مروری بر زندگی و آثار بابک بیات به بهانه سالروز درگذشت این آهنگساز

ملودی‌های آقای خاص




ندا  سیجانی
خبر‌نگار‌
بابک بیات را «مرد نت‌ها» می‌نامیدند، هنرمندی که نت‌های موسیقی‌اش برخاسته از جان او بود و هرخط آن بیانگر عشق او به هنر؛ دلدادگی‌هایی که درنوجوانی دراو پا گرفت و درگوشش زمزمه شد؛ و در آن روزگار با شاعرعاشقانه‌ها «ایرج جنتی عطایی» در یک کوچه بن‌بست به راه‌های بزرگی رسیدند.
 زندگی او از همان کوچه آغاز شد، سرآسیاب دولاب انتهای کوچه جعفری.«همان کوچه‌های بن‌بست که ایرج شعرش را گفت و من آهنگش را ساختم...» و او و ایرج از همان روزهای کودکی با مشکلات بسیار درکنار هم بودند، کارکردند و قد کشیدند و آثار بسیاری به ثبت و ضبط رساندند حتی سالها بعد از آن هرگاه از گذشته خود صحبتی به میان می‌آورد به هر لحظه آن می‌بالید و پیشرفت خود را مدیون همان گذشته‌ها می‌دانست. و صد حیف که نزدیک به 20 سال است از حضور و وجود بابک بیات آهنگساز، نوازنده، تنظیم‌کننده نامدار و نام آشنای موسیقی ایران بی‌بهره هستیم و این آهنگساز بزرگ دیگر در بین ما نیست.
بابک بیات ۲۳ خرداد ۱۳۲۵ در تهران متولد شد و ۵ آذر ۱۳۸۵ بر اثر بیماری نارسایی کبد درتهران درگذشت. این هنرمند در طول زندگی هنری خود که شاید بیش از نیم قرن باشد، توانست آثار بسیار ارزنده و مانایی تولید کند که شنیدن هراثرآن بیانگر امضای این آهنگساز است، چرا که نگاه متفاوتی به موسیقی داشت.
او در سال‌های زندگی‌اش نزدیک به 80 موسیقی فیلم نوشت و انبوهی ترانه ساخت و با وجود موقعیت‌های بسیار، هیچگاه جلای وطن نکرد، چرا که به گفته خودش «انگیزه خاک وطن و مردمی که در وطن ما زندگی می‌کنند نمی‌گذارد آنجا بمانم» واین گفته یار دیرینش احمد شاملو را به گوش جان سپرده بود «وطن من در قلب مردمی است که مرا دوست دارند.» بابک بیات پیش از انقلاب هم موسیقی فیلم و آهنگ و ترانه بسیار و ماندگاری ساخته است اما «مرگ یزد گرد» ساخته بهرام بیضایی اولین اثر او بعد از انقلاب بود و همچنین آثار دیگری همچون «سلطان و شبان»، «مسافران»، «جهان پهلوان تختی»، «شاید وقتی دیگر»، «پهلوانان نمی‌میرند»، «باشو غریبه کوچک»، «قرمز»، «شیدا»، «سرزمین خورشید»، «مرسدس»، «سام و نرگس» و... که هر یک به یادگار ماندند. اما موسیقی سریال «ولایت عشق» حال و هوای دیگری داشت.اثری که به عشق امام رضا(ع) ساخت و دستمزدش را هم ازآن امام مهربانی گرفت: «روزی آقای محمد اصفهانی به من تلفن زد‌ و گفت: چه کار می‌کنی؟ گفتم: هیچ، گفت: من با وجود‌ی که د‌یشب از کیش آمد‌م و اصلاً به تو فکرنمی‌کرد‌م د‌یشب خوابت را د‌ید‌م. د‌ید‌م من توی یک کویر گم شد‌ه‌ام و شما‌ داری د‌نبال یک آهوی خوش خط و خال می‌د‌وی. من از تو آد‌رس سؤال کرد‌م، وایستاد‌ی و گفتی تو هم بیا. من گفتم: من راه را گم می‌کنم. تو گفتی: نه، این آهو ما را می‌برد‌ همان جایی که می‌خواهیم. می‌گفت: من نیامد‌م و تو تنها رفتی... اصفهانی گفت: تعبیر این خواب چیه! گفتم: با سریال ولایت عشق، ضامن آهو را قرارد‌اد‌ بستم و به این د‌لیل شما این خواب را برای من د‌ید‌ه‌ای.»
240 دقیقه موسیقی که زنده یاد بابک بیات با عشق ازآن سخن می‌گفت و هنوز هم آن عکس قاب گرفته‌اش از امام‌رضا(ع) روی پیانوی اوست.مانی رهنما، حمید حامی، نیما مسیحا و محمد اصفهانی ازشاگردان مکتب او هستند.‌

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7501/15/561462/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها