری‌زاده بشدت مجروح و به بیمارستان منتقل گردید. متأسفانه تلاش تیم پزشکی برای احیای ایشان موفق نبود و این مدیر خدوم و دانشمند پس از سال‌ها تلاش و مجاهدت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح اقدام ناجوانمردانه ترور یکی از مدیران متعهد و متخصص خود را به محضر مبارک رهبر معظم انقلاب و ملت شهید پرور ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌کند.»
 به گزارش خبرگزاری ها شاهدان عینی یک انفجار و پس از آن صدای رگبار را تأیید می‌کنند. سه یا چهار نفر دیگر در این درگیری کشته می‌شوند که گفته می‌شود از تروریست‌ها بوده‌اند. مشاهدات خبرنگار فارس دو جسد در درمانگاه آبسرد و تخت پر از خون فخری‌زاده را تأیید می‌کند.» خبرگزاری تسنیم هم در تشریح جزئیات این اقدام تروریستی نوشته: «این عملیات ترور ساعت 14:30 جمعه انجام شده است. در این اقدام تروریستی، ابتدا یک دستگاه خودرو نیسان در میدان خلیج فارس آبسرد در حین عبور خودرو دانشمند هسته‌ای کشورمان خود را منفجر می‌کند و سپس عامل بعدی اقدام به تیر‌اندازی رگباری کرده که در پی آن یکی از محافظان شهید فخری‌زاده 4 تیر خورده و آقای محسن فخری‌زاده نیز در پی انفجار و اصابت تیر، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان شهید شده است.»  
خبرنگار خبرگزاری صداو سیما هم در گزارشی از محل حادثه و به نقل از شاهدان عینی روایت کرده که شدت انفجار خودرو نیسان که ظاهرا بار چوب داشته و مواد منفجره در آن جاسازی شده بوده، به حدی بوده که ترانس برق به پایین افتاده و کابل های فشار قوی برق هم قطع شده است. همچنین درب نیسان 200 متر آنطرف تر پرتاب شده است. بر اساس گزارش خبرنگار صداو سیما، طرف دیگر بلوار محل حادثه یک خودرو شاسی بلند مستقر بوده با 5-6 نفر مسلح که به سمت دیگر تیراندازی می کرده اند. این خبرنگار البته به نقل از منابع خبری که به گفته خودش هنوز تایید نشده مدعی شده که یکی از تروریست ها بازداشت شده است. به‌گزارش فارس مقامات اطلاعاتی خارجی موساد گفته بودند که فخری‌زاده در لیست ترور موساد قرار داشت. نام فخری‌زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته بود. وی در این لیست تحت عنوان «دانشمند ارشد وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و رئیس پیشین مرکز تحقیقاتی فیزیک (PHRC)» معرفی شده بود. محسن فخری‌زاده تنها دانشمند ایرانی است که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیماً در شو تبلیغاتی 2 سال پیش خود به زبان آورده و مدعی شده بود روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.
اقدام سخت در انتظار تروریست‌ها
در پی ترور رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، سرلشکرمحمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح در پیامی شهادت وی را تسلیت گفت و نوشت: «ترور این مدیر توانا و شایسته گرچه تلخ و ضربه سنگینی به مجموعه دفاعی کشور بود، اما دشمنان کوردل بدانند راهی را که شهید فخری زاده‌ها آغاز کرده‌اند، هرگز متوقف نخواهد شد. گروه‌های تروریستی و آمران و عاملان این اقدام کور هم  بدانند که انتقام سختی در انتظار آنها خواهد بود. اینجانب ضمن تبریک و تسلیت شهادت این دانشمند صنعت دفاعی به فرمانده معظم کل قوا مد ظله العالی، وزیر محترم دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، همکاران ایشان و خانواده گرانقدر آن شهید؛ اطمینان می‌دهم تا تعقیب و مجازات عاملان ترور شهید محسن فخری‌زاده از پای نخواهیم نشست.»
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم با صدرو بیانیه‌ای این اقدام تروریستی را بشدت محکوم کرد و شهادت این دانشمند برجسته و مدیر موفق را به فرماندهی معظم کل قوا حضرت آیت الله  خامنه‌ای مقام معظم رهبری، مردم عزیز کشورمان، همکاران ایشان در وزارت دفاع و خصوصا خانواده گرامی این شهید بزرگوار تبریک و تسلیت گفت.ظریف همچنین در پیامی توییتری نوشت: «تروریست ها یکی از دانشمندان برجسته ایرانی را ترور کردند. این عمل بزدلانه که شواهد جدی از نقش اسرائیل در آن دیده می‌شود، نشان‌دهنده جنگ طلبی از سر بیچارگی مرتکبین آن است. ایران از جامعه بین‌المللی، بویژه اتحادیه اروپا، می‎خواهد که استانداردهای دوگانه شرم آور خود را خاتمه دهند و این عمل تروریستی را محکوم کنند.»
واکنش اسرائیل و امریکا
منابع خبری گزارش دادند که دفتر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی از اظهارنظر درباره ترور محسن فخری زاده دانشمند ایران خودداری کرده است. خبرگزاری رویترز در این باره گزارش داد: یک مقام مسئول در دفتر نتانیاهو به رویترز گفت که این دفتر از اظهار نظر باره این موضوع خودداری می کند. وزارت دفاع آمریکا نیز از اظهار نظر  درباره  این حادثه خودداری کرده است.
سابقه ترورهای  پیشین
 تا زمان تنظیم این گزارش هنوز معلوم نشده که مسئولیت این اقدام تروریستی با چه کسی است. با این حال آبسرد دماوند تنها مکانی نیست که به خون دانشمندان کشورمان رنگین شده است. پیش از این در 22 دی ماه سال 88 دکتر مسعود علیمحمدی استاد برجسته فیزیک ایران و از دانشمندان هسته‌ای در خیابان قیطریه تهران و مقابل منزل مسکونی خود به شهادت رسید. تروریست‌ها در خودرو وی بمب کار گذاشته بودند. 8 آبان 89 هم دو اقدام تروریستی همزمان در تهران انجام شد که در یکی از آنها دکتر مجید شهریاری در محدوده بلوار ارتش از طریق بمب‌گذاری در خودرو مورد سوء قصد قرار گرفت و شهید شد. شهریاری عضو هیأت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه امیرکبیر هم بود.
در همان روز فریدون عباسی استاد فیزیک هسته‌ای هم در مقابل دانشگاه شهید بهشتی تهران در منطقه ولنجک مورد سوء قصد قرار گرفت. عباسی اما از این اقدام تروریستی جان سالم بدر برد. داریوش رضایی‌نژاد هم اول مرداد 90 در مقابل دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیر با شلیک گلوله ترور و شهید شد.
او دانشجوی مقطع دکترای حرفه‌ای در رشته برق گرایش قدرت دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بود. 21 دی ماه 90 هم تروریست‌ها مصطفی احمدی روشن، معاون بازرگانی سایت هسته‌ای نطنز را در حوالی سید خندان تهران میدان کتابی ترور و شهید کردند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7502/1/561525/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها